ESQ Agamawan menentang tanpa program pilihan

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, terima kasih kepada semua yang sudi memberi cadangan dan bantuan untuk menyelesaikan masalah blog loading time yang slow terutama kepada Mr. Josh, Serverfreak, Kak jie dan Mrkay2911. Walaupun sudah semakin baik tetapi masih sedang berusaha untuk memperbaiki supaya mendapat feedback yang baik daripada google dan ini pasti akan membantu untuk mengembalikan Pagerank yang sudah hilang sebelum ini.

Kita lupakan kisah loading time ni sebab aku nak bercerita kisah ESQ. Pertamanya aku nak ucapkan terima kasih kepada Ustaz Sallehudin abang kepada Ustaz Rahim yang telah memperkenalkan ESQ 165 pada tahun 2007. Aku adalah antara ribuan peserta batch ke 6 Malaysia yang mengikuti seminar yang dijalankan sendiri oleh Dr. Ary Ginanjar. Yang menarik seminar ini bukan sahaja dihadiri oleh peserta muslin tetapi ramai juga cina, india dan lain-lain bangsa yang ikut serta.

Memang dah lama aku mendengar polimik di kalangan Agamawan di Malaysia tentang kewajaran Seminar ESQ 165 ada yang menentang dan rami juga yang menyokong sehinggalah Mufti Wilayah Persekutuan mengeluarkan fatwa haram ke atas ESQ. Aku suka baca penjelasan ESQ di zaharuddin.net.

Melalui pengalaman aku sebagai peserta, seminar ESQ 165 ini membawa suatu idea kreatif dan berbeza dengan matlamat yang sama seperti apa yang dilakukan oleh para Agamawan yang mengunjungi surau dan masjid memberi ceramah. Hasil daripada seminar ESQ ini sungguh positif di mana banyak Syarikat dan Agensi kerajaan telah dapat menjimatkan kos sehingga 30% apabila staff yang hadir seminar ini telah berubah sikap dan cara kerja yang lebih bermotivasi. Yang lebih penting sebahagian individu yang menghadiri seminar ini telah berubah dengan pemikiran yang lebih positif dan dekat pada Allah dengan izin Allah.

Ceramah Agama di surau dan masjid tidak salah tetapi jika ianya dihadiri oleh Pack cik tua yang sama untuk sekian kali adakah ianya akan memberi kesan kepada masyarakat. Sudah tiba masanya para Agamawan ini di samping dimeriahkan di surau dan masjid sebagai ustaz, keluar ke jalan dan lorong berdakwah supaya ianya memberi kesan yang lebih baik kepada masyarakat yang sedang sakit. Mungkin kita tidak boleh buat serupa seperti Seminar ESQ tetapi jika dirancang dengan baik, insyallah para Agamawan mampu buat seminar yang lebih baik daripada ESQ sebagai pilihan semua.

Majlis Fatwa Kebangsaan telah memberi lampu hijau kepada ESQ meneruskan seminar di Malaysia dengan dipantau oleh Panel Syariah dan Akidah ESQ. Bagi aku sekadar menentang tanpa memberi program pilihan yang lebih hebat daripada ESQ tidak akan menyelesaikan masalah kerana di luar sana ramai yang sedang mencari program yang sesuai untuk memperbaiki diri mereka.

[ad#Mangga 300]

67 Comments

  1. Pingback: IMCurtain.com
  2. Dari berita yang sempat saya baca di Indonesia. Setelah keluarnya Fatwa dari Mufti Wilayah Persekutuan dan merebaknya berita tersebut di media massa sejak minggu lalu, dukungan bagi ESQ Leadership Center terus mengalir bukan hanya dari tokoh di Indonesia namun juga dari tokoh-tokoh di Malaysia.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Memperingati 125 Tahun Kelahiran Josef Frank!My Profile

    1. @Bang Iwan, Berita terakhir dari Malaysia, Tan Sri Harussani – Mufti Perak, sebagai Mufti paling senior di Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Malaysia, menyatakan tegaskan kembali bahwa ESQ tidak menyimpang dari ajaran Islam. Ia menjelaskan bahwa dalam Rapat Majelis Fatwa Kebangsaan yang terdiri dari 14 Mufti seluruh Negeri di Malaysia dan 10 Lembaga Islam di Malaysia pada tanggal 16 Juni 2010 lalu telah memutuskan bahwa tidak ada penyimpangan di dalam training ESQ dan training boleh diteruskan di Malaysia.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Memperingati 125 Tahun Kelahiran Josef Frank!My Profile

  3. berita ini ramai saya baca.Setelah sempat menjadi perbincangan hangat dan kontroversi di Malaysia karena fatwa haram terhadap ESQ yang dikeluarkan Mufti Wilayah Persekutuan, sejumlah ulama lain kembali mengeluarkan keputusan baru. Berbeda dengan fatwa sebelumnya, mereka mengeluarkan keputusan tentang halalnya ESQ.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Memperingati 125 Tahun Kelahiran Josef Frank!My Profile

  4. Mase baru tahu ESQ diharamkan, saye pelik sungguh, kenapa baru sekarang..??? Wallahu’alam…

    Menjadi profesional ustadz sangat dibutuhkan sekarang ini.
    Curahan rasa Anazkia @ ..Iseng- BelajarMy Profile

    1. @Anazkia, mgkin proses utk mengeluarkan fatwa tu mengambil masa yg tlalu lama membuatkan ianya bru saja terkeluar dr peti simpanan atau tray KIV 🙂
      Curahan rasa tpinky @ ..Bila Hati BerbicaraMy Profile

  5. sangat setuju dgn DENAIHATI…
    sy pun beberapa kali membaca penjelasan ust. Zaharuddin.net tu…
    sy bersyukur sbb skrg2nya ada jg program yg dr awal sampai akhir tidak henti2 memuji-muji kebesaran Allah SWT dan mengingati Nabi Muhammad SAW..berbanding lain2 program yang menyanjung tinggi pemimpin, wang ringgit, harta benda, kecantikan, kemerduan suara… itu x pula diharamkan…hmm ada2 saja
    Curahan rasa tpinky @ ..Bila Hati BerbicaraMy Profile

            1. sebagai Seorang alumni ESQ 165,sy merasa tidak ada yang menyimpang dari content pelatihan yang selama ini yg saya ikuti karena semua materi yang disharingkan mengarah pada kedekatan kita pada ALLAH, intinya aqidah, bahkan setelah ikut ESQ kita akan lebih mantap menjalankan kehidupan, siapa kita, untuk apa kita hidup, dan bagaimana harusnya kita hidup sebagai mahluk ALLAH, so buat yang tidak sependapat..pesan saya, “coba deh tanyakan hati Anda, apa yang anda rasakan pada saat mengikuti pelatihan ESQ, apabila hati anda tidak bergetar (karena hanya orang yang beriman saja, hatinya akan tergetar pada saat Asma ALLAH dilantunkan), maka saran saya luruskan niat anda!!”, smoga ALLAH SWT senantiasa membimbing kita untuk mengarah kepadaNya, Amien…
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Memperingati 125 Tahun Kelahiran Josef Frank!My Profile

        1. @Steward John, ada tu kena buat d sabah.aku dah join di 1borneo.. bulan ogos time puasa kalau nda silap ada lg training tu… kalau mau join ko call jak aku arr….0168446100, yuran RM1480, tp aku blh dptkan diskaun utk ko.. ada preview percuma juga..nt apa2 hal ko call aku arr…
          Curahan rasa tpinky @ ..Bila Hati BerbicaraMy Profile

            1. @Steward John, iya sudah join angkatan 5 Sabah pada februari lalu..
              training Human resource bah ni…. tp ajaran agama islam sebagai the main refrence.. bersumberkan Al-Quran dan Hadith.. muslim dan non-muslim pun boleh masuk..
              Curahan rasa tpinky @ ..Bila Hati BerbicaraMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!