Tips SEO : Cara buat Link Wheel dalam SEO

Salam/Hi, Alhamdulilah sedar tidak sedar contest SEO Hidup Seorang Blogger telah berakhir, contest SEO yang amat pendek yang pernah aku sertai. Maka cabarannya amatlah sengit bagi aku kerana dengan jangka masa lebih kurang sebulan, amatlah sukar untuk kita menstabilkan site di SERP. Tiada rahsia yang pelik untuk dikongsi, keyword untuk kejayaan aku hanyalah Link Wheel dan FOKUS. Disebalik fokus pula, perancangan yang teliti dan rapi telah aku buat. Kepuasan SEO terasa bila site berada di atas kedudukan SERP, oh nikmatnya.hehe

Disini aku tak nak berkongsi pasal cara buat SEO dengan fokus, tapi aku akan kongsikan cara buat Link Wheel dalam SEO. Ini bukan satu rahsia pada mereka yang dah otai, tapi ini satu rahsia untuk mereka yang masih baru dengan SEO. Daripada pemerhatian aku yang newbie ni, ramai yang hanya optimize On Page sahaja, jadi amat rugilah sebab kuasa optimization untuk On Page bagi aku hanyalah 10% sahaja. Selebihnya pengaruh SERP akan terletak pada kerja-kerja Off Page. Dalam Off Page pula, terdapat pelbagai asas dan teknik seperti Blog Commenting, RSS Feed Submission, Article Marketing, Blog Directories Submission, Profile Backlink, Press Release, Support Blog, Forum Backlink dan banyak lagi. Jadi teknik Link Wheel adalah gabungan kepada semua teknik yang aku sebutkan dan disatukan agar Googlebot tidak keluar dalam lingkaran wheel yang kita buat. Boleh tengok pada gambar dibawah untuk lebih detail.

Korang boleh tengok contoh diatas yang mempunyai dua wheels. Sebenarnya semakin banyak wheel, semakin stabil aliran Googlebot yang crawl ke site utama korang. Bendanya agak simple, tapi fokus yang jitu amat diperlukan. Seperti aku biasanya akan melakar sendiri wheel ini di atas kertas supaya tidak serabut dikemudian hari dan pada masa yang sama untuk mendapatkan fokus. Satu kerja yang amat boring tapi puas kaw kaw bila site kita berada di no 1.haha

Namun begitu, selepas dibuat Link Wheel, korang jangan lupa pula untuk index kan setiap page dalam wheel tersebut. Untuk index cepat, jangan lupa submit ke Social Bookmarking yang mempunyai PR tinggi dan ping kan saja. Ketika korang buat Link Wheel juga, kepelbagaian keyword sebagai anchor text juga perlu agar backlink yang dibina dilihat natural oleh Google.

Selain itu, perkara yang perlu dibuat semasa SEO contest adalah korang perlu alert tentang sesuatu yang terbaru, maksud aku jika pesaing korang menambah 1 backlink pada hari tersebut, maka korang perlu tambah kan 2 backlink pada hari tersebut, so macam mana nak tahu? Senang aja, korang boleh guna tool free daripada Google itu sendiri, korang lihat saja gambar di bawah.

Senang bukan? Tool ini akan update sesuatu yang latest berdasarkan keyword carian kita, untuk meletakkan keyword di meta tag pula, aku biasanya pakai tools Google Wonder Wheel dan Related Searches. Dua-dua tools ini korang boleh tengok di sidebar kiri Google itu saja.

Jika korang perasan, sepanjang contest ini, aku selalu update blog dengan entry baru yang panjang. Ini kerana Googlebot amat suka kepada blog yang selalu update benda baru dan mempunyai entry yang panjang. Secara teorinya, semakin panjang entry, semakin banyak maklumat yang disampaikan. Untuk masa Googlebot melawat blog, korang boleh cuba di blog sendiri. Cuba korang perhatikan waktu last catch blog korang sebelum dan selepas diupdate. Untuk pengetahuan korang, untuk hari last contest, aku telah buat 6 scheduled posts sehinggalah pukul 12 malam iaitu masa akhir contest. Selain itu, aku juga telah update blog support aku yang berada dalam link wheel aku, benda ni aku buat agar Googlebot melawat blog aku dengan kerap. Googlebot aktiviti ini korang boleh tengok di Google Webmaster Tools di bahagian Diagnostics >> Crawl Stats.

Jadi seperti yang aku selalu cakap, pemerhatian dan fokus yang jitu amat diperlukan semasa kita buat SEO. Sebenarnya banyak lagi benda yang perlu kita tahu dalam SEO, kalau aku nak kongsi dalam satu entry, agak mustahil. Setakat ini sajalah pengkongsian aku yang newbie ni, semua teori yang aku kongsi ini tidak semestinya benar, tapi tak semestinya salah, ini kerana sehingga sekarang Google masih mengrahsiakan kriteria tepat untuk mendapatkan SERP yang tertinggi. Semua ini aku kongsi berdasarkan pengalaman aku yang masih setahun jagung. Aku masih belajar dan belajar.

“Selamat Hari Raya”

Regards

Maliq

Keterangan PenulisEntri Tips SEO dari pemenang Hidup Seorang Blogger ini adalah hasil karya Maliq yang merupakan pemenang ranking no 1 contest seo hidup seorang blogger. Blog beliau  drMaliq.com penuh dengan berbagai cerita dan tips SEO yang dapat membantu teman-teman blogger baru dan lama berblogging.

[ad#Mangga 300]

 

219 Comments

  1. Desain website yang indah, konten yang syarat dengan informasi, serta penawaran-penawaran yang menggiurkan melalui website, tidak akan pernah bermanfaat tanpa adanya pengunjung. Dan pengunjung hanya akan datang apabila mereka mengetahui keberadaan website tersebut.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

    1. Saat pengguna internet melakukan pencarian suatu topik, informasi, jasa, atau pelayanan tertentu melalui mesin pencari, apakah mereka menemukan anda atau justru menemukan pesaing anda terlebih dulu? SEO adalah teknik untuk mengoptimalkan website anda agar ditemukan diposisi teratas dalam hasil pencarian ini.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

      1. SEO adalah serangkaian proses yang dilakukan untuk menarik jumlah dan kualitas pengunjung pada suatu situs melalui search engine dengan memanfaatkan algoritma atau mekanisme search engine tersebut.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

        1. Sedangkan tujuan dari SEO adalah menempatkan sebuah situs berada pada posisi teratas atau setidaknya pada halaman pertama dari sebuah hasil pencarian dengan berdasarkan kata kunci tertentu, karena dengan berada di posisi tersebut diharapkan peluang mendapat kunjungan dari pengunjung semakin tinggi.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

          1. SEO atau dikenal dengan Search Engine Optimization pertama kali diperkenalkan dan digunakan pada tanggal 26 Juli 1997, algoritma mesin pencari pada masa itu masih sederhana sehingga mudah di manipulasi, mesin pencari melakukan pencarian situs di internet hanya berdasarkan meta tag pada kode html suatu situs, meta tag berisi informasi yang terkandung dalam konten pada suatu halaman, mudah sekali dimanipulasi dengan mengisi meta tag dengan kata kunci yang sebenarnya tidak ada hubungannya dengan konten dan hal ini membuat mesin pencari merasa kecolongan karena banyak situs yang bisa berada pada posisi teratas dengan kata kunci tertentu dalam suatu pencarian sementara konten yang sebenarnya samasekali tidak ada hubungannya dengan kata kunci tersebut, dan hasil pencarian pun jadi kurang akurat.

            1. Larry Page dan Sergey Brin, dua mahasiswa doktoral ilmu komputer Universitas Stanford, berusaha mengatasi permasalahan tersebut , sebuah mesin pencari yang mereka ciptakan dengan nama Backrub ( yang belakangan berubah menjadi Google) dengan menggunakan perhitungan matematika atau algoritma untuk memeringkat halaman suatu web, algoritma tersebut dikenal dengan nama Pagerank dengan system ini halaman web yang berpagerank tinggi lebih berpeluang berada di posisi teratas dari sebuah hasil pencarian.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

            2. Pagerank merupakan fungsi matematika yang kompleks berupa kombinasi antara perhitungan jumlah link yang mengarah pada suatu halaman web dengan analisis atas kualitas masing-masing link tersebut.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!