PageRank Penentu Ranking di Google?

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, Contest Hidup Seorang Blogger kini telah menghampiri peringkat seterusnya. Berdasarkan syarat yang telah ditetapkan, para peserta perlu menghasilkan 1 entri selewat-lewatnya pada jam 11.59 malam, 22 Ogos. Alhamdulillah, kebanyakan peserta yang berdaftar telah pun menulis entri berkenaan dan semua telah disenaraikan dalam Hidup Seorang Blogger entri wajib 1. Jangan lupa juga, peserta perlu menerbitkan entri wajib kedua bermula pada 29 Ogos, selepas jam 12.01 pagi dan selewat-lewatnya jam 11.59 malam.

Macam yang dimaklumkan awal-awal, content SEO Hidup Seorang Blogger mempunyai konsep yang agak berlainan. Kali ni Denaihati.com telah meletakkan beberapa syarat penting dan salah satunya berkaitan dengan PageRank blog. Ramai juga yang tertanya-tanya kenapa contest kali ni mempunyai syarat macam tu sedangkan contest lain tidak. Sebelum saya menjawab persoalan tu, eloklah difahami dahulu basic kepada PageRank untuk memudahkan penjelasan.

PageRank (PR) ni pada asasnya lebih kepada nilai populariti sesebuah blog. Maknanya, lebih tinggi PR blog, maka semakin popularlah blog tu dan peluang untuk menempatkan laman tersebut dalam SERP (search engine results pages) adalah lebih tinggi.

Populariti ni dinilai berdasarkan apa pula? Salah satu perkara yang diambil kira untuk menentukan populariti tu ialah back link atau link yang kita terima daripada blog lain. Setiap link dari blog lain bertindak semacam undian untuk blog kita. Maknanya lagi banyak dapat undian, lagi bagus.

Tapi kena faham juga yang tidak semua backlink tadi dikira sebagai undian yang bernilai tinggi. Google akan melihat juga kepada beberapa faktor lain. Ini sudahpun saya jelaskan dalam entri Bagaimana Back link Dikira untuk Google Page Rank dan SEO. Ambillah peluang untuk membacanya sebab entri tu memberikan penjelasan yang mudah dan kalau difahami betul-betul, ia sebenarnya sudah menjawab persoalan kenapa hanya PR tertentu yang dibenarkan menyertai Contest Hidup Seorang Blogger ni.

Bagaimanapun itu bukanlah faktor utama kepada Denaihati.com hanya memilih blog yang mempunyai PR2 dan ke atas boleh menyertainya. Macam yang dimaklumkan awal-awal, HIDUP SEORANG BLOGGER mempunyai konsep yang berlainan. Kelainan yang dimaksudkan bukan hanya pada kelayakan PR. Pada saya contest kali ni lebih kepada Best SEO Practise atau dengan kata lain, ia sebenarnya lebih kepada eksperimen untuk mengkaji sejauh mana PR benar-benar berkuasa dalam menentukan kedudukan laman dalam SERP. Jadi untuk mendapatkan keputusan yang lebih tepat, hanya PR2 dan ke atas dipilih. Tujuannya adalah untuk memastikan tidak wujud julat perbezaan yang ketara antara PR blog yang bertanding yang mungkin menyebabkan sukar untuk kita membuat rumusan kekuatan dan kelemahan sesuatu.

Logik paling mudah, dalam pertandingan bola sepak misalnya, setiap kategori akan ditentukan berdasarkan kumpulan umur pemain. Ada Kategori 12 tahun ke bawah, 18 tahun ke bawah atau 21 tahun ke bawah. Macam tu juga dalam contest SEO kali ni. Kalau merujuk kepada senarai peserta, PR blog adalah antara 2 – 4. Jadi ia mempunyai julat perbezaan yang kecil. Perbezaan yang kecil ni akan memberikan keputusan analisis yang lebih tepat. Dalam masa yang sama, pertandingan lebih sengit tetapi adil. Begitulah kalau mengikut kefahaman saya.

Semoga penjelasan ini sedikit sebanyak dapat menjawab persoalan kenapa pada kali ni hanya PR2 ke atas sahaja yang layak menyertai dan diharapkan juga tidak ada rakan-rakan yang kecil hati. Kepada semua peserta yang menyertai contest HIDUP SEORANG BLOGGER, gunakanlah kesempatan ini untuk menambah sedikit pengetahuan dan kemahiran SEO.

Keterangan PenulisEntri Pagerank Penentu Ranking di Google ini adalah hasil karya KulanzSalleh yang merupakan seorang blogger yang tidak kurang hebatnya sekarang. Blog beliau  KulanzSalleh.com dengan PR4 penuh dengan panduan dan tips yang dapat membantu teman-teman blogger baru dan lama berblogging.

1. Senarai Peserta contest HIDUP SEORANG BLOGGER

2. Senarai Entri Wajib 1 HIDUP SEORANG BLOGGER

3. Senarai Entri Wajib 2 HIDUP SEORANG BLOGGER

4. Link Popularity tips SEO dari Ariffshah

[ad#Mangga 300]

---

  1. backlink dirasa saatini merupakan cara termudah untuk menaikkan Posisi kita di seo, selain itu konten yang asli n bukan jiplakan juga pengaruh juga…
    Entri terbaru yokoz – SEE HOW EASY BLOG DoFollowMy Profile

  2. Google menggunakan beberapa faktor algoritma untuk penentuan peringkat seperti halnya dalam algoritma PageRank. Tetapi ada faktor untuk menentukan peringkat yaitu kata kunci yang tidak digunakan dalam PageRank. Misalnya, penempatan kata kunci dalam URL Anda adalah faktor dapat digunakan Google untuk tujuan peringkat mesin pencari, tetapi tidak mempengaruhi PageRank Anda sama sekali.
    Entri terbaru Bang Iwan – Kepergok PocongMy Profile

    • Faktor-faktor lain seperti kualitas konten, yang menghubungkan internal blog atau website digunakan untuk menentukan peringkat Anda terhadap pesaing Anda dalam hasil pencarian.
      Entri terbaru Bang Iwan – Kepergok PocongMy Profile

  3. Pagerank google masih sangat penting bagi blog kita, bila kita ikut program paid review atau jual backlink…
    Entri terbaru Rina As – Cara Kerja Search Engine Menentukan Hasil PencarianMy Profile

  4. hehe..bagi aku, tak kisah sangat. Kalau dapat pagerank, itu bonus. Bukan susah pun nak dapat pagerank ni, kena caranya. Senang aje dapat. Cuma banyak kerja la kena buat.

    Kalau takde pun takpe. Google tak kesah.Aku lagi tak kesah. haha..
    Entri terbaru titan – Komisen kedua dari PanduanDplicomMy Profile

  5. Hi…saya dari Indonesia, salam kenal semua…
    saya hanya mau bilang bahwa informasinya dan diskusinya sangat bagus :-)
    saya suka….thx

  6. news blog says:

    nak tingkatkan pagerank tapi masih blogspot juga ah kapan ya bisa punya domain sendiri

  7. x faham..
    Entri terbaru nicq – 5S Tips Kekal Segar Sepanjang PagiMy Profile

  8. Meskipun tidak sepenting dulu, PageRank tetap dapat menjadi faktor penentu bahwa situs gundukan Anda ke bagian atas mesin pencari.

  9. Menggunakan sistem ini lewat otoritas, Google kemudian akan menghitung berapa banyak otoritas situs telah dan memberikan yang PageRank dari 0 sampai 10. Sistem PageRank telah menjadi lebih rumit sejak itu, tetapi ini adalah bagaimana semuanya dimulai.

  10. Untuk menentukan seberapa penting, atau berwibawa, sebuah situs Google memilih beberapa situs besar, seperti cnn.com, dmoz.org, dan espn.com. Situs-situs adalah otoritas yang jelas, dan Google berpikir kalau website ini memilih untuk link ke situs lain (katakanlah situs B), kemudian situs B akan menerima sepotong otoritas yang situs. Jika situs B adalah untuk link ke situs lain (bagaimana tentang C), lalu situs C juga akan menerima sepotong otoritas, meskipun jauh lebih kecil.

  11. Ketika mesin pencari yang pertama kali dikembangkan, mereka peringkat semua situs web yang sama dan akan memberikan hasil hanya berdasarkan isi dan tag meta halaman berisi. Pada saat itu, Namun, sistem PageRank akan merevolusi peringkat mesin pencari dengan memasukkan salah satu faktor kunci: otoritas sebuah situs.

  12. PageRank adalah sebuah sistem peringkat yang sebelumnya merupakan dasar dari mesin pencari terkenal, Google.

  13. Ada “lebih dari 100 faktor SEO” bahwa mesin pencari menggunakan peringkat halaman dalam pencarian hasil (SERPs).

  14. Mungkin teman-teman blogger sudah sering membaca postingan tentang cara meningkatkan pagerank (google pagerank).
    Entri terbaru Bang Iwan – Alexandria Mills Miss World 2010My Profile

Trackbacks

  1. ping.yanmieonline.com says:

    PageRank Penentu Ranking di Google? | Denaihati…

    Macam yang dimaklumkan awal-awal, content SEO Hidup Seorang Blogger mempunyai konsep yang agak berlainan. Kali ni Denaihati.com telah meletakkan beberapa syarat penting dan salah satunya berkaitan dengan PageRank blog. Ramai juga yang tertanya-tanya ke…

  2. Akhirnya saya berjaya mencipta template sendiri. says:

    […] Salam ceria dan salam hormat untuk rakan-rakan pembaca. Agak lama juga saya tak menulis semenjak entri kedua Hidup Seorang Blogger tempoh hari. Semalam adalah harinya di mana template yang saya bina telah dipasang pada laman Aggregator KakiKomplen. Terlebih dahulu saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Saudara Noktahhitam yang telah banyak mengajar saya mengenai WordPress Template dan tak lupa juga Saudara Eizil yang banyak membantu. Owh… tak lupa juga kepada penaja saya iaitu Saudara Denaihati. […]

  3. […] This post was mentioned on Twitter by raracandyfloss, Denaihati. Denaihati said: Tips untuk peserta contest HIDUP SEORANG BLOGGER "PageRank Penentu Ranking di Google?" @ http://bit.ly/dADaNk […]

Artikel pilihan...close