KeAdilan

(Sila baca komen dan beri sokongan kepada teman Mualaf kita Pn iyung72)
Perkataan KEADILAN teramatlah ngetop di Malaysia ni sejak tahun 1998…emmm pasti semua fahamkan. KEADILAN mudah dicakap tapi sukar nak diamalkan. Apa yang aku faham dengan KEADILAN ini adalah meletakkan yang hak pada yang hak.

Contohnya apabila seseorang lelaki yang berpoligami, isteri pertama mempunyai beberapa anak dan isteri kedua belum mempunyai anak. KEADILAN bagi si suami bukan membeli keperluan yang sama banyak contohnya jika beli ikan di rumah isteri pertama beli 1 kg maka rumah isteri kedua juga 1 kg. KEADILAN yang sebenar adalah membeli ikan yang lebih banyak untuk isteri pertama kerana jumlah keluarganya lebih ramai daripada isteri kedua. KEADILAN bila membelikan kereta Mercedes untuk isteri kedua dan membelikan MPV Mercedes untuk isteri pertama. KEADILAN apabila membelikan kain 4 meter untuk isteri keduanya kerana berat badannya 50 kg dan membelikan kain 5 meter untuk isteri pertamanya kerana berat badannya 70 kg.

Ramai yang memperjuangkan KEADILAN untuk mendapat hak yang sama.  Wanita memperjuangkan KEADILAN untuk mendapat hak yang sama seperti lelaki. Kaum Cina dan India memperjuangkan KEADILAN untuk mendapat hak yang sama rata dengan BUMIPUTERA. Kalau mengikut DEB, BUMIPUTERA hanya mengejar angka 30% yang masih tak tercapai-capai pun..kaum lain ada 70% lagi. Mungkin juga angka 30% tak patut ada menyebabkan kemampuan BUMUPUTERA terbatas…atau mungkin hak BUMIPUTERA mesti lebih kerana jumlah populasi BUMIPUTERA lebih ramai daipada kaum-kaum lain.

Itulah bukan mudah mentafsir KEADILAN. Malah ibubapa juga tidak mampu ADIL kepada beberapa orang anaknya. Insyallah jika kita meletakkan hak kepada yang hak pasti KEADILAN akan wujud dan KETAMAKAN akan membawa kehancuran.

Fadhilat amal : Nabi saw bersabda : “Sedekah itu ibarat penghalang (yang memisahkan) dari neraka, maka bila mana telah tiba hari kiamat, maka manusia itu sama-sama berteduh dengan sedekahnya sendiri-sendiri.”(Hadith Shahih)(Zahratur Raiyadh)

32 Comments

  1. keadilan adalah relatif. Relatif terhadap apa? Yang paling baik adalah relatif kepada semua orang yang terlibat. Artinya semua orang akhirnya memahami dan dapat melihat bahwa keadilan yang diperjuangkan memang memiliki nilai dan kebenaran yang dapat diterima.

  2. memang susah bagi kita semua untuk berlaku adil. Adil yang mempunyai pengertian menempatkan sesuatu pada tempatny sesuai dengan porsi dan kapasitasnya dalam berbagai hal (benar nggak ya ??? ). Sedangkan menurut sebagian masyarakat adil merupakan pembagian yang sama rata tanpa memperhatikan porsi dan kapasitasnya dalam sesuatu hal.

  3. mm…mmg ssh nk berlaku adil kalau tida kena ngan caranya..apatah lg mereka2 yg berpoligami..kalau dh mampu beristeri ramai mestila kena mampu utk berlaku adil jugak huhu

          1. Apakah keadilan berarti perbedaan? Jika memang kita berbeda, tentunya keadilan adalah perlakukan yang berbeda sesuai dengan perbedaannya.

          2. “Alasan keadilan juga banyak dikemukakan sebagai alasan suatu tuntutan atau menjadi basis argumen dalam sebuah perdebatan. Hal ini membuat saya berpikir: apa sih sebenarnya keadilan itu?”

            Ayat Bang Iwan ni seperti jurnal catatan lagi ni.. siap tanda tanya.. heeh

          3. “Apakah keadilan berarti sama? Jika saya sama dengan anda, maka berarti adil? Ini adalah maksud yang sering di”cantol”kan dengan kata keadilan.”

            Susah sangat mau mengertikan komentar ni Bang Iwan.. agak mendalam sedikit.. atau mungkin sebab dalam Bahasa Indonesia.

          4. “Dulu semua orang percaya bahwa dunia adalah datar, sehingga ide bahwa bumi bulat bisa membuat seseorang dinyatakan gila dan dibunuh.”

            Saya pernah terbaca pasal ni.. tapi apa kaitannya dengan Keadilan tu Bang Iwan?

          5. Sunggu mendalam yah komentarnya.. terkadang kagum juga Bang Iwan bisa menghasilkan komentar yang terlalu panjang dalam beberapa minit saja…

        1. “Pencarian keadilan memotivasi banyak orang untuk melakukan banyak hal, baik positif maupun negatif.”

          Yer la Bang Iwan, dalam usaha mencari makna benda tu., mesti saja dorang pun akan pelajari sesuatu

      1. “keadilan didefinisikan sebagai “memberikan seseorang sesuai dengan haknya”.”

        Betul tu.. wa, Bang Iwan seperti kamus ni.. siap ada definisi.. hehe.. caya la Bang Iwan.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!