Jadi Penulis Blog Yang Bagus

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, entri ini ditulis oleh penulis jemputan Liza Razak tuan blog Lizarazak.com semuga perkongsian ini akan menambah lagi ILMU kita untuk go next level dalam dunia blog. Selamat membaca Rakan Blogger :

Semua orang boleh menjadi blogger. Semua orang mampu ada blog. Tapi, bukan semua semua orang dilahirkan ada bakat menulis blog dan disegani semua orang. Kita kena bermula dari bawah. Naik sikit demi sedikit. Belajar setiap hari dengan blogger-blogger yang sudah lama dalam dunia blogging. Saya pun belajar sama ni.

Ramai yang kata pada saya “saya suka cara penulisan awak di blog. Ada bakat jadi penulis!”. Terima kasih tapi saya bukan mahu membangga diri. Cuma, ingin berkongsi di sini ok. Semua boleh jadi penulis sebenarnya. Mesti ada caranya, kalau kita betul-betul serius mahu jadi penulis yang berjaya. Sebenarnya, tidaklah susah mana. Baca tips di bawah ni.

1. Kenal diri sendiri

Apa saja pekerjaan yang kita nak buat. Mula-mula kenal diri kita sendiri terlebih dahulu. Nak ada blog sendiri? Nak jadi blogger hebat? boleh, tapi cuba tanya pada diri sendiri dulu “apa yang aku boleh tunjukkan dalam penulisan aku nanti?”, “apa bidang yang aku mahir?” atau “apa yang aku akan tulis dan apa yang tidak akan sesekali tulis dalam blog aku ni?”. Penting. Sebab, untuk menjadi penulis yang berjaya pada saya kita kena ada pendirian. Sama maca dalam life seharian kita. Apa yang diri kita boleh buat dan apa yang jangan sesekali kita buat. Jadi penulis pun macam tu. Contoh. Saya tidak akan menulis berkenaan seks dalam blog.

2. Belajar Secara Bijak

Blogger pun boleh dikategorikan sebagai pelajar. Jadi, tugas pelajar adalah belajar. hahahaha! Jangan jemu untuk mencari ilmu blogging yang baru setiap hari. Tapi, jangan belajar “membabi buta”. Kita kena tahu apa yang kita nak belajar atau cari untuk hari ini. Jadi, fokus. Contoh. Hari ini, saya ingin tahu macam mana nak tambahkan earning innity saya. So, saya cuma fokus cari info pasal ini sahaja lah. Hasilnya? Menjadi. Earning innity saya naik. Jadi, belajar fokus bukan hentam saja.

3. Cari Peluang “improve” gaya penulisan dalam blog

Sehebat mana pun blogger, kalau tidak diasahkan lagi bakat menulis tu susah juga. Nanti, dekat situ..situ sajalah ilmu yang ada. Macam mana nak asah? Ok, senang je. Rajinkan diri cari peluang untuk join Contest yang ada kualiti. Saya ulang, kualiti. Tak ada niat nak kecilkan hati siapa-siapa ok. Kualiti yang macam mana? Contoh, kalau betul serious nak jadi penulis blog yang berjaya dalam dunia blogging ni. Join contest berkaitan blogging juga. Contest SEO, Review alexa rank, contest yang ada kaitan dengan trafik paling bagus! Biasanya, contest macam ni buat korang belajar cara menulis di blog dengan betul. SEO akan buat korang belajar menulis dengan bahasa melayu yang betul, proper habis, susun ayat dan macam-macam. hahaha!!! Tengok entry blog saya. Jarang nak jumpa ayat pelik-pelik. Dekat Twitter bolehlah guna ayat carca marba.

4. Be Creative

Bukan orang hiburan je perlu creative ni. Kita, kalau nak jadi penulis blog pun kena creative! Kena cari apa yang kita boleh tulis dalam blog kita dan akan pembaca tidak merasa bosan. Contoh, korang boleh variasikan tajuk dalam entry seharian korang (kecuali blog niche jangan ikut tips ini). Kalau hari ini tulis pasal isu semasa, esok boleh ubah pasal hiburan. Lusa, cerita pasal masalah harian pula. Be creative!!! Jangan bagi pembaca blog kita bosan.

5. Berani Suarakan Pendapat

Nak jadi penulis blog kena berani beri pendapat dan berani terima teguran. Kalau tak berani 2 perkara ini, susah nak jadi penulis blog yang berjaya. Apa tujuan kita berblog? Untuk kongsi pendapat kan? Jadi, sila jadi berani!! Jangan takut kena hentam. Cuma, perlu hati-hati jangan menulis ikutkan hati. Jadi blogger kena pandai kawal emosi.

Rasanya, cukuplah 5 ini sahaja yang saya kongsikan untuk korang yang nak jadi penulis blog tapi ragu-ragu. Boleh saja. Tak ada istilah “aku tak boleh jadi penulis” . Semua boleh kalau kita kata boleh. Be positive!! Selamat menjadi penulis blog yang berjaya.

Thanks bro Denaihati sebab menjemput saya dan memberi peluang untuk menjadi penulis jemputan di blog ini. Terima kasih banyak.

Jangan lupa singgah di blog Lizarazak.com dan follow di Facebook @Lizarazak dan Twitter @Lizarazak.

222 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!