HIDUP BERANI UNTUK GAGAL selami hati mereka

Alhamdulillah sehingga semalam sudah 85 blogger berani menyahut cabaran “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” dengan berbagai entri yang simple dan yang menarik. Beberapa peserta juga telah menang Hadiah Bertuah bernilai RM50 setiap seorang iaitu Zai Kulim, Zie Fauzi, Ratu Salju, Taufidris, Yuitsumuni dan TheWayIThink.

Hari ini aku nak fokus 3 petikan entri contest yang boleh meransang MINDA BAWAH SEDAR.

1. Masih tidak mengerti? sayu… pilu…apa jua tinggalan… baik atau buruk atau tidak tahu atau tiada apa-apa ada ketika si celupar berbiacara kerna lumrah dan adat manusia (agaknya, semua ke?) mahu menegakkan benang basah atau kerna maruah diri tercabar atau kerna suka suka … sajak menarik daripada Yang Baik teruskan membaca @ Yang Baik.

2. Pernahkah anda mengalami hal yang sama? Marilah kita melihat realiti kehidupan. Setiap orang pernah mengalami kekecewaan dan kegagalan dalam hidup. Bahkan kadangkala semuanya akan datang sekaligus menimpa seseorang. Kalau sudah demikian, kita merasa dunia seakan musnah. Hidup menjadi terasa berat dan seperti memikul beban yang tinggi. Biasanya banyak orang kemudian melihat segala sesuatu itu dari segi negatif. Bagaimana untuk bangkit kembali? Bagaimana caranya membangkitkan semangat kita yang sudah turun? … dapatkan 3 tips berguna untuk terus bangkit daripada kesukaran @ MyAdha.

3. Terlalu sakit pada awalnya. Bukan mudah menjalahi hidup berbekalkan prinsip HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. Lagi-lagi, bila kamu perlu memulakannya daripada bawah. Tanpa bimbingan dan kehadiran seorang ayah di sisi, segalanya kelihatan sukar. Mujur, saya masih punya ibu untuk menyokong prinsip HIDUP BERANI UNTUK GAGAL dengan jayanya kini….selami hati kehidupan tanpa ayah dalam kehidupan yang menuh mencabar @ LizaRazak.

Sebahagian daripada pengalaman hidup yang insyallah akan dapat menyentuh hati dan minda. Kita selalu menjerit kesukaran tapi ingatlah sesusah kita pasti ada yang lebih susah daripada kita. Aku pernah melihat sekumpulan manusia di Jakarta yang menunggu di belakang restauran untuk memamah makanan lebihan daripada pelanggan restauran tersebut.

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada dan teruskan perjuangan hidup tanpa ada perasaan putus asa walaupun diasak dengan berbagai dugaan. HIDUP BERANI UNTUK GAGAL.

@ Banyak lagi cerita menarik yang akan aku kongsikan petikannya dalam entri yang akan datang. Kepada yang ingin turut serta contest sila terus ke contest “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” dan kongsikan cerita menarik sebagai sumbangan untuk merangsang MINDA BAWAH SEDAR bagi menempuh 2010 yang pasti sangat mencabar.

331 Comments

  1. Jangan terlalu birokratif. Sikap ini hanya akan membuat anda selalu merasa ragu dan terpentok berbagai macam peraturan. Bersikaplah lebih berani dan sedikit nekad. Karena di saat itu, biasanya muncul kekuatan dari alam bawah sadar yang membuat anda berani mengeksploitasikan kemampuan anda.

  2. Perluas pergaulan anda seluas-luasnya. Ingat, dunia ini tak selebar daun kelor. Jika anda hanya mengurung diri saja, orang tak akan tahu kalau anda pandai.

  3. Pacu semangat diri dengan mengisi hari-hari andadengan kegiatan yang berkualitas. Anda tak kan menghasilkan apa-apa dengan hanya bermenung diri.

  4. Seorang ahli jiwa pernah mengatakan, di jaman yang semakin kompetitif ini, orang-orang yang mampu bertarung melawan jaman hanyalah orang-orang yang percaya diri, agresif, sedikit nekad, pandai bicara (dibarengi dengan pengetahuan yang memadai), dan memiliki performance yang bagus. Sedangkan manusia yang pintar tapi tidak pandai mempresentasikan kepandaiannya, maaf saja, sulit sekali menggapai sukses.

      1. Tak ada rahasia untuk menggapai sukses. Sukses itu dapat terjadi karena persiapan, kerja keras dan mau belajar dari kegagalan…

  5. Sebaliknya, tak jarang manusia yang otaknya biasa-biasa saja namun bias meraih kesuksesan berkat keyakinan dan rasa percaya dirinya.

      1. ika kita memulainya dengan kepastian, kita akan berakhir dalam keraguan, tetapi jika kita memulainya dengan keraguan, dan bersabar menghadapinya, kita akan berakhir dalam kepastian

      2. Enyahkan kecerobohan dan hal-hal buruk yang terjadi dalam hidup Anda dengan fokus pada apa saja yang sedang Anda lakukan saat ini. Kembangkanlah kebiasaan untuk melakukan satu saja pekerjaan. Fokuslah pada hal itu hingga pekerjaan itu selesai. Berilah perhatian pada detail untuk meraih kesempurnaan.

  6. Pada beberapa kasus, ada beberapa orang yang takut gagal sebelum bertindak. Sikap ini jelas sangat tidak bagus untuk perkembangan mental anda.

    1. Bang Iwan, saya juga ada masalah macam ni.. takut sekali yah kalau benda yang saya buat tu salah.. mungkin saya ni terlebih berhati2 terhadap sesuatu.

  7. Berdasarkan pengalaman, banyak orang yang sangat trauma pada kegagalan, sehingga tak jarang sampai menimbulkan stress dan depresi bahkan sampai menimbulkan gangguan jiwa.

  8. Tapi siapa yang dapat menolak jika ternyata kegagalan masih juga menghampiri anda, padahal anda sudah berusaha sekeras mungkin? Kegagalan sebetulnya merupakan hal yang manusiawi, karena tidak semua manusia bias mencapai keberhasilan.

  9. Orang bijak bilang, dalam hidup itu hanya ada dua pilihan, sukses atau gagal. Begitu juga dalam pekerjaan. Tentu saja semua orang akan memilih kesuksesan.

      1. Perbuatan-perbuatan salah adalah biasa bagi manusia, tetapi perbuatan pura-pura itulah sebenarnya yang menimbulkan permusukan dan pengkhianatan…

      1. Orang-orang yang sukses telah belajar membuat diri mereka melakukan hal yang harus dikerjakan ketika hal itu memang harus dikerjakan, entah mereka menyukainya atau tidak …

    1. Menurut Napoleon Hills, dalam bukunya Think and Grow Rich. “Tak ada orang yang sukses tanpa mengalami kegagatan terlebih dahulu”.

        1. Bahkan Einstein pun pernah tinggal kelas dan nggak lulus ujian sekolah, sebelum menjadi ahli fiika ternama. Yang paling penting, jangan pernah menyerah oleh kegagalan atau kekalahan! Sebaliknya, kekalahan harus Anda terima sebagai ujian atau tantangan untuk mencapai yang lebih baik.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!