Ujian adalah sebahagian daripada hidup

Salam 1Malaysia, manusia boleh merancang tetapi rancangan Allah swt lagi hebat. Setiap perangcangan Allah swt itu pasti ada hikmah yang sangat besar bagi orang yang bersabar. Nak cerita sikit alkisah perjalanan awal ke Kemboja. Aku merancang tidak akan memandu dan memilih untuk naik pesawat ke KLIA. Sebabnya apabila dikira minyak, tol dan parking kos lebih mahal daripada aku naik pesawat.

Aku tengok online jadual pesawat MAS jam 3.30 pm jadi aku bertolak dari rumah kira-kira jam 12.30 pm. Aku perlu pergi awal kerana belum beli tiket. Sampai je di kaunter aku dimaklumkan jadual pesawat jam 4.25 pm. Setelah selesai beli tiket aku terus ke restauran untuk mengisi perut yang masih kosong. Pada jam 3.30pm aku check in dan dimaklumkan pesawat lewat dan dijangka berlepas jam 5.30pm. Setelah menunggu kami dibenarkan masuk ke dalam pesawat jam 6.00pm. Selepas 30 minit berada di dalam pesawat, kapten buat pengumuman terdapat masalah teknikal dan kami diarahkan keluar daripada pesawat.

Di ruang menunggu pengumuman dibuat pesawat kami mengalami masalah teknikal yang teruk dan perlu diganti dengan pesawat lain. Pesawat dijangka berlepas ke KLIA pada jam 10.45pm. Nak sejukan hati penumpang kami dihidangkan dengan makan malam yang perlu diambil di restauran Marry Brown, alhamdulillah daripada tak ada apa lansung. Sepanjang pengalaman aku yang sudah naik beratus kali kapal terbang nilah pengalaman paling lama menunggu pesawat. Ujian kecil ni.

Pasti ada hikmah disebalik kejadian ini. Ujian adalah sebahagian daripada hidup. Orang Muslim Kemboja dan Gaza lagi hebat diuji Allah swt. Semuga perjalanan seterusnya lancar dengan izin Allah swt.

@Sila singgah ke blog peserta contest Acer Aspire One ke 9 dan 10 Yanmieonline.com dan Shidi Shah.

[ad#advertlets336]

144 Comments

  1. Kesabaran yang hakiki adalah kesabaran yang mampu menyadarkan manusia bahwa semua yang ada di dunia milik Allah dan cepat atau lambat pasti akan kembali kepada Allah, “(orang-orang yang sabar yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna Lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali).”
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Paul Cézanne Google Doodle Ulang Tahun ke-172 Paul CézanneMy Profile

    1. Sikap pertama yang bisa mengubah ujian menjadi pujian adalah dengan sabar. Bagi orang yang sabar saat diuji, maka Allah memujinya dan melimpahkan kepadanya pahala yang besar, “Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar”, begitulah Allah sampaikan dalam ayat di atas. Bagi yang tidak sabar, berarti tidak pantas mendapatkan berita gembira dari Rabbul ‘Aalamin. Sebab, ia sama saja tidak beriman kepada Qadha dan Qadar Allah.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Inilah Video dan Lirik Lagu Andai Aku Jadi Gayus TambunanMy Profile

        1. “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan/ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna Lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (QS Al Baqarah [2]: 155-157)
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Paul Cézanne Google Doodle Ulang Tahun ke-172 Paul CézanneMy Profile

        1. Ujian hidup bukanlah bentuk kekejaman dari Sang Pencipta. Sebagaimana ujian sekolah bukanlah bentuk hukuman sewenang-wenang dari sang guru untuk murid-muridnya.

        2. Diadakan ujian, karena memang sebelumnya sudah ada pelajaran yang telah diberikan oleh sang guru. Begitu pula ujian hidup. Sang Pemilik hidup sudah membekali manusia dengan akal, hati nurani, kitab suci, dan wejangan para Nabi-Nya. Jika bekal itu sudah diberikan, maka pada saatnya ujian itu akan datang.

          1. Kalau tak ada ujian, nyaris tak ada bedanya orang yang tekun belajar dengan orang yang pemalas. Kalau tak ada ujian, tak diketahui siapa yang terbaik. Jika tak diketahui siapa yang terbaik, tak akan ada bedanya antara koruptor dengan maling ayam; tak akan ada bedanya antara orang yang taat dengan orang yang khianat.

          2. Pengkhianatan, penyelewengan, atau perselingkuhan memang sering tampak indah dan menyenangkan di awalnya. Namun saat dijalani, perbuatan itu justru merupakan jebakan malapetaka yang berbahaya.

          3. Saat seorang pejabat melakukan penyelewengan, dan ia mencicipi harta kekayaan dari hasil korupsi, mungkin yang terlintas di hatinya adalah betapa enaknya banyak duit. Padahal jika direnungkan lebih dalam, harta hasil korupsi tidaklah membuatnya bahagia, namun justru membuatnya gelisah. Sang koruptor terus-terusan dihantui oleh ancaman aparat hukum dan dosa.

        3. Namun saat pengkhianatan itu dijalani sekian lama, akhirnya semakin terlihat betapa banyak resiko yang harus dipertaruhkan. Harga diri, keimanan, jabatan, karier, keharmonisan keluarga, dan lain-lain, akan hancur lebur saat penyelewengan itu terbongkar.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!