Cara Menyelesaikan Wabak Selsema Babi @ H1N1

Entri ini ditaja oleh Saudacare.com (Penawar alternatif H1N1) : Dalam entri  H1N1 yang lepas : Ding Dang bertanya… kepada sesiapa yang boleh tolong jawab persoalan yang saya masih belum mampu mendapat jawapan yang tepat. Tentang selsema babi. Nama sains H1N1 nama glamor selsema babi. Tapi sekarang ni ada kaitan tak dengan babi… nama ada… penyakit adakah dari simptom babi. Kalau dulu selsema burung habis ayam sekampung dibunuh kesian orang kampung. Tapi kalau selsema babi tak dengar pun babi dimusnahkan. Babi dengan ayam memang ada beza tapi penyakit…. tu.. he… tak paham saya…. tolong le jawab

Dijawab oleh Anon : terasa ingin mjawab komen din dang :

sbb selsema burung disebarkan melalui burung… yakni klu makan burung yg ad penyakit tu etc…tp, selsema babi, human to human transmission… bukan melalui babi.. mgkn ad yang ttanya2 habis tu knape nama dia selsema babi tu bukan selsema manusia.. =P, jwpn nya sbb virus tu asalnya ditemui pd babi (atau kata nama lainnya, virus tu memula menjangkiti babi, lalu berlaku ‘mutasi @ mutation’ dan jadikla h1n1… lalu virus itu menjangkiti manusia… so skang, selsema ini berjangkit melalui manusia…”

“Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia,” kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Mengikut jawaban Anon, logik tak kalau aku katakan bahwa cara paling berkesan untuk menyelesaikan masalah wabak selsema babi @ H1N1 ini adalah sama dengan cara menyelesaikan masalah selsema burung. Jika selsema burung, unggas pembawa akan dibunuh mungkinkah suatu hari nanti manusia pembawa selsema babi @ H1N1 jug akan dibunuh atau manusia pembawa akan dikuarantinkan disebuah pulau atau tempat yang terasing dari manusia yang tidak dijangkiti.

Mungkinkah??

The U.S. military wants to establish regional teams of military personnel to assist civilian authorities in the event of a significant outbreak of the H1N1 virus this fall, according to Defense Department officials.”

Bagi umat Islam kita ada banyak cara untuk menghadapi wabak selsema babi @ H1N1 yang semakin mengganas memakan mangsa tanpaa kenal bangsa, umur dan jantina seperti Firman Allah swt : “Hanya kepada Engkaulah aku menyembah dan hanya pada Engkaulah aku memohon pertolongan.” (Al-Fatihah : 5)

Allah swt berfirman ertinya :  “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah : 216)

12 Comments

  1. hesh takut pulak bila dipkirkn blik…dya ni pn sejak dua menjak ni asyik selesema jek…demam seminggu sekali. huhu, kalo dh de resdung inila jadinya….mtk dijauhkn penyakit ni .. 😕
    .-= Dya´s last blog ..Sami Yusuf =-.

    1. @Dya, Dengar dah ada Penawar untuk H1N1 dekat hospital. tapi tak confirm lagi
      .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

      1. @Steward John, iye ke…?kalau btol bgusla, xde la asyik bmbg, tidur xlena mandi xbsh hehe..septutnye mencegah lebih baik dr mengubati, tp bile dh xsempat nk cegah penawar la jawabnye…huhu
        .-= Dya´s last blog ..Sami Yusuf =-.

        1. @Dya, Hebat juga kerisauan kamu Dya. Sampai tidur tak lena, mandi tak basah. Macam orang putus cinta pulak.. heheh
          .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

          1. @Steward John, hehe, dh nk wat cane…penyakit gni xleh dibwk main kn…kalo selesema 3 hari 3 mlm xsembuh2 pn dh risau, apatah lagi bila didiagnos sbg pembawa wabak H1N1 ni? tak ke menangis keluar air mata darah? hehe :mrgreen:
            .-= Dya´s last blog ..Sami Yusuf =-.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!