Generasi Y diambang KEHANCURAN

1. Generasi Y (generasi yang dilahirkan selepas 1981) sedang menghadapi ujian getir kerana sering dikaitkan berbagai masalah sosial, dadah, mat rempit, seks bebas, buang bayi, homoseksual, lesbian dan yang lebih parah sudah terlalu jauh dengan Allah swt dan Nabi Muhamad saw. Kenapa jadi begini? Adakah ini salah Generasi Y? Atau  salah ibubapa dan masyarakat?

2. Beberapa hari yang lepas dalam majlis Yassin, ustaz membacakan Hadis yang lebih kurang maknanya bahawa salah satu asbab Allah swt akan menurunkan RAHMAT kepada hambanya di bumi  apabila manusia sentiasa berAKHLAK mulia sebagaimana yang telah digariskan di dalam Al-Quran dan Sunnah yang telah ditunjukkan oleh Nabi saw. Jika kita lihat disekeliling kita adakah masyarakat dan pemimpin berbagai parti mengamalkan AKHLAK yang baik atau mereka sering bercakaran hanya kerana KUASA dan HARTA dengan menggunakan berbagai slogan perjuangan. Jadi bagaimanakah Allah swt boleh menurunkan RAHMAT kepada kita.

3. Beberapa minggu yang lepas di suatu majlis Bayan, aku diberitahu bahawa Allah swt akan menurunkan RAHMAT di bumi ini bermula di Masjidil Haram (ada yang kata melalui Pancur Mas di Hijir Ismail) kemudian RAHMAT akan ke Masjid Nabawi kemudian ke Masjid Al-Aqsa dan seterusnya akan bertebaran keseluruh Masjid, Surau dan Musollah di seluruh pelusuk dunia. Setiap kaum lelaki yang mengerjakan Solat Berjemaah akan membawa pulang oleh-oleh berbentuk RAHMAT ke rumah yang akan menjadikan rumah dan keluarga termasuk Generasi Y tersebut insyallah dalam peliharaan Allah swt. Apa jadi sekiranya para bapa tidak solat berjemaah di Masjid atau Surau maka rumah akan jadi kaku tanpa RAHMAT. Anak menjadi degil, suami-isteri sering bergaduh dan rumah bukanlah syurgaku.

4. Generasi Y ini akan hanya kembali kelandasan yang betul apabila mendapat RAHMAT dari Allah swt. Tetapi seandainya Generasi X (generasi yang dilahirkan sebelum 1981) terus bercakaran dan tidak mengamalkan AKHLAK yang baik dan tidak Solat Berjemaah di Masjid dan Surau sudah pasti RAHMAT tidak akan turun dan masalah yang dihadapi oleh Generasi Y akan menjadi lebih parah lagi. Kasihanilah anak-anak kita yang akan menjadi permulaan kuturunan kita zaman berzaman.

Adakah kita mahu melihat dari kubur kelak bahawa Generasi yang kita lahirkan turun temurun sehingga hari kiamat generasi yang tidak mendapat RAHMAT dan tersesat di dalam terang??

Fadhilat Amal : Nabi saw bersabda : “Tidak lama lagi akan datang kepada manusia satu zaman yang tidak tinggallah Islam kecuali namanya dan tidak tinggallah Al-Quran kecuali tulisannya.”

[ad#Mangga 300]

21 Comments

  1. Semua keterangan-keterangan itu memberikan petunjuk kepada kita umat sekarang ini, guna merenungkan, betapa pentingnya angkatan muda/generasi muda untuk masa-masa mendatang, dimana generasi tua sudah tidak ada lagi dan pula keterangan-keterangan itu memberikan pelajaran kepada umat manusia sekarang guna memberikan pembinaan terhadap terhadap kaum muda dalam segala bidang, yakni bidang keimanan, bidang peribadatan, bidang pergaulan dalam masyarakat, adab kesopanan dalam makan, bidang da’wah, amar ma’ruf nahyi munkar dan tidak ketinggalan bidang keterampilan dan keolahragaan.

  2. Dan janganlah generasi yang akan datang jangan sampai menjadi generasi yang lemah, sebgaimana digambarkan oleh firman Allah SWT (QS;Anisa:4), sbb:

    Yang artinya” dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka anak-anak (generasi muda) yang lemah yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan) mereka…..”.

  3. Juga harus senantiasa Bersikap hati-hati terhadap informasi yang datang dari kelompok yang memusuhi Islam yang sering mengubah perkataan dari pada tempat proporsionalnya

  4. Juga yang paling perlu, generasi muda harus lah senantiasa selalu berusaha menegakkan amar ma’ruf nahi munkar sejauh bisa dilakukan sesuai kadar kemampuan dan profesinya

  5. Tiga golongan manusia yang akan merasakan manisnya Iman, yaitu : 1)jika menjadikan Allah dan Rasulnya sebagai yang paling dicintai dari segala yang ada selain keduanya. 2) dan apabila ia mencintai wanita maka itu semata-mata karena Allah, dan 3) sangat membenci untuk kembali memiliki pribadi dan sikap serta sikap kekafiran seperti kebenciannya jika ia dilemparkan pada api neraka”.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Ahmad Albar Seorang Gay DLove MovieMy Profile

  6. Apabila kita dapat mengadopsi nilai-nilai yang disarankan Rasul di atas maka selain nikmatnya kehidupan dunia yang di isi dengan sentuhan spiritual Ilahiyyah, kita juga akan merasakan buah spiritualisme itu sendiri dengan bentuk yang disebut oleh Nabi sebagai Manisnya Iman
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Ahmad Albar Seorang Gay DLove MovieMy Profile

  7. sosok pribadi generasi muda sempurna terdapat kesempurnan nilai-nilai Islam, Iman dan Ihsan sekaligus, tidak secara parsial dalam pelaksanaannya, sehingga tidak terjadi suatu saat beribadah dan pada saat lain bermaksiat tanpa beban dosa
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Ahmad Albar Seorang Gay DLove MovieMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!