Selsema Babi @ H1N1 mula makan KORBAN

Entri ini ditaja oleh Saudacare.com (Penawar alternatif H1N1) : Aku dapat satu komen dari din dang : Nak tanya… kepada sesiapa yang boleh tolong jawab persoalan yang saya masih belum mampu mendapat jawapan yang tepat. Tentang selsema babi. Nama sains H1N1 nama glamor selsema babi. Tapi sekarang ni ada kaitan tak dengan babi… nama ada… penyakit adakah dari simptom babi. Kalau dulu selsema burung habis ayam sekampung dibunuh kesian orang kampung. Tapi kalau selsema babi tak dengar pun babi dimusnahkan. Babi dengan ayam memang ada beza tapi penyakit…. tu.. he… tak paham saya…. tolong le jawab….(ada ke yang sudi nak jawab)

Kalau dulu kita membilang setiap hari berapa ramai yang dijangkiti selsema babi tetapi mulai 3 hari lepas kita mulai mengira berapa orang yang terkorban akibat jangkitan wabak selsema babi. Mengikut statistik terbaru sudah 3 korban selsema babi di Malaysia. Mengikut statistik WHO setakat 27/7 sudah 134,503 telah dijangkiti dan 816 telah terkorban di seluruh dunia. Kalau mengikut trend wabak ini tidak mustahil dalam tempoh 6 bulan wabak selsema babi akan menjadi top carta di Malaysia mengalahkan polimik POLITIK. Lihatlah sekarang semakin banyak sekolah, pusat pengajian tinggi dan pusat latihan telah ditutup. Tidak mustahil next kilang, pejabat dan shopping mall pula akan ditutup.

JANGAN ambil ringan dengan wabak H1N1 pastikan kita menjaga keluarga kita, mencegah itu lebih baik daripada merawat. Amalkan kehidupan sihat seperti yang telah dinasihatkan oleh pakar kesihatan. Aku dan keluarga sememangnya mengamalkan mengunakan Habbatus Sauda, sambil menjaga kesihatan juga mengamalkan sunah Nabi saw…insyallah semuga menjadi menawar kepada wabak selsema babi. Tidak  mustahil selsema babi ini akan menjadi wabak Spanish Flu yang membunuh berjuta-juta manusia pada tahun 1918 -1920.

Sudahkah ANDA bersedia??

Fadhilat amal : Firman Allah surah Al-Hadid ayat 22 yang ertinya : Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah.

 

62 Comments

          1. “jadi meskipun sumbernya dari Babi,… tapi penyebarannya melalui manusia, makanya… tidak ada pemusnahan babi secara besar-besaran”

            Kan virus ini juga tersebar di persekitaran, udara yang kita sedut dan meletak pada tangan kita.

        1. “Seseorang boleh dijangkiti sama ada melalui pernafasan, melalui sentuhan dengan tangan pesakit atau menyentuh permukaan-permukaan yang tercemar dengan titisan cecair pesakit.”

          Sebab itu perlu berusaha mengamalkan gaya hidup yang bersih dan sihat.. sesuai dengan saranan kerajaan.

      1. “Virus ini berjangkit apabila pesakit batuk atau bersin. Titisan cecair pernafasan yang keluar akan terkena tangan pesakit, permukaan-permukaan (surfaces) atau tersebar ke udara.”

        Sama seperti komentar sebelumnya.. kita harus sentiasa dalam berkeadaan bersih.

    1. “Virus ini dikenali sebagai selesema babi (swine flu) kerana berdasarkan ujian awal makmal ia menunjukkan kebanyakan gen virus ini adalah sama seperti gen virus selesema babi yang berasal dari Amerika Utara.”

      Betul tu.. tapi sebenarnya Swine flu atau swine influenza yang dikenali sebagai selesema babi, flu hog atau influenza babi.

          1. WHO menyatakan pandemi ini berdampak tidak terlalu parah di negara-negara yang relatif maju, namun dianjurkan untuk mengantisipasi masalah yang lebih berat saat virus menyebar ke daerah dengan sumber daya terbatas, perawatan kesehatan yang buruk, dan bermasalah medis.
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..Swimsuit Photo Shoot Miss Universe 2010My Profile

          2. “Namun bukan berarti dengan dicabutnya status pandemi maka kita bisa lalai, tapi justru harus tetap waspada terhadap penyebaran virus flu babi ini sebagai bagian dari flu musiman pada tahun-tahun mendatang.”

            Apa juga keadaan, kita harus berhati2 akan keadaan sekeliling.. Tidak semestinya virus ni datang dan pergi begitu sahaja.

          3. “Tapi sekarang pandemi flu babi telah berakhir seperti yang diungkapkan oleh Dirjen WHO.”

            Rasanya benda ini tidak akan pernah berakhir macam itu sahaja. Virus sentiasa berubah strukturnya sesuai dengan keadaan sekitar.

          4. “Untuk itu sebanyak 350 juta orang di seluruh dunia telah divaksinasi dan beberapa perusahaan farmasi kemudian memproduksi vaksin flu, seperti Sanofi-Aventis, GlaxoSmithKline, Novartis, AstraZeneca dan CSL.”

            Vaksin untuk H1N1 ni? kalau macam tu, saya belum lagi mendapatkan vaksin ni.
            Curahan rasa Steward John @ ..Webhosting Promotion- Get free DomainMy Profile

          5. “WHO menyatakan pandemi ini berdampak tidak terlalu parah di negara-negara yang relatif maju, namun dianjurkan untuk mengantisipasi masalah yang lebih berat saat virus menyebar ke daerah dengan sumber daya terbatas, perawatan kesehatan yang buruk, dan bermasalah medis.”

            Setuju.. sebab kalau di negara maju, senang saja mau dapatkan vaksinnya.. tapi sukar bagi yang tinggal luar dari bandar.
            Curahan rasa Steward John @ ..Webhosting Promotion- Get free DomainMy Profile

          6. “Penetapan status pandemi ini karena penyebaran virus yang dikenal dengan nama H1N1 sangat cepat melanda negara-negara di dunia setelah pada awalnya melanda Amerika Serikat dan Meksiko.”

            Betul tu Bang Iwan.. virus yang asalnya dari Mexico cepat saja tersebar ke seluruh dunia.
            Curahan rasa Steward John @ ..Webhosting Promotion- Get free DomainMy Profile

    1. Saya ingat waktu itu, Setiap kali kita membaca surat khabar, pasti ada berita tentang kes – kes selsema babi atau dengan nama lainnya Influenza A (H1N1). Nampaknya apa yang diwar – warkan oleh Kementerian Kesihatan akhirnya menjadi kenyataan. Gelombang kedua Influenza A (H1N1) akhirnya berlaku.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Swimsuit Photo Shoot Miss Universe 2010My Profile

        1. “Virus ini boleh berjangkit kepada orang lain apabila pesakit batuk atau bersin”

          Sama seperti virus lain juga turut tersebar dengan cara yang sama

      1. “Saya ingat waktu itu, Setiap kali kita membaca surat khabar, pasti ada berita tentang kes – kes selsema babi atau dengan nama lainnya Influenza A (H1N1). Nampaknya apa yang diwar – warkan oleh Kementerian Kesihatan akhirnya menjadi kenyataan. Gelombang kedua Influenza A (H1N1) akhirnya berlaku.”

        Sebenarnya gelombang kedua sudah pun berlaku, cuma orang ramai tak ambil kisah sebab tahu yang H1N1 sudah ada penawar..

    1. Virus flu babi itu masih mengancam berbagai kelompok resiko tinggi, seperti para wanita hamil yang mendapat manfaat dari program vaksinasi.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!