Nuzul Al-Quran

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, setiap 17 Ramadhan umat Islam akan menyambut Nuzul Al-Quran dan sebahagian daripada negeri memberi cuti umum. Mengimbas kenangan silam belajar membanca Al-Quran ni sungguh memang banyak ceritanya. Aku belajar Al-Quran dengan emak setiap hari selepas solat maghrib. Di sekolah ketika itu sangat tidak ditekankan untuk belajar Al-Quran dan aku pulak tak masuk sekolah agama kerana terlalu jauh untuk berulang-alik. Jadi kesimpulannya ilmu hukum hakam Al-Quran ni tak berapa lah mahir sangat.

Kitap Suci Al-Quran

Alhamdulillah dengan izin Allah aku taklah lupa sangat dengan Al-Quran. Aku akan berusaha untuk baca setiap hari apabila berkesempatan. Aku masih teringat pesan ustaz ketika sekolah, katanya sehari tak baca Al-Quran maka setitik titik hitam akan melekat di hati kita. Bukti yang paling jelas aku lihat hampir majoriti teman-teman sekolah dan sekampung yang tak suka belajar A-Quran dahulu kini memang agak jauh dengan Islam (semuga Allah bagi hidayah).

Pernahkah teman-teman baca Al-Quran dan maknanya? Kalau belum usahakanlah sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Nak jadi Al-Hafiz dan Pakar Tafsir seperti Ustaz Zahazan mungkin sudah agak terlambat bagi aku (alasan je ni kot) tetapi usaha untuk memahami dan mengamalkan ajaran dalam A-Quran mesti diteruskan terutama untuk anak-anak yang bakal mengharungi dugaan yg sungguh mencabar di masa akan datang.

Bulan Ramadhan juga adalah bulan Al-Quran seperti firman Allah swt dalam ayat Al-Baqarah ayat 185, “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan permulaan A-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara yang hak dan batil“. Justeru itu marilah kita berazam untuk menjadikan amalan membaca A-Quran di bulan Ramadhan yang merupakan bulan madrasah diteruskan dibulan-bulan yang lain supaya ianya menjadi petunjuk terutama kepada anak-anak dan keturunan kita agar tidak terjerat dengan masalah masyarakt seperti buang bayi yang sedang melanda masyarakat kita.

[ad#Mangga 300]

Comments

  1. says

    Konsep-konsep yang dibawa al-Quran selalu relevan dengan problema yang dihadapi manusia, karena itu ia turun untuk mengajak manusia berdialog dengan penafsiran sekaligus memberikan solusi terhadap problema tersebut di manapun mereka berada.

    • says

      Pada kenyataannya, Al-Quran benar-benar telah mengepung level kecil klasik kesusastraan jahiliyah untuk memperkenalkan pemikiran keagamaan dan konsep-konsep monoteistiknya ke dalam Bahasa Arab. Ia juga menciptakan design dahsyat dalam Bahasa Arab dengan mengubah instrument-instrument teknis pengungkapannya.

      • says

        Pada satu sisi, ia menggantikan syair metrik dengan bentuk ritmenya sendiri yang tak tertirukan, dan pada sisi lain memperkenalkan konsep-konsep dan tema-tema baru yang mengarah kepada arus besar monoteisme.

        • says

          Luas dan keberagaman tema Al-Quran merupakan hal yang sangat unik. la menembus sudut pandang paling kabur dalam pikiran manusia, menembus dengan kekuatan nyata jiwa orang beriman bahkan orang yang tanpa iman sekalipun untuk merasakan sesuatu dalam gerak-gerik jiwanya.

  2. says

    Al-Quran merupakan firman Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai pedoman bagi manusia dalam menata kehidupan demi mencapai kebahagiaan lahir dan batin, baik di dunia maupun di akhirat.

        • says

          Dari pendapat bulan Ramadhan ini, terpecah lagi ke dalam beberapa pendapat. Sebagian mengatakan tanggal 7, sebagian berpendapat tanggal 17, dan ada juga yang berpendapat tanggal 18.

          • says

            Syaikh Syafiyurrahman Al-Mubarakfury setelah melakukan penelitian mengatakan di dalam Rahiqul Makhtum bahwa wahyu pertama tersebut jatuh pada hari Senin, tanggal 10 Agustus 610 M, bertepatan dengan bulan Ramadhan.

            • says

              Pada bulan Ramadhan itu, hari Senin jatuh pada tanggal 7, 14, dan 21. Dengan mendasarkan kepada argumen bahwa Al-Qur’an pertama kali diturunkan pada lailatul qadar, dan lailatul qadar ada pada malam ganjil sepuluh hari terakhir Ramadhan, Syafiyurrahman Al-Mubarakfury menyimpulkan bahwa Al-Qur’an pertama kali diturunkan kepada rasulullah pada Tanggal 21 Ramadhan.

  3. eiela says

    banyak manfaat baca Al-Quran nih, sbg panduan hidup, penyuluh iman, ketenangan jiwa, minda dan hati.

  4. Abang Chik says

    selain membaca al-quraan perlu juga untuk menghayati makna dan maksudnya supaya dana beamal dalam kehidupan seharian kita

Trackbacks