Valentine’s day haram

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, pada awalnya aku tak berniat nak buat entri hari kasih sayang di bulan Februari ni tapi atas desakan keadaan semasa maka menjadi tanggungjawab untuk aku berkongsi fakta. Mengikut fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan disokong oleh semua Majlis Fatwa Negeri menyambut, menyertai dan merayakan Valentine’day hukumnya adalah HARAM untuk umat Islam.

Valentine’s day atau lebih dikenali dengan.hari kasih sayang adalah khas untuk penganut agama kristien untuk mengenang Paderi Valentine yang telah menulis surat cinta sebelum beliau dihukum mati di Rome suatu ketika dahulu. Jadi biarkan lah sambutan Valentine’s day ini disambut oleh mereka yang beragama kristien dan kita yang beragama Islam tidak perlu terikut-ikut dengan budaya yang jelas bukan budaya Islam.

Bagi Islam setiap hari adalah hari kasih sayang terutama kpada Allah S.W.T, Rasulullah S.A.W, ibubapa, suami/isteri, keluarga dan semua umat manusia juga haiwan dan tumbuhan. Semuga teman-teman blogger dapat copy paste dan tambah dengan fakta yang lebih baik dan publishkan di blog anda supaya semua muda-mudi Islam yang sedang tertunggu Vantine’s day tersedar dari keasyikan dunia percintaan. Diharapkan juga semua sudi retweet dan share FB seberapa banyak yang boleh. Insyallah usaha anda akan mendapat balasan yang sewajarnya dari Allah S.W.T. Aminnnnn.

[ad#nuffnang336]

86 Comments

  1. Valentine adalah kegiatan ritual yang bukan berasal dari Islam. Dalam pemahaman Islam, kegiatan ritual yang bukan berdasarkan syariat Islam dan tidak dicontohkan Rasulullah SAW seperti halnya Natal, Tahun baru Masehi, Imlek dan sebagainya maka harus kita sikapi seperti Rasulullah mensikapi tawaran kaum Quraisy untuk sama-sama melaksanakan ibadah secara Islam dan ibadah jahiliah secara bergantian. Tawaran tersebut dijawab oleh Allah dengan firmannya:

    “Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku”. (QS. Al Kaafirun: 6)

      1. Kasih sayang diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahmi, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditinpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma’ruf) dan mencegah dari perbuatan munkar.

  2. peringatan Rasulullah untuk semua umatnya supaya besiap sedia lepas kewafatan baginda..Semoga kita sama2 beringat pesanan Rasulullah ni

    Salam Maulidur Rasul blog denaihati^_^

  3. Salam, alhamdulillah takpernah sekali pun menyambut hari kekasih nie coz memang tahu itu bukan budaya kita, semalam ada kawan post dah wish hari kekasih, maybe dia tak tau pasal hari kekasih nie diharamkan untuk kita yang beragama islam, then infom dia, alhamdulillah dia remove status tersebut then minta maaf sangaat, bukan apa kita takut jugak menegur orang, takut tak boleh nak terima teguran.

    anak-anak zaman sekarang memang ghairah dengan hari kekasih nie, sampai ada yang menyambutnya di bilik2 hotel macam berta semalam, sangat menyedihkan dan menjijikkan, mereka mengambil kesempatan hari tu tersebut sebagai hari memadu kasih, tapi kalau di lihat dari luarnya bukan setakat hari kekasih saje mereka buat seperti ini, tapi bila adanya sambutan hari kekasih ini lebih menggalakkan kepada maksiat secara besar-besaran, nauzubillah minta di jauhkan dari keturunan kita semua. amin…

  4. Kepada umat Islam, seeloknye jgn la menyambut valentines day kerana ia haram disisi agama Islam…Penuhkanlah amalan dengan sebaik-baiknye…

    Nice sharing bro…

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!