Sampah

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, maaflah kerana lama tak dapat bersama. Kesihatan tidak berapa mengizinkan untuk online. Ujian kecil dari Allah setelah diberi sihat untuk beberapa ketika. Sihat ada hikmahnya dan kurang sihat pun ada hikmahnya tiada apa yang perlu dirungutkan.

Hari ini nak berkongsi pemandangan yang kurang enak yang selalu ditengok. Pernahkah kalian melihat seseorang yang membuka tingkap keretanya lalu melimpar sampah keluar tanpa lansung ada perasaan bersalah. Apalah salahnya sampah tu dikumpulkan dalam beg plastik kemudian dibuang ke dalam tong sampah.

Dalam Islam kebersihan adalah sebahagian daripada iman. Adakah mereka yang suka buang sampah merata-rata dikira kurang imannya atau mungkinkah mereka ini juga sampah masyarakat?

190 Comments

    1. Mengapa manusia tidak pandai bertanggungjawab…bumi ni kan milik kita semua, jadi manusia yang mendiami bumi ini harus mengurus bumi dengan baik…siapa yang suka melihat sampah di merata-rata tempat…
      Curahan rasa KDN @ ..What is acneMy Profile

        1. Selain menjadi sumber bakteri penyakit , sampah yang menumpuk dan tak terkelola dengan baik dapat mengurangi keindahan kota yang berdampak pada terhambatnya perkembangan kepariwisataan di kota tersebut.

          1. Selain itu layaknya kita sadar bahwa kebersihan melambangkan kepribadian bangsa yang bersih dan luhur karena kebersihan dan keindahan suatu negeri mencerminkan moral, mental dan tingkah laku masing-masing individu dalam suatu bangsa.

      1. yup. secara peribadinya, saya bersetuju dengan pendapat pak abu (bos cantumas travel. sudah 28 tahun menjalankan perniagaan di makkah dan madinah) antara faktor yang menyebabkan haji begitu teruk dengan sampah sarap adalah berikutan kehadiran jemaah dari negara ketiga ( negara yang belum membangun mungkin?) seperti pakistan, india, afghanistan, bangladesh, burma dan sebagainya yang mana mereka sangat tidak kesah dengan sampah sarap dan kurangnya pendidikan tentang ilmu kebersihan. Begitu juga ditambah lagi dengan perangai saudi sendiri yang tidak mementingkan kebersihan menyebabkan lambakan sampah di merata-rata tempat. wallahualam.
        Curahan rasa lutfi lokman @ ..poser bahasa terengganu 101 yang bermaksud puasaMy Profile

  1. Alhamdulillah klo sudah sehat kembali, salam kenal. Islam menyukai kebersihan, maka hendaknya kita selalu menjaga kebersihan, baik kebersihan jasmani maupun kebersihan rohani

  2. Sepatutnya semua orang perlu ada kesedaran betapa pentingnya kebersihan…kalau persekitaran kotor sudah tentu kita tidak selesa dan pasti akan mendatangkan mcm-mcm penyakit.

  3. kena buat matapelajaran jaga sampah kot kat sekolah..
    lagi satu kebersihan tandas.. dah lepas membuang tak tau nak flush..

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!