Gempa Bumi dan Tsunami tanda Allah sedang berbicara

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, dunia digemparkan sekali lagi dengan bencana alam yang besar. Gempa bumi sekuat 8.9 pada skala Richter dan Tsunami setinggi 10 meter melanda utara Jepun, meragut beribu-ribu nyawa penduduk ketika ia menghentam bot, kereta dan kediaman manakala kebakaran meletus tanpa kawalan.

Melihat akan bencana ini mengingatkan kita pada bicara Allah SWT : Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.(Q.S. Al-Ankabut / 29 : 40)

Gempa bumi yang melanda Jepun ini adalah antara 5 yang terbesar pernah berlaku sejak 1900. Setiap tahun ada sahaja bencana besar melanda bumi yang semakin usang tetapi berapa ramai di antara kita yang sedar. Mungkin ada yang berkata Allah WT sudah bosan dengan kerenah manusia yang sering membuat kerosakan di muka bumi dan gagal menjadi khalifah.

Sesungguhnya Allah SWT tidak pernah akan bosan dengan manusia tetapi akan terus memberi ujian kerana hanya manusia yang melepasi ujian sahaja akan berjaya di dunia dan akhirat seperti bicara Allah SWT : Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (seusngguhnya kami milik Allah dan sesunnguhnya kami sedang menuju kemabali kepada-Nya) Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. (Q.S. Al-Baqoroh / 2 : 155 -157)

Pasti gempa bumi dan tsunami di Jepun adalah tanda Allah SWT sedang berbicara dengan kita justeru itu jangan kita biarkan ianya berlalu begitu.

[ad#nuffnang336]

59 Comments

  1. Itulah sikap manusia,mereka tidak akan sedar selagi tidak diberi peringatan yakni bencana……oleh itu,sama2 lah kita ambil pengajaran atas apa yang berlaku…

  2. Bencana alam tidak akan mungkin dapat kita hindari sebab yang menghendaki adalah Dzat yang Kuasa diatas segala Kehendak yaitu Allah SWT. Tetapi yang paling penting ialah bagaimana kita menyikapi sebuah bencana yang melanda, baik bencana dari alam, maupun bencana moral yang melanda manusia.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..VIRGIN 3 Satu Malam Mengubah SegalanyaMy Profile

      1. Mari berupaya untuk menyadarkan diri kita bahwa segala Sesuatu yang berasal dariNYA akan kembali pula kepadaNYa tetapi sebelum kita kembali, betulkah kita siap menghadap kepadaNYA………??? Sebab apa yang kita lakukan kemarin, hari ini, esok dan seterusnya akan kita pertanggung jawabkan.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..VIRGIN 3 Satu Malam Mengubah SegalanyaMy Profile

  3. Dengan musibah ini Allah memberi hidayah kepada sebagian hambanya dan menyesatkan sebagian lainnya. Berapa banyak mereka yang tidak mau menyadari bahwa ini merupakan peringatan dari Allah SWT agar hamba-hambaNya mau kembali ke jalanNya, mau bertaubat, dan meninggalkan segala bentuk kemaksiatan.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Foto dan Video Terbaru Tsunami JepangMy Profile

      1. Karena itulah bencana adalah peringatan yang tepat bagi kita semua untuk mengevaluasi diri, jangan-jangan ini semua adalah akibat ulah kita sendiri. Allah sungguh maha rahman dan rahim, pengasih dan penyayang. Dia memperingatkan kita dengan berbagai cara, salah satunya adalah dengan cara menurunkan berbagai bencana alam yang ada.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Foto dan Video Terbaru Tsunami JepangMy Profile

        1. Allah menyapa manusia melalui alam. Jika peringatan-Nya masih tidak diindahkan, Allah akan menurunkan bencana yang lebih hebat dan besar lagi. Allah membenci manusia serakah karena tiada yang paling kuasa selain Dia. Manusia tak boleh menempatkan diri sebagai penguasa yang seakan ingin berlaku sebagai Tuhan. Inilah inti ajaran Tauhid, bahwa ke-Esaan-Nya harus membebaskan kita dari tindakan menyekutukan-Nya.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!