Bapa bukan hanya cari rezeki

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, selamat hari Bapa kepada bapa, ayah, abah, papa, bah, dady atau apa juga gelaran untuk bapa 1Malaysia. Bapa bukan sahaja ketua rumahtangga malah lebih besar dari itu adalah khalifah kepada keluarga.

Peranan bapa hanya sebagai pencari rezeki perlu diubah. Memang tidak dinafikan rezeki pengerak sesebuah keluarga tetapi mendidik anak menjadi anak yang soleh jauh lebih penting.

Sumber iLuvIslam.com

Bapa mesti menjadi idola kepada anak-anak tetapi kian terhakis dalam intitusi keluarga. Kesibukan bapa mencari rezeki sehingga tiada masa untuk membawa anak-anak solat berjemaah di surau, berekreasi di hujung minggu, meneliti kerja sekolah, membaca taklim di rumah dan berbagai aktiviti yang boleh membentuk keluarga yang sukses dunia akhirat.

Tidak kurang ramai bapa yang marah-marah kepada anak-anak yang ingin berdamping apabila ada di rumah kerana kepenatan mencari rezeki. Biar sedikit masa bersama anak-anak tetapi berkualiti. Jangan jadikan material sebagai gula-gula untuk mengantikan masa bersama anak-anak kerana ini akan merosakan mereka. Apabila anak-anak mencari idola yang lain dan mulai hilang keyakinan kepada bapa maka itu adalah titik kemusnahan.

Bapa adalah khalifah dan mesti beperanan sebagai khalifah. Jangan rasa malu untuk terus menimba ilmu bagaimana menjadi khalifah kepada keluarga supaya kita dapat melahirkan anak yang soleh yang insyallah akan berjaya dunia dan akhirat. Anak yang soleh adalah pencen akhirat.

Selamat hari bapa.

97 Comments

  1. Salam DH
    Rasanya saya nak belajat banyak agar bisa menjadi ayah yang baik bagi anak2 saya, insyaallah tidak akan lama lagi Peran seorang Ayah akan saya sandang bersama lahirnya si buah hati yang telah ditunggu. Ayah adalah sosok tegar dengan beban berat sebagai tulang punggung keluarga, tapi lepas dari itu Peran ayah untuk mendidik ajaran agama bagi anak2nya adalah sangat penting untuk kelangsungan masa depan si buah hati.
    Curahan rasa Mas Gie @ ..Betwin188.com Agen Bola Terbaik Dukung Anti Rasisme EURO 2012My Profile

      1. ketidak-hadiran bapak dalam keluarga membawa akibat yang sangat fatal bagi perkembangan hidup anak-anaknya, tidak ada bedanya dengan peranan seorang ibu dalam keluarga.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..21022012My Profile

        1. Pengaruh negatif terhadap
          anak-anaknya sangat kuat, terutama anak laki-laki. Dalam penyeledikan itu
          diketahui bahwa ketidak hadiran seorang bapak membuat anak laki-laki menjadi
          peka-perasa, pemarah dan mudah frustasi. Bahkan anak cenderung menjadi ‘introvert’
          dan pembuat masalah.

          Kehadiran fisik seorang bapak dialami sebagai kehadiran yang melindungi.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..21022012My Profile

          1. Anak-anak laki-laki sering merasakan dan mengalami kehadiran seorang bapak
            sebagai seorang pahlawan atau ‘hero’ dan pemimpin dan Mereka bahkan menerimanya sebagai model dan idola kehidupan mereka.
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..21022012My Profile

            1. Bagi anak-anak bapak adalah figur yang menantang, dan bantuannya mampu menyelesaikan segala masalah dan kesulitan yang dihadapi anak-anak. Mereka begitu percaya dan bangga akan bapaknya. Kehadiran bapak dalam kehidupan mereka sungguh mempunyai pengaruh dalam hidup yang luar biasa. Anak-anak akan bertindak dan bertingkah laku berdasar pada contoh dan teladan yang diberikan kepada orang tuanya.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..21022012My Profile

            2. Dijaman sekarang ini, banyak Figur seorang bapak sulit lagi dipakai sebagai model dan teladan. Bapak menjadi figur yang sulit untuk didekati. Bapak semakin lupa peranannya, terutama dalam keterlibatan mendidik dan membimbing anak-anaknya. Selain itu mereka semakin menjadi ‘over-possive’ dalam segala hal dan cenderung egois atau mementingkan kepentingan diri sendiri.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..21022012My Profile

  2. Itulah yang sedang saya usahakan sampai saat ini….menjadi seorang Bapak yang bertanggungjawab atas anak dan istri untuk dunia dan akhirat, terimakasih DH, tulisan anda sangat memotivasi saya…
    Curahan rasa Dadan @ ..Mutiara HaditsMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!