ILMU itu KUASA

ALLAH swt mewahyukan ayat pertama kepada Nabi Muhamad saw “Iqro” yang bermakna “Bacalah”. Hikmah dari membaca adalah ILMU. ILMU menjadi sumber kekuatan manusia. ILMU adalah sumber segala kekuatan dan kejayaan manusia dari zaman berzaman. Bangsa yang kaya dengan ILMU membangunkan tamadun yang hidup subur dalam kegemilangan beratus tahun.

Alhamdulillah satu hari suntuk aku membaca banyak blog-blog yang hebat untuk menambah ILMU membuat blog. 2 ILMU baru aku belajar untuk menambah baik blog yang sedia ada.


1. Memasang Sexy Social Bookmark

Sexy social bookmark ni kita boleh letak disetiap akhir posting dimana kita boleh link terus kepada beberapa social bookmark seperti twitter, facebook dan stumbleupon. Aku dapat informasi yang bagus ini di blog Dilarang Melarang, kawan-kawan boleh visit blog ni kalau berminat nak tambah fasiliti ni di blog. Nak tengok hasil yang aku buat visit 1 Malaysia 1 Kehidupan

2. Adsense Google dalam Artikel

Iklan Adsense ini kita boleh letak dipelbagai tempat antaranya di header dan sidebar. Antara lokasi yang terbaik adalah diantara artikel yang kita tulis. Bagi yang berminat nak tahu secara detail sila lawat blog Tips For New Blogger dan untuk memudahkan tukar adsense code supaya boleh masuk dalam fomat XML blogger guna Blogrowds. Nak tengok hasil yang aku buat visit Semuanya Contest. Semuga lokasi baru ini akan menambah income insyallah.

Benarlah ILMU itu KUASA…

[ad#Mangga 300]

89 Comments

          1. Kalau harta dibelanjakan tanpa tahu bangaimana untuk menyimpan, memang la berkurangan.. tapi kalau kita tahu macam mana nak menabung, mesti bertambah lagi benda tu.

    1. Kita cuba pula lihat penggunaan otak kita.. pernah terbaca yang kita hanya menggunakan 5% daripada keupayaan otak kita.. banyangkan kalau dapat guna 100% daripada keupayaan otak kita ni.
      Curahan rasa Steward John @ ..Happy Eid FitrMy Profile

  1. “Barangsiapa menuntut ilmu yang biasanya ditujukan untuk mencari keridhaan Allah, tiba-tiba ia tidak mempelajarinya, kecuali hanya untuk Mendapatkan harta benda keduniaan, maka ia tidak akan memperoleh bau harumnya surga pada hari kiamat. ” [HR Abu Dawud]

  2. Ternyata ilmu yang bermanfaat itu adalah ilmu yang menyebabkan kita semakin dapat mengenal Allah, yang dapat kita amalkan, yang membuat kita rendah hati serta terhindar dari sifat takabur..

  3. Ilmu itu begitu luas, dari yang bermanfaat hingga yang tidak bermanfaat. Contoh ilmu yang bermanfaat adalah ilmu agama, ilmu fisika, ilmu komputer, dsb. Contoh ilmu yang tidak bermanfaat bahkan terlarang adalah ilmu sihir, ilmu meramal/astrologi, dsb. Begitu banyak ilmu namun waktu kita begitu sedikit. Oleh karena itu hendaknya dipakai untuk mempelajari ilmu yang bermanfaat.

  4. “Barangsiapa keluar dalam rangka thalabul ilmu (mencari ilmu), maka dia berada dalam sabilillah hingga kembali.” (HR. Tirmidzi, hasan)

  5. “Barangsiapa berjalan di satu jalan dalam rangka menuntut ilmu, maka Allah mudahkan jalan menuju surga. Dan sesungguhnya malaikat meletakkan sayap-sayapnya bagi penunutu ilmu tanda ridha dengan yang dia perbuat. (Dari hadits yang panjang riwayat Muslim)

  6. “Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat.” (Al-Mujadilah:11)

  7. ” ….Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan, Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS Al Mujaadilah [58] : 11)

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!