Earth Hour 2011 : Bencana Alam Kerana perbuatan Manusia

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, Earth Hour bermula di Australia pada 2009 bertujuan untuk menyedar seluruh penduduk dunia tentang perubahan iklim dunia yang semakin menuju kehancuran. Adakah sambutan ini mengikut ajaran Islam? Islam sederhana dan suka perkara yang baik. Kempen Earth Hour 60 mengalakan seluruh penduduk dunia berhenti menggunakan letrik selama 60 minit bermula jam 8.30pm.

Gambar Tsunami Aceh 2004

Iklim dunia memang sudah berubah yang mengakibatkan bencana demi bencana. Sebelum 2004 tidak pernah dengar perkataan TSUNAMI tetapi pada 26 Disember 2004 ACEH di landa tsunami  yang mengakibatkan ratusan ribu terkorban ditelan ombak. Setelah itu beberapa kali Tsunami kecil telah berlaku sebelum TSUNAMI besar melanda Jepun yang menelan puluhan ribu korban. Bukankah Allah SWT telah memberi ingatan dalam firmannya :

Adakah kamu berasa aman bahawa Dia tidak akan membuat darat menelan kamu, atau mengutus kepada kamu angin ribut yang mengandungi batu, kemudian kamu mendapati tiada wakil bagi kamu? Atau, adakah kamu berasa aman bahawa Dia tidak akan mengembalikan kamu ke dalamnya pada kali yang kedua, dan Dia mengutuskan kepada kamu angin taufan, dan menenggelamkan kamu kerana ketidak percayaan kamu, kemudian kamu mendapati tiada pendakwa untuk kamu terhadap Kami?” (17:68-69)

Gambar Tsunami Jepun 2011

Selain Tsunami beberapa Gempa Bumi besar juga telah berlaku dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini yang membunuh ratusan ribu manusia seperti di China, New Zealand, Indonesia, Jepun dan terkini Myanmar. Sebenarnya Allah SWT telah banyak memberi peringatan antaranya :

Adakah mereka berasa aman, orang-orang yang membuat tipu daya yang jahat, bahawa Allah tidak akan membuatkan bumi menelan mereka, atau bahawa azab tidak datang kepada mereka dari arah yang mereka tidak menyedari?” (16:45) dan “Adakah kamu berasa aman bahawa Dia yang di langit tidak akan membuat bumi menelan kamu sedang ia bergoncang?” (67:16)

Banjir Besar melanda seluruh dunia dalam tempoh yang lama di Australia, USA dan Pakistan yang mengakibat kemusnahan harta benda dan nyawa yang bernilai ratusan juta dollar. Kehadiran yang melimpah ruah sehingga tidak masuk akal dari mana dan kemana datang dan perginya air tersebut. Allah SWT sudah lama memberi peringatan antaranya :

Kemudian Kami membukakan pintu-pintu langit dengan air tercurah, dan membuatkan bumi memancarkan mata-mata air, dan air-air bertemu untuk satu urusan yang ditetapkan.” (54:11-12) dan “Tetapi mereka berpaling; maka Kami mengutuskan kepada mereka Banjir Arim, dan Kami menukarkan kedua-dua kebun mereka dengan dua kebun yang mempunyai hasilan yang pahit, dan cemara, dan di sana sini, sedikit pohon bidara.” (34:16)

Pakar Fizik berkata akan berlaku Badai Matahari pada 2012 yang akan menyebabkan bencana besar kepada semesta alam. Sebenarnya Allah SWT dan memberi peringatan kepada manusia seluruh alam .

atau Kami menjatuhkan kepada mereka serpihan dari langit.” (34:9) dan “Ia bertanya (secara mengejek): “Bilakah datangnya hari kiamat itu?” (Jawabnya) “Maka apabila pemandangan menjadi berpendar-pendar. Dan BULAN HILANG CAHAYANYA (kerana cahaya matahari yang terlalu terang ketika itu membuatkan bulan tidak kelihatan- seperti pada waktu tengah hari). Dan matahari serta bulan DIHIMPUNKAN BERSAMA (apabila matahari mula menelannya).”- (Al-Qiaamah: 6-9) serta “Apabila matahari DILINGKARI CAHAYANYA (dan hilang lenyap-terpadam). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak”- (At-Takwiir: 1)

MENGAPA BERLAKU BENCANA ALAM YANG SANGAT GANAS DARI SATU KE SATU YANG LAIN??? Tiada sebab yang lain melainkan “Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka telah lakukan supaya mereka kembali insaf.” –  (al-Rum: 41)

ADAKAH KITA INSAF DAN BERTAMBAH IMAN DENGAN SEMUA KEJADIAN INI ATAU KITA MASIH SAMA SEPERTI DULU??

note : sudikan retweet n share FB sebanyak yg mungkin untuk iktibar  dan peringatan manusia seluruh alam.

[ad#nuffnang336]

Comments

    • says

      Ya Allah.. Yaa Robb sekalian alam.. Sungguh Dahsyat dan Luar biasa Kebesaran dan KeajaibanMU ya ALLAH..

      Betapa kotor dan buruknya diri hina ini hingga membuat tak kuasa ku menggangkat kepala memandangMU.. ya ALLAH.. tertunduk wajahku merona memerah tersipu sendiri..

      Betapa sungguh malunya diri hina ini untuk berkata kata kepada Mu.. ya ALLAH.. Tetapi sungguhlah kepada siapa lagi aku harus mencurahkan isi hati gelisah duka laraku.

      Engkau Maha Pemelihara.. Maha Mengetahui dan Maha dari sekian Maha.. Tanpa ku pinta.. tanpa ku mohon.. kau pelihara aku dan keluargaku dari pagi hingga malam menjelang datang..

      Ya ALLAH.. Ya Robb.. sebelum aku meminta sesuatu untuk diriku engkau sudah memberikannya.. engkau sudah menyediakan semuanya.. sungguh membuatku semakin tersipu sipu malu melihat Kebesaran dan Keajaiban MU ya ALLAH..
      Entri terbaru Bang Iwan – Diego Rivera’s 125th Birthday Google DoodlesMy Profile

      • says

        Bagi siapa yang Mengerti dan mau IQRA.. mau Membaca.. membaca DIRI.. Membaca Kehidupan dan perkembangan jaman, tentunya akan semakin Eling dan Waspada.. Kembali kepada TUHANNYA.. Menyembah ALLAH dalam CINTA dan KASIH SAYANG, Menebar CINTA dan KASIH SAYANG di muka Bumi yang sudah Kering dan Tandus akan CINTA dan Kasih Sayang ini..

  1. says

    “Telah nyata kerusakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan tangan manusia supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali .” . Di tengah hiruk pikuknya pembangunan dunia sekarang ini kita dihadapkan pada kenyataan bahwa pembangunan secara langsung maupun tidak mengharuskan timbulnya kehancuran di sisi lain.
    Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

    • says

      Tuntutan yg besar dari pembangunan terhadap ketersediaan bahan baku dan sumber daya alam telah mendorong banyak anak manusia utk melakukan pengrusakan di belahan lain dari bumi ini demi mengambil keuntungan sesaat dari pembangunan itu.
      Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

      • says

        Lihatlah bagaimana hutan-hutan ditebangi pohon-pohonnya utk sekedar mendapatkan kayu yg indah dan kuat utk memenuhi selera pembangunan tanpa menghiraukan akibat yg akan menimpa lingkungan. Bahkan sudah banyak yg merasakan akibatnya mulai dari tanah longsor banjir dan sebagainya.
        Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

        • says

          Setiap hari generasi kita hanya dicekoki dgn segala keindahan dan kesenangan dunia sehingga membuat mereka lalai akan kewajiban mereka. Mereka hanya sibuk berpesta dgn segala kesenangan semunya.
          Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

          • says

            Seharusnyalah kita menyisihkan waktu utk merenungi segala perbuatan kita tiap harinya. Dengan begitu kita dapat melakukan evaluasi dini pada segala perbuatan yg akan merugikan dan merusak. Semoga Allah menunjuki kita jalan yg lbh baik.

    • says

      Alam yang murka akan menyatakannya dengan menimbulkan gempa bumi. Bencana kekeringan dan banjir serta bencana-bencana alamiah lainnya. Semua gejala alam ini merupakan suatu peringatan penguasa alam semesta terhadap manusia.

      • says

        Pada kenyataannya segala bencana alam yang terjadi semuanya berhubungan dengan perilaku manusia yang tidak sehat. Jika saja manusia menaruh perhatian pada moralitasnya, menyadari dan berlaku jujur serta bermasyarakat dengan polos dan sederhana. Maka tidak akan timbul begitu banyak bencana alam maupun musibah manusia.
        Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

        • says

          Malah sebaliknya akan timbul lebih banyak kelancaran dalam masyarakat yang aman sentosa. Karena itu itu, apa yg disebut dengan hakikat hukum pada bencana alam merupakan dalih dari manusia yg menolak atas kesalahannya sendiri.
          Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

  2. says

    Apa usaha yang dibuat oleh sekumpulan manusia untuk minima kesan bencana sudah agak terlambat berbanding kerosakan yang dilakukan. Tiada apa yang dapat menghalang kekuasaan Ilahi

      • says

        Tidak sedikit yang menentang Allah SWT, mereka tidak tahu azab apa yang akan mereka peroleh besuk,lusa atau nanti. Wahai manusia yang disebut sebagai makhluk sempurna, sudah sepantasnya kita mengetahui bahwa jika terus-menerus melakukan pengrusakan alam maka akan mengakibatkan kehancuran diats permukaan bumi ini .

        MARI SEMUA KITA BERTAUBAT SELAGI MASIH DIBERI KESEMPATAN UNTUK ITU.