KuasaNYA NIAT

Dalam Islam setiap amalan bermula dengan NIAT. Solat wajib atau sunat, Puasa, Zakat, Mandi Wajib, Berwudhu dan sebagainya bermula dengan NIAT.

NIAT mempunyai kuasa yang sangat KUAT. NIAT juga adalah DOA. Dalam ilmu metafizik gelombang NIAT boleh diukur. Kelajuan gelombang NIAT melebihi kelajuan cahaya. Kelajuan gelombang NIAT ini boleh dirakam di dalam air putih.

NIAT yang baik akan mendapat ganjaran 10 x ganda pahala tetapi NIAT yang jahat belum mendapat DOSA. Satu DOSA hanya akan ditulis apabila manusia melakukan NIAT yang jahat. Dalam Hadis ada menyatakan bahawa setiap berbuatan bergantung kepada NIAT.

KUATnya kuasa NIAT tetapi kenapa manusia lalai membawa ke dalam kehidupan harian. Pernahkah kita berNIAT mendapat rezeki yang barakah setiap kali kita keluar rumah setiap pagi? Pernahkah kita berNIAT mendapat zuriat yang soleh apabila bersama dengan isteri? Pernahkah kita berNIAT dipermudahkan hidup apabila kita BERSEDEKAH? Pernahkah kita berNIAT setiap kali kita on laptop?

Tanpa NIAT maka segalanya terserah pada ALLAH menentukan. Justeru itu mari kita berazam untuk berNIAT setiap kali hendak memulakan apa juga aktiviti setiap hari, insyallah pasti HASILnya juga HEBAT.
[ad#advertlets336]

48 Comments

      1. Jadi niat akan lebih kuat bila ke tiga aspek diatas dilakukan semuanya, sebagai contoh saya berniat untuk sholat, hatinya berniat untuk sholat, lisannya mengucapkan niat untuk sholat dan tubuhnya melakukan amal sholat.

      2. Dengan definisi niat yang seperti ini diharapkan orang Islam atau Muslim itu tidak hanya ‘semantik’ saja karena dengan berniat berati bersatu padunya antara hati, ucapan dan perbuatan.

        1. Niat baiknya seorang muslim itu tentu saja akan keluar dari hati yang khusyu dan tawadhu, ucapan yang baik dan santun, serta tindakan yang dipikirkan masak-masak dan tidak tergesa-gesa serta cerdas.

          1. Karena dikatakan dalam suatu hadits Muhammad apabila yang diucapkan lain dengan yang diperbuat termasuk ciri-ciri orang yang munafik.

          1. Bukankah Rasulullah SAW menegaskan ” Wahai segenap manusia! Sesungguhnya setiap amal perbuatan ( Action atau tindakan) tergantung kepada niat. Dan seseorang akan mendapatkan (the result) sesuai apa yang diniatkan.” (HR. Bukhari-Muslim)

      1. Kedigdayaan niat, ternyata mampu juga merubah kebiasaan sehari-hari bernilai ibadah, bukankah kita dicipta di dunia ini dengan tugas utama ibadah? Makan, tidur, mandi, adalah hal yang biasa kita lakukan sehari-hari, tetapi ia bisa bernilai ibadah jika kita memenejnya dengan niat yang tepat..

        1. Niat sendiri adalah bentuk ibadah hati. Sebab ibadah ada 3 kategori; ibadah hati, lisan, dan gerakan anggota badan. Sebuah kaidah besar, indah tak terperi yang dituntunkan Nabi pada kita ^^, sesungguhnya sah dan sempurnanya segala tindakan, itu tergantung niatnya
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Swimsuit Photo Shoot Miss Universe 2010My Profile

  1. betapa kuatnya jika seseorang berniat seuatu yang baik, maka niat itu akan bisa dilakukannya. Sebagai muslim kita dapat memahami kenapa niat itu menjadi sedemikian kuatnya.

  2. Sesungguhnya amalan-amalan itu bergantung kepada keikhlasan pelakunya. Sebuah amal betapapun baik atau bermanfaatnya itu jika tidak dilandasi keikhlasan tidak akan diterima oleh Allah swt. Seperti firman Allah swt. dalam Al-Qur’an: “Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus.” (Al Bayyinah: 5)
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Hari Anak Nasional 2010 Versi BloggerMy Profile

  3. wahh..betul ke kelajuan niat melebihi kelajuan cahaya? mcm mane ni diukur dlm air putih? subhanallah, encik DH baca kat mana ni? hebat sgt ni….
    .-= Dya´s last blog ..Sami Yusuf =-.

    1. @Dya, kerana itulah dalam Islam semua mesti bermula dengan NIAT. Ada alat yg boleh merakam kelajuan gelombang termasuklah gelombang NIAT. Itu semua tanda kehebatan Allah swt.

      1. Oleh karena itu pula Imam Bukhari meletakkan hadits ini di dalam Kitab Al Iman. “Maka barangsiapa yang bercita-cita hendak mengerjakan kebaikan tetapi belum mengamalkannya, Allah mencatat bagi orang tersebut di sisi-Nya dengan kebaikan yang sempurna.”
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Hari Anak Nasional 2010 Versi BloggerMy Profile

    1. Sebuah amal kebaikan akan menjadi ibadah yang diterima manakala diniatkan dengan niat yang baik, berupa keikhlasan. Dan akan menjadi buruk manakala diniatkan dengan niat buruk, berupa kesyirikan baik kecil apalagi besar. Akan tetapi seseorang tidak boleh menghalalkan yang haram semata-mata dengan alasan baiknya niat
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Hari Anak Nasional 2010 Versi BloggerMy Profile

        1. Hal ini secara umum juga dikenal dengan motivasi diri. Dan niat yang paling kuat adalah niat untuk melakukan suatu kebaikan karena Allah swt.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!