Puasa Enam bagus disegerakan

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, sedih rasanya meninggalkan Ramadhan bulan yang penuh dengan kerahmatan, keberkatan dan pengampunan dan gembira dapat menyambut Syawal bersama keluarga tercinta. Bagi mereka yang tahu kehebatan Ramadhan sangat mengharap agar setiap tahun itu adalah bulan Ramadhan. Ramadhan adalah bulan madrasah yang mendidik kita menjadi insan yang sentiasa dekat dengan Allah swt. Menjadi suatu mujahadah kepada umat Islam untuk mengekalkan aktiviti ibadah yang telah dilaksanakan dalam bulan ramadhan untuk dilaksanakan dalam 11 bulan yang lain.

Selamat Berbuka Puasa

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : “Allah Subhanahu Wataala berfirman : “Setiap amalan anak Adam (manusia) adalah untuknya (dapat diperiksa sendiri dan dinilai baik buruknya), melainkan amalan puasa, maka sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku (Aku sendiri yang dapat memeriksa dan menilainya) dan oleh sebab itu Aku sendirilah yang akan menentukan berapa banyak balasan yang perlu diberikan kepada mereka yang berpuasa.” (Hadis riwayat Bukhari).

Umat Islam disunatkan untuk melaksanakan puasa enam di bulan Syawal berdasarkan sabda Baginda Rasulullah yang maksudnya :”Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.” (Hadis riwayat Muslim). Puasa enam boleh dilaksanakan bermula pada 2 syawal secara berterusan atau juga berselang seli sebanyak enam hari dalam bulan Syawal.

Untuk mereka yang ingin berpuasa Qada bagi menganti puasa wajib yang ditinggal atas sebab tertentu maka ada fatwa yang membenarkan untuk dilakukan serentak dengan puaasa enam. Ibnu Hajar Al-Haitami dalam fatwanya menjelaskan, mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib seperti di atas dengan katanya maksudnya :“Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib) dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Al-Fatwa Al-Kubra : 2/75).

Marilah kita berazam untuk menyempurnakan puasa enam yang ganjarannya seperti berpuasa sepanjang tahun. Sayang sungguh kalau kita tidak dapat melaksanakan hanya kerana mengejar hari terbuka yang ada di sana sini. Puasa enam bagus disegerakan kerana semakin ditangguh semakin terlupa akhirnya.

85 Comments

  1. Syawal yang paling utama. Syawal adalah bulan “peningkatan” kualitas dan kuantitas ibadah. Syawal sendiri, secara harfiyah, artinya “peningkatan”, yakni peningkatan ibadah sebagai hasil training selama bulan Ramadhan.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keistimewaan Bulan SyawalMy Profile

  2. Siapa berpuasa ramadhan, lalu disambung dengan 6 hari puasa syawal, maka ia dianggap berpuasa setahun penuh (HR. Muslim)
    Itulah makna : “Siapa berbuat satu amal baik pahalanya 10 x lipat amalnya” (Al-An’am : 160).
    Sebab satu tahun = 360 hari, sedang puasa ramadhan 30 hari = 30 x 10 = 300 hari. Dan yang puasa 6 hari bulan syawal berarti 60 hari, yang berarti pula telah berpuasa selama 360 hari atau setahun penuh, itulah makna sabda Nabi SAW “Siapa puasa ramadhan, lalu disambung 6 hari puasa bulan syawal, maka ia dianggap puasa penuh setahun” (HR. Muslim)
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Simfoni Luar Biasa Christian BautistaMy Profile

    1. Setengahnya ada yang beralasan khawatir meniru perbuatan kaum nasrani / ahli kitab yang suka berlebihan / menambah yang fardhu, akan tetapi alasan itu tidak terbukti nyata / dipatahkan, akibat diputusnya tasyabbuh dengan berbuka di saat Idul Fitri, dan lebih jelas lagi adanya pemisah antara yang fardhu, sedang puasa 6 hari syawal / yang sunnah (Durratul Wa’idhin)
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Simfoni Luar Biasa Christian BautistaMy Profile

      1. – Bahkan Sayid Az-Zadah menegaskan “Tehnis pelaksanaan puasa 6 hari ini sebaiknya disamakan sebagaimana puasa ramadhan, sebab ia berfungsi sebagai penebus / penyempurna kesunahan”, namun apabila dikerjakan secara terpisah-pisah / tidak terus-menerus selama 6 hari, juga sudah cukup”
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Simfoni Luar Biasa Christian BautistaMy Profile

    1. Keutamaan ini adalah bagi orang yang telah menyempurnakan puasa Ramadhan sebulan penuh dan telah mengqadha/membayar (utang puasa Ramadhan) jika ada, berdasarkan sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di atas: “Barangsiapa yang (telah) berpuasa (di bulan) Ramadhan…”, maka bagi yang mempunyai utang puasa Ramadhan diharuskan menunaikan/membayar utang puasanya dulu, kemudian baru berpuasa Syawwal

          1. Lebih utama jika puasa ini dilakukan segera setelah hari raya Idhul Fithri, karena termasuk bersegera dalam kebaikan, menunjukkan kecintaan kepada ibadah puasa serta tidak bosan mengerjakannya, dan supaya nantinya tidak timbul halangan untuk mengerjakannya jika ditunda.

  3. Marilah kita mulai dari sekarang untuk melakukan puasa sunnat enam hari di bulan Syawal ini. Di tengah orang-orang asyik makan minum sementara kita berpuasa, sungguh tersimpan pahala yang sangat luar biasa.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Film Laskar PemimpiMy Profile

  4. puasa pada bulan Syawal dan Sya’ban seperti shalat sunnat rawatib. Fungsinya untuk menyempurnakan kekurangan-kekurangan dalam shalat wajib. Karena, kelak pada hari Kiamat, pahala wajib dapat disempurnakan dengan amalan sunnat.

    1. dengan puasa enam hari pada bulan Syawal di antara ciri puasa Ramadhannya diterima oleh Allah, karena apabila Allah menerima amal ibadah seseorang, Allah akan memudahkan orang tersebut untuk melakukan amal shaleh lainnya.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Film Laskar PemimpiMy Profile

      1. puasa enam hari di bulan Syawal di antara cara bersyukur kepada Allah. Orang yang berpuasa Ramadhan berhak mendapatkan ampunan (maghfirah) dari Allah atas segala dosa-dosanya yang telah lalu, dan tidak ada nikmat yang paling berharga selain pengampunan
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Film Laskar PemimpiMy Profile

          1. Karena itu, mereka yang telah berpuasa Ramadhan patut bersyukur atas nikmat ini, di antaranya dengan berpuasa enam hari di bulan Syawal. “Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya, hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, dan supaya kamu bersyukur” (QS. Al-Baqarah: 185).

        1. Bro betul tu puasa enam melengkapkan puasa wajib seperti solat sunat tetapi tak ramai yg sanggup korban masa dan tenaga untuk buat amalan yg mudah untuk pahala yang maha besar ini.

  5. Subhanallah…
    “Allah telah melipatgandakan setiap kebaikan dengan sepuluh kali lipat. Puasa bulan Ramadhan setara dengan berpuasa sebanyak sepuluh bulan. Dan puasa enam hari bulan Syawal yang menggenapkannya satu tahun” (HR An-Nasa’i dan Ibnu Majah dan dicantumkan dalam Shahih At-Targhib).
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Film Laskar PemimpiMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!