Dividen Tabung Haji 2016

Assalamualaikum dan Salamsejahtera, entri ini bukan nak membawa kekawan ke dunia politik sedang hangat di pasaran. Ramai yang membenci Kerajaan sehingga membenci semua agensi kerajaan seperti Tabung haji yang terlalu banyak jasa kepada umat Islam Malaysia. Itulah demokrasi mungkin apabila kerajaan baru memerintah kelak akan ada formula yang lebih bagus daripada Tabung Haji.

Terkini Dividen dan Bonus Tahung Haji 2016 di SINI

dividen Tabung Haji 2016Entri kali ini adalah sambungan kepada kisah Cara duit bekerja untuk kita bukan sebaliknya yang telah mendapat maklumbalas yang sangat baik. Dalam entri tersebut aku mengambil contoh seandainya dividen yang dibayar oleh Tabung haji adalah 7 %. Pengurusan Tabung Haji telah mengumumkan dividen untuk tahun 2015 adalah 5% dengan tambahan bonus 3% untuk pencarum yang belum penunaikan haji untuk simpanan maksima RM9,980.

[box type=”shadow”]TIPS JANA INCOME KEDUA YG LUMAYAN

Tips jana income kedua dengan jual AISKRIM! Klik Sini

Panduan Pembuatan Dan Perniagaan BAKERI Dari Rumah. Klik Sini

Tips jana income dengan jual Air Balang Klik Sini[/box]

Jadi jom kita kira semula berdasarkan dividen 5% :

  1. Katalah kita melabur duit RM1 juta di Tabung Haji. Aku memilih Tabung Haji kerana simpanan di Tabung haji tak ada had seperti ASB maksima pelaburan hanya RM200 ribu dan dividen Tabung Haji sudah ditolak Zakat Pendapatan.
  2. Tabung Haji bayar dividen 5% untuk tahun 2015.
  3. Jumlah dividen yang diterima setahun adalah RM1 juta x 5% = RM50,000
  4. Jumlah dividen RM50,000 di bahagi dengan 12 bulan makna purata keuntungan sebulan adalah RM4,167.
  5. Seandainya kita melabur RM100,000 maka jumlah dividen adalah RM5,000 dengan purata keuntungan sebulan RM416.67.
  6. Seandainya kita melabur RM10,000 maka jumlah dividen adalah RM500 dengan purata keuntungan sebulan RM41.67.
  7. Seandainya kita melabur RM1,000 maka jumlah dividen adalah RM50 dengan purata keuntungan sebulan RM4.17

Sebesar mana pelaburan kita samada RM1 juta atau sekecil RM1,000 itu adalah atas kemampuan masing-masing. Yang paling PENTING sifat kita suka menyimpan untuk jangka masa panjang yang akan membantu kita untuk menjadi tetamu ALLAH menyempurnakan ibadah wajib haji dan juga simpanan dimasa susah.

[box type=”shadow”]Mohon Bantuan

Mohon seminit LIKE page kami yg penuh dengan ILMU utk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini

[/box]

Menyimpan di Tabung haji RM1,000 nampak kecil tetapi cuba kita biarkan 20 tahun tanpa kita keluarkan berapa agaknya jumlah yang bakal terkumpul dengan purata dividen 5% setahun.

Tahun 1 : RM1000.00
Tahun 2 : RM1050.00
Tahun 3 : RM1102.50
Tahun 4 : RM1157.63
Tahun 5 : RM1215.51
Tahun 6 : RM1276.28
Tahun 7 : RM1340.10
Tahun 8 : RM1407.10
Tahun 9 : RM1477.46
Tahun 10 : RM1551.33
Tahun 11 : RM1628.89
Tahun 12 : RM1710.34
Tahun 13 : RM1795.86
Tahun 14 : RM1885.65
Tahun 15 : RM1979.93
Tahun 16 : RM2078.93
Tahun 17 : RM2182.87
Tahun 18 : RM2292.02
Tahun 19 : RM2406.62
Tahun 20 : RM2526.95

Daripada pengiraan ini dengan pelaburan :

  1. PelaburanRM1,000 tanpa dikeluarkan selama 20 tahun akan terkumpul menjadi RM2526.95.
  2. Jika pelaburan RM10,000 dalam tempoh 20 tahun akan menjadi RM25,269.50
  3. Sekiranya pelaburan sebanyak RM100,000 dalam tempoh 20 tahun akan menjadi RM252,695.00
  4. Sekiranya pelaburan sebanyak RM200,000 dalam tempoh 20 tahun akan menjadi RM505,390.00
  5. Sekiranya pelaburan sebanyak RM300,000 dalam tempoh 20 tahun akan menjadi RM758,085.00
  6. Sekiranya pelaburan sebanyak RM400,000 dalam tempoh 20 tahun akan menjadi RM1,010,780.00

Mungkin kita tidak mengetahui berapa ramai pak cik dan mak cik di kampung yang berstatus jutawan di Tabung haji dengan memulakan simpanan hanya RM10.00. Hari ini kita tanya pada diri kita sudah kita mula untuk melabur di Tabung Haji atau masih beralasan dengan berbagai alasan. Kita lebih rela memandu kereta mewah yang lansung tiada nilai dalam tempoh 20 tahun. Ramai juga memberi alasan tidak cukup duit untuk menyimpan sedang ada berbagai peluang terhidang di hadapan kita.

Kenapa tidak kita buang ego 3 – 4 tahun buat bisnis yang kita benci untuk mengumpul RM100,000.00 untuk disimpan di Tabung Haji. Bila sudah terkumpul RM100,000.00 dalam pelaburan Tabung Haji, tak nak bersusah payah kerja untuk pendapatan kedua pun tak apa.

ADA BERANI atau anda terus dibuai ketakutan yang bakal menjadi anda lebih takut apabila sudah berusia tua nanti.

Nota : Setiap pelaburan ada risikonya dan pelaburan di Tabung Haji sebagai contoh. Anda boleh melabur di potfolio lain yang menyediakan pulangan lebih tinggi dengan kadar risiko yang berbeza.

87 Comments

  1. memang pun kalau boleh pergi haji dgn muasasah TH dengan wang dividen yg terkumpul RM15,000 dah cukup.. mungkin simpanan dah cecah 60-70K tapi dividen yg terkumpul dah lebih RM15,000. Belanja untuk umrah dah haji hanya dari dividen tabungan shj.

  2. Tak salah nak nak bukak kedai emas.
    Tapi, jgn pulak pandang rendah dgn wang fiat. Nak makan nasik, beli pampers anak, susu, bayar yuran sekolah anak bukan boleh hulur gram emas tu….

    Kalau tak suka wang fiat tu bg kat aku. Hang jual beli barang guna gram emas je, boleh??

  3. Alhamdulillah, syukur dah memilih tabung haji sebagai simpanan dan pelaburan. sedang mempelbagaikan simpanan dan pelaburan sekarang ni.

    1. setuju dengan tuan/puan di atas. Dulu saya tak sedar bahawa simpan emas sebenarnya lebih baik dari simpan duit. Pelbagaikan simpanan anda :
      * Jangka panjang/sederhana – emas
      * Jangka Pendek (kecemasan) – duit

  4. #FAKTA – RM jatuh sehingga 25% daripada USD Dollar dalam tahun ini. Berbeza dengan Emas yg nilainya meningkat sehingga 2 kali ganda apabila USD jatuh.

    Emas aset aset yang paling ideal dijadikan simpanan jangka sederhana dan jangka panjang. Ia jauh lebih berbaloi berbanding simpan matawang kertas (akaun simpanan, ASB, Tabung Haji). 

    Matawang kertas walaupun dapat dividen 10% setahun sekalipun, ia masih tak berbaloi disebabkan; 

    (1) inflasi (kenaikan harga barang), 
    (2) penyusutan ringgit, 
    (3) risiko kejatuhan dollar US,
    (4) desakan nafsu berbelanja. 
    Curahan rasa Hidayah Abdul Kadir @ ..Kenapa selalu disarankan Jangan Menyimpan Terlalu banyak ‘cash’?My Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!