Ilmu tidak pernah berhenti

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, ada hadith bermaksuh “tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China” dan “tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat” maknanya selagi ada nyawa kita mesti terus mengejar ilmu Allah SWT yang tidak pernah akan abis. Semakin banyak ilmu yang kita perolehi semakin kecil diri ini kita rasa. Ilmu tidak akan datang menjengok di muka pintu kerana itu biasa kita dengar kisah para pendekar zaman dahulu akan merantau mencari guru.

Nak jadi Blogger yang terbaik pun mesti rajin cari ilmu. Jadi Blogger terbaik bukan semestinya jadi terkenal atau popular tetapi terbaik untuk kepuasan diri sendiri. Alhamdulillah dapat peluang join World Bloggers and Social Media Summit 2012 sempena Malaysia Social Media Week 2012. Berpeluang mendengar berbagai-bagai idea daripada berbagai speaker dari berbagai latar belakang bukan sahaja dari Malaysia juga dari UK, USA, India, Indonesia, Singapore, Afrika Selatan dan Australia.

Kebanyakan idea yang dikongsikan oleh speaker taklah complicated sangat tetapi kreatif yang selalu kita terlepas pandang ramai. Antara yang terbaik adalah penggunaan QR Code untuk mengumpul database seperti email, FB like dan Twitter follower. Juga yang perlu difikirkan Social Network bergerak pantas sentiasa berubah dan menjadi sangat penting untuk Blogger. Kalau selama ini Blogger sangat mementingkan SEO untuk mendapat trafik organik daripada google tetapi trend ini semakin berubah kerana peratusan trafik semakin banyak dari Social Media dan mungkin lebih pantas dari Google. Adakah ini bermakna strategi kita juga kena berubah?

Betul lah untuk go next level sememangnya kita jangan pernah penat mencari ilmu kerana ilmu itu tidak pernah berhenti.

Keputusan penuh World Bloggers and Social Media Awards @ MSMW2012

286 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!