Kecelaruan Ekonomi Dunia

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, membaca berita ekonomi dunia membuatkan aku risau tak menentu. Teringat kata seorang penceramah dalam seminar yang aku hadiri katanya ekonomi dunia sekarang dalam keadaan sangat parah. Berita positif yang kita dengan dan baca itu hanya tindakan sementara yang agak sukar untuk menyelamatkan keadaan ekonomi yang sudah teruk.

Antara tajuk berita ekonomi yang aku baca :

  • Higher Inflation? Economist cautious as producer prices keep rising.
  • UK June deficit hits 14 billion pound.
  • Hong Kong June inflation up 5.6% on rising rents.
  • Monetary Authority of Singapore raises inflation forecast from 3-4% to 4-5%.
  • Singapore Central Bank’s $11billion loss

Dan yang paling menakutkan apabila membaca tajuk berita ekonomi ini :

  • Facing Economic Armageddon

Kalau ada ahli politik kata ekonomi Malaysia je yang teruk dan inflasi di Malaysia je yang tinggi tidak di negara lain pasti fakta itu hanya fakta mulut manis ahli politik untuk mendapat undi. Hakikat sebenar keruntuhan ekonomi Amerika dan Europe sudah tidak dapat dibendung lagi. Berbagai strategi telah digunakan untuk memulihkan ekonomi Amerika dan Europe dengan nilai Trillion dollar tetapi semuanya gagal.

Bursa Saham Dunia pun tidak menentu

Aku pernah terbaca bahawa ekonomi Amerika dan Europe dikawal oleh kumpulan Freemason dan mereka sudah keluar daripada kedua-dua benua sejak tahun 2000 beralih ke China. Ini bermakna ekonomi Amerika dan Europe tidak akan pulih dan akan terus hancur.

Ada pakar ekonomi yang menasihatkan supaya kita simpan lebih cash di rumah dan jangan gunakan kesemua wang kita untuk bisnis atau berseronok sakan. Berjimat untuk juadah bebuka puasa jangan beli dan membazir. Bersederhana untuk persediaan lebaran Aidil Fitri tak perlulah pakaian baru 3-4 pasang. Simpan duit untuk persedian masa susah. Aku bukanlah orang yang pakar tetapi jangan ambil ringan dengan kecelaruann ekonomi dunia sekarang. Mungkin EMAS dan SILVER pilihan lain untuk kita simpan duit kita.

Adakah ini tanda akhir zaman?

42 Comments

  1. Inflasi & deflasi. Tapi akhirnya sistem kewangan Islam jugak yang KEBAL dari sistem kapitalis.
    Sistem Kapitalis berasaskan kepada SENTIMEN, justeru, siapa yang menyebarkan lebih propaganda dia akan kaya. šŸ˜€
    Curahan rasa lAl @ ..Kelangkang CintaMy Profile

      1. Para ekonom dan politisi dari semua negara, baik negara-negara kaya maupun miskin, yang menganut sistem kapitalis, sosialis maupun campuran, semuanya sangat mendambakan dan menomorsatukan pertumbuhan ekonomi (economic growth).
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Tendangan Dari LangitMy Profile

        1. Pandangan negatif di negara-negara maju atas Cina bisa dilihat sebagai cerminan resesi global yang masih menghimpit, karena negara-negara maju terpukul keras dan pulih lebih lambat dibanding negara-negara ekonomi baru, khususnya Cina.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Tendangan Dari LangitMy Profile

          1. Menurut perkiraan, hingga 2050 ekonomi Cina akan tumbuh secara signifikan. Tanpa dibendung, Cina akan tumbuh menjadi super power yang sangat disegani, bukan hanya oleh negara kecil, tetapi juga oleh negara besar seperti Amerika
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..Tendangan Dari LangitMy Profile

  2. Pingback: bersederhanalah kita
    1. Tidak mustahil beberapa tahun lagi matawang China akan menguasai dunia mengantikan US Dollar.

      Nota : ada yg kata Yajjud Makjud sedang keluar menguasai dunia.

    2. pertumbuhan ekonomi Cina kemungkinan besar akan sangat mempengaruhi pertumbuhan ekonomi global, hal ini terutama dipicu oleh sistem finansial Cina yang memang terisolasi dari sistem finansial global ditambah kebijakan-kebijakan yang diambil di sektor perbankan yang cenderung mendorong pemulihan ekonomi.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Tendangan Dari LangitMy Profile

      1. Dalam beberapa hal perbankan Cina sangat diuntungkan oleh posisinya yang terisolasinya dari sistem perbakan global disamping itu sistem perbankannya dinilai cukup baik jika dibandingkan dengan sistem perbakan global.

        1. Pengawasan secara ketat rasio kecukupan modal yang dilakukan oleh pemerintah juga dinilai mampu menjaga sektor fiansial dinegara ini dari turbulensi dari krisis finansial global.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Tendangan Dari LangitMy Profile

  3. Tertarik dengan simpanan emas dan silver…pernah terbaca satu artikel, orang yahudi dah lama mula simpan emas dan perak,mereka lambakan wang kertas mereka dibank2 Malaysia untuk dipinjam oleh rakyat Malaysia.

    Wang mereka pada dasarnya sudah mereput dari dalam.hanya emas dan perak menjadi sandaran yang kuat.

    1. Aku tengah setting bisnis jual beli SILVER. Sebabnya MURAH lebih kurang RM4.60/gm berbanding GOLD dah RM150/gm dan SILVER keuntungan lebih tinggi sekitar 200% setahun berbanding EMAS 20% setahun.
      Curahan rasa denaihati @ ..Kecelaruan Ekonomi DuniaMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!