2015 selamat melangkah dengan azam baru

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, 2014 yang indah sudah jadi kenangan yang akan menjadi lipatan sejarah untuk dijadikan panduan hidup di masa mendatang. Terlalu banyak kisah dicatatkan sepanjang hari-hari di tahun 2014 yang dilalui dalam kehidupan penuh warna warni. Semuanya adalah pengalaman yang akan menjadi guru terbaik untuk melangkah sepanjang 365 hari di tahun 2015.

Alhamdulillah ALLAH masih pilih kita untuk melangkah ke tahun baru 2015 …

2015

2015 memang banyak perancangannya tetapi dijangka bakal penuh dengan kesukaran terutama suasana ekonomi dunia yang semakin merudum. Barat sedang menyerang ekonomi Russia dan dampaknya sudah dirasai seluruh dunia. Peristiwa kehilangan MH370 dan tragedi MH17 bukan berlaku tanpa sebab tetapi juga tidak selamanya boleh dirahsiakan. Mungkinkah 2015 bakal menjadi tahun terbongkar segala kedurjanaan askar-askar Dajjal?

Dan kepada Allah jualah tertentunya urusan memberi panduan yang menerangkan jalan yang lurus; dan di antara jalan-jalan yang dituju ada yang terpesong dari kebenaran; dan jika Ia kehendaki, tentulah Ia memberi petunjuk kepada kamu semua (yang menyampaikan ke jalan yang lurus itu) – Surah Al Nahl ayat 9

Politik Malaysia akan bertambah celaru dengan berbagai persepsi yang akan dicipta meracun minda rakyat untuk merebut kekuasaan. Melayu dan Islam akan terus berpecah belah melainkan pemimpin muda baru mengambil alih dengan ideologi pemikiran baru. Ujian pasti datang dan kepada ALLAH kita memohon pertolongan.

Dan demi sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa engkau bersusah hati dengan sebab apa yang mereka katakan. Oleh itu, bertasbihlah engkau dengan memuji Tuhanmu, serta jadilah dari orang-orang yang sujud. Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin – Surah Al Hijr ayat 97 – 99

Kita sebagai insan biasa mungkin boleh jadikan entri “Kisah syilling jatuh dari langit” boleh dijadikan paduan dijadikan panduan hidup 365 hari akan datang. Azam baru kita untuk jadi lebih baik dari 2014 dan hidup memberi manafaat kepada seluruh alam.

Panduan hidup kita sudah ditentukan oleh ALLAH dengan Al Quran dan Hadith, semuga kita tidak tersasar dari jalan lurus yang telah ditunujukkan oleh Baginda Rasulullah SAW.

Sesungguhnya amal dan kebaikan yang terus mengiringi seseorang ketika meninggal dunia adalah ilmu yang bermanfaat, anak yang dididik agar menjadi orang shaleh, mewakafkan Alquran, membangun masjid, membangun tempat penginapan bagi para musafir, membuat irigasi, dan bersedekah”. – HR Ibn Majah 

Selamat Tahun Baru 2015.

165 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!