Terkini Gempa Bumi Turki satu lagi bencana akhir zaman

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, dari satu bencana ke satu bencana melanda dunia. Yang satu belum selesai datang lagi yang lain. Belum pun selesai bencana banjir besar yang melanda Thailand  dan kini Turki pula dilanda gempa bumi sekuat 7.2 skala Richter. Terkini berita gempa bumi Turki lebih 400 ratus telah terkorban dan beribu lagi masih terperangkap di bawah runtuhan bagunan. Terkini berita banjir besar Thailand sudah membunuh lebih 350 orang mula memasuki kota Bangkok sehingga menenggelamkan lapangan terbang dan banyak bangunan penting kerajaan. Kedua-dua bencana besar ini mengakibatkan kerugian berbillion dollar.

Banjir Besar Thailand yang tidak nampak bila surutnya

Antara becana besar tahun ini adalah :

  • Gempa Bumi dan Tsunami di Jepun
  • Ribut Taufan di USA, Filipina dan Vietnam
  • Banjir Besar di Chile, Equador, Kemboja dan Costa Rica

Yang paling baru gempa bumi di Fiji dengan kekuatan 6.0 richter. Itu tidak termasuk lagi bencana peperangan buatan Manusia di Iraq, Libya, Syria, Yemmen dan Palestine. Negara-negara jiran Malaysia seperti Indonesia, Thailand dan Filipina telah diuji dengan berbagai bencana tetapi Malaysia masih terselamat tapi soalnya sampai bila Malaysia akan terlepas dari bencana.

Gambar gempa bumi Turki 2011 skala 7.2 richter

Bencana demi bencana yang  sedang melanda alam ini tandanya Allah SWT sedang berbicara cuma kita manusia yang rakus ini tidak pernah sedar. Mungkin juga bencana demi bencana ini sebagai pertanda bencana badai matahari yang dijangka melanda dunia pada 2012 akan menjadi kenyataan atau semua tanda dunia semakin sampai akhir zaman.

Adakah kita sudah bersedia?

Terkini :

28/10 : Officials say the death toll in the massive earthquake in eastern Turkey has gone up to 570 – Yahoo News

28/10 : The flood walls protecting much of the inner city of Bangkok are 2.5 meters (8.2 feet) high, and Saturday’s high tide is expected to reach 2.6 meters (8.5 feet) – Yahoo News

144 Comments

    1. setuju sgt..dunia ni pinjaman Allah..kite la yg kena jaga..jgn slhkn sesiapa selain manusia jika berlaku bencana alam..

  1. salam. semua jiran kita di uji dgn bencana alam. negara kita minta2 dielakkan. ada 2 sebab iaitu di UJI atau BALA. jauh kan buat MAKSIAT. BUANG ANAK mcm dah BIASA,MINUM ARAK mcm dh BIASA, MENGUMPAT-HASAD DENGKI lg TERBIASA, SEKS BEBAS mcm BIASA, DADAH mcm BIASA, BERJUDI mcm BIASA. PERKARA2 ni la yg blh mendatang kan KEMURKAAN ALLAH!!! jgn kita kate BIASA dgn perbuatan2 seperti di atas, hancur la jawap nya.. MASALAH NYA, kalu kite tk buat, tp kite tk bendung atau nasihat,atau mendoa kan org yg lakukan perkara MAKSIAT, KITE pun kene BALA jugakkkk…mana blh mcm ni,org lain buat JAHAT, kite plk yg kene..TAPI INGAT, itu lah JANJI ALLAH.. FIKIR2 KAN SAUDARA2!!!!!!!!hehehe,

  2. Ada org marah bila cakap caye kat 2012,
    Tapi bagi aku, 2012 tu mungkin betul dan mungkin tidak.

    2012 kiamat? Dah terang-terang salah, mana-ada manusia tau bila hari kiamat

    Tapi 2012 dan bencana-bencana sekarang ni, frekuensinya lebih rapat walaupun skalanya kecik, dan mungkin menunjukkan ada benarnya ramalan 2012.

    Dalam filem tu pun, 2012 bukannya kiamat, tapi bencana besar.
    Jadi dengan keadaan sekarang ni, erm… bersedia jerlah apa yang patut..
    Curahan rasa Omar @ ..WOWLOUD – Cara baru mendengar muzikMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!