Bounce Rate tinggi kerana salah link

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, aku nak kongsi Blogging Tips untuk topik Bounce Rate yang dikongsikan oleh Pendekar salah seorang teman blogger yang sering meninggalkan jejak komen di blog ni. Semuga perkongsian ini dapat membantu dan menambahkan ilmu untuk kita terus gembira berblogging.

Joom kita baca perkongsian Pendekar :

Salah satu sebab bounce rate blog Denaihati ini tinggi adalah kerana bila orang klik kat link yang ada dalam sesuatu entry, entry tersebut akan terus digantikan dengan page blog yang di klik tadi. Dengan kata lain, link yang diletakkan di sini adalah bersifat “OPEN IN SAME PAGE”. Oleh kerana itu, bounce rate nya akan menjadi lebih tinggi.

Menyelongkar rahsia Blog

Berlainan pula jika kita setkan link tersebut dengan meletakkan coding target=”blank” yang bermaksud ianya akan di open in new tab mahupun new windows bergantung kepada default setting yang kita setkan pada browser. Pendekar selalu praktikkan kaedah tersebut kerana situasi benci apabila di klik sahaja link itu. ia akan buka di page yang sama. Tak tahu pula sebenarnya ia ada kaitan dengan bounce rate. dan kini memang dah tahu..

kaedah penggunaan coding untuk OPEN IN NEW TAB / OPEN IN NEW WINDOWS adalah seperti contoh di bawah ni.

TAJUK

berlainan pula yang selalu ada di blog ini iaitu codingnya adalah seperti di bawah

TAJUK

Boleh juga digantikan target=”blank” tersebut kepada target=”_blank” …

itu adalah penting untuk meningkatkan masa pelawat di blog kita. Juga untuk mengurangkan bounce rate seberapa rendah yang mungkin.

Semoga perkongsian ini lebih baik untuk blog ini. (^_^)

Terima kasih Pendekar sudi kongsi ilmu bounca rate ni. Ilmu baru untuk aku ni. Joom singgah blog hebat  Pendekar.

[ad#nuffnang336]

54 Comments

  1. Dah check bounce rate, tinggi jgk.
    Tp ada yg kata bounce rate ni tak sesuai untuk blog? betul ke? Hmmm..sebabnya bila seseorang visitor tu jumpa apa yg dicari, dia tak mungkin beralih ke page lain lagi…
    Kompius..kompius..
    Curahan rasa iza @ ..Contest Anjung StreamyxMy Profile

  2. bounce rate saya overall minggu ni menggunakan getclicky.com adalah 32%. maknanya pengunjung yang datang blog saya bukan just fly over je la ye? bounce rate ni sebenarnya apa. penting sangat ke untuk memantapkan seo dan menaikkan page rank berbanding increase traffic semata-mata?

  3. *Bounce Rate* jika diartikan dalam bahasa Indonesia kira kira artinya adalah tingkat pengabaian. Maksudnya adalah pengunjung website hanya melihat satu halaman web saja kemudian menekan tombol back atau menutup halaman website tanpa melihat halaman lainnya.
    Dahulu jika saya melihat pada halaman google analytics, saya sangat senang jika jika nilai rata rata jumlah visitor, page view dan *bounce rate* naik. Pada salah satu kata kunci, tingkat bounce rate blog saya mencapai 73% ! Wow…
    Tetapi setelah membaca postingan disini ternyata nggak semua yang naik itu bagus, bounce rate misalnya. Dahulu saya tidak mengerti apa itu bounce rate, ternyata artinya tingkat pengabaian pengunjung web kita. Dengan kata lain, pengunjung web saya nggak betah berlama lama dan langsung menekan tombol back atau menutup browser.

    Makasih banyak atas sharingnya.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Udin Sedunia Download Video- Lirik dan Lagu Udin SeduniaMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!