Saat Hati Terasa Jauh

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, terbaca timeline Facebook isteri seorang sahabat, sahabat yang jauh di mata dekat di hati bertajuk “Saat Hati Terasa Jauh”. Aku tidak dapat membaca apa sebenar yang bermain di benar fikiran beliau tetapi pasti ramai Rakan Blogger yang pernah melalui rasa hati yang sebegitu. Sayu, sebak, sedih dan takut membelenggu perasaan dan hanya yang pernah mengalami sahaja dapat merasai.

Pernah sesekali bagun pagi suasana sudah cerah maknanya pasti waktu suboh sudah lama berlalu. Bingkas bagun membersih diri dan berwuduk lalu mengerjakan solat Suboh. Solat Suboh kesiangan ada orang tua kata Suboh Gajah. Rasa bersalah kepada Allah mengerjakan Suboh lewat di saat itu hati terasa jauh sangat dengan yang Maha Esa Allah SWT. Adakah Allah SWT sudah lupa pada aku sehingga tidak dikejutkan aku ketika azan Suboh berkumandang diseluruh alam.

Pengalaman Kembara Palestine di Denaihati.com

Mendidik anak-anak bukannya mudah tak percaya tanyalah Kak Jie. Ada seorang teman yang lain berkata air matanya lebih banyak mengalir ketika anak-anak sudah remaja berbanding masa kecil. Semasa kecil setiap saat anak-anak bersama ibubapa tapi apabila remaja banyak masa dihabiskan bersama teman-temannya dan apabila sudah berkeluarga pasti seluruh masanya akan bersama keluarga. Saat itu hati ibubapa terasa jauh sekali dengan anak-anak yang pernah menjadi buah hati pengarang jantungnya.

Ramai juga suami isteri yang hidup berjauhan kerana mengejar keperluan dunia dan akhirat yang hanya dapat bertemu di hujung minggu. Sudah pasti pada saat tertentu hati isteri terasa jauh dengan orang yang disayangi. Lebih parah apabila suami isteri yang tinggal serumah tetapi hati terasa jauh kerana kesibukan dengan urusan dunia dan sibuk dengan buah hati gelap.

Itulah rempah ratus kehidupan kekadangan hati ini diuji Allah SWT dengan berbagai rasa untuk jadikan kita manusia yang lebih baik. Paling takut jika kekadang hati kita diusik syaitan dengan perasaan begitu untuk menjerumuskan kita ke lembah neraka bersamanya.

Pernahkah anda merasai saat hati terasa jauh.

124 Comments

  1. mungkin itu lah yg dirasai oleh ibu bapa ku skrg, tp apakan daya, setelah berumahtangga, semuanya berubah terutamanya dr segi kewangan dan anak2…

  2. Setiap saat berada di samping istri adalah idaman setiap suami. Betapa tidak, selalu berada dekat istri, selain segala kebutuhan sehari-hari akan dilayani, juga bisa mendatangkan kenyamanan batin.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Passing Grade SNMPTN 2012My Profile

    1. Benar sabda Nabi yang menyatakan bahwa istri yang sholehah adalah ia yang bila dipandang menyenangkan, bila didekati menenangkan. Hati yang sedang resah dan gelisah, pikiran yang lagi mumet, akan sembuh bila telah dicurhatkan kepada istri.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Passing Grade SNMPTN 2012My Profile

  3. Ujian keimanan ini selalu datang pada setiap orang baik dari syaitan yang ingin mengajak kita ke dasar neraka atau dari Allah SWT langsung untuk mengukur seberapa dalam kadar keimanan kita.
    Apapun ujian itu yang dapat menjauhkan kita dariNya, Insya Allah bila kita berhasil melaluinya Allah SWT akan menaikkan derajat kita
    Curahan rasa Rina As @ ..Cara Mendaftar dan Memasang Google Analytics di BlogMy Profile

  4. Hidup itu tak pernah jauh dari Allah, dan jangan pernah jauh dari Allah, maka kau akan hidup. dan Allah merancang setiap mili dari kita dan hidup kita dengan begitu sempurna hanya untuk membuktikan bahwa hidup itu ladang ujian untuk kita, baik dari jiwa, raga, orang tua, saudara, pacar, teman, kantor, tanaman, motor, mobil….semua sudah direncanakan Allah dengan detail…..
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

          1. Maka ukiran di bibir dan yang terbuku di hati sangat berbeza. Jadi, di manakah buktirnya kata-kata yang seindah itu? Yang di mana kata-kata yang kita tuturkan itu mampu menggugah perasaan manusia lain.
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

            1. Hati, jangan pernah merasakan Alllah itu jauh. Sebaliknya, berilah dorongan dan motivasi kepada diri sendiri dan katakan bahawa memang diri kitalah yang semakin jauh dari Allah. Disaat merasakan perkara itu, maka mohonlah keampunan dari Dia. Moga kita dikuatkan olehNya.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

            2. Hidup itu tak pernah jauh dari Allah, dan jangan pernah jauh dari Allah, maka kau akan hidup. dan Allah merancang setiap milik dari kita dan hidup kita dengan begitu sempurna hanya untuk membuktikan bahwa hidup itu ladang ujian untuk kita, baik dari jiwa, raga, orang tua, saudara, kekasih, teman dan barang-barang kesayangan kita. Semua sudah direncanakan Allah dengan detail.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

            3. Pernahkan kita merenung sesaat, untuk membuka keenam pancaindera kita, untuk menangkap apakah hikmah dari setiap apa yang berlaku di dalam kehidupan ini, bahawa hidup di dunia hanyalah untuk beribadah kepada Allah. Kita adalah pelakon, skripnya
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

  5. Setiap helaan nafas, setiap kelipan mata, dan setiap gerakan langkah yang tercipta, apakah manusia boleh menafikan bahawa Allah itu jauh. Kalau tidak kerana Allah yang mengizinkan semua itu terjadi, adakah manusia akan dapat bergerak dengan sendirinya?

      1. Apabila hati manusia tidak diisi dengan perkara-perkara yang mengingatkan kepadaNya, maka hati manusia akan kosong daripada sentuhanNya. Lalu, mulai saat itulah manusia yang masih tidak membuka mata hati mengatakan yang Tuhan itu jauh.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Heinrich Rudolf HertzMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!