Gagal Merancang Untuk Berjaya

Seronok aku baca entri Kak Jie bertajuk Kalender Kuda Tinggal Sekeping yang mengingatkan aku yang kita dah masuk bulan terakhir tahun 2009. Begitu cepat masa berlalu rasanya baru semalam menyambut tahun baru 2009. Tu lah Nabi saw bersabda hidup di dunia ni ibarat berteduh sebentar di bawah pohon untuk perjalanan seterusnya.

Bayangkan sehari di akhirat sama 1000 tahun di dunia jadi kalau kita dah hidup 40 tahun di dunia sama seperti 1 jam hidup di akhirat. Tapi apa yang kita fikir dan usaha sekarang lebih kepada dunia yang hanya beberapa jam sahaja nilainya di akhirat. Beruntunglah kepada mereka yang fikir dan usaha untuk hidup bahagia kekal abadi di akhirat.

Alhamdulillah kebanyakan azam tahun 2009 dah selesai. Jadi tugasan aku sekarang sedang merancang azam tahun 2010. Untuk berjaya dalam hidup MESTI ada perancangan. Ramai di antara kita tidak merancang untuk gagal cuma mereka gagal nak merancang untuk berjaya. Tetapi apabila kita dan rancang kita mesti ada kekuatan untuk melaksanakan apa yang kita rancang ibarat kata orang putih “walk the talk”.

Tetapi berapa hebat pun perancangan kita, perancangan Allah lebih hebat sebab itu kita selain berusaha MESTI selalu berdoa dan bertawakal. MESTI mohon doa supaya Allah swt permudahkan urusan dunia dan akhirat sebagaimana Allah permudahkan urusan dunia dan akhirat Para Rasul, Nabi dan Orang-orang Soleh.

Untuk teman-teman yang belum selesai azam 2009 masih ada 30 hari untuk selesaikan. Jangan GIVE UP teruskan usaha hingga titisan peluh terakhir.

@ Insyallah kalau tiada halangan tunggu besok ada suprise.

120 Comments

        1. Amat jarang sekali sesuatu kejayaan di capai tanpa kegagalan. Lagi banyak kegagalan anda temui, ianya bermaksud lagi hampir kejayaan kepada anda. Jangan putus asa oleh kerana kejayaan mungkin sedang menunggu disebalik kegagalan itu.

            1. Anda akan mempelajari lebih banyak dari sesuatu kegagalan. Sekiranya anda menjumpai kegagalan, ubah cara anda- jangan pula ikut cara yang sama oleh kerana cara yang sama akan membawa kegagalan seterusnya!
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Yes I am the WinnerMy Profile

    1. Dalam usaha untuk mencapai apa jua cita-cita anda, anda perlu mempunyai keyakinan di dalam hati bahawa cita-cita tersebut akan dicapai! Dengan keyakinan yang tinggi, ia akan menjadi penggerak kepada anda untuk tidak menoleh kebelakang lagi.

      1. Keyakinan bukan bermaksud untuk menjadi bongkak dan taksub… anda tidak perlu meyakinkan orang ramai. Anda hanya perlu meyakinkan diri anda sendiri sahaja.

        1. Usah risau dalam meyakinkan orang ramai… anda perlu tunjuk bahawa cita-cita anda tercapai- itu sahaja yang akan meyakinkan orang ramai.

          1. Dalam menetapkan matlamat anda, anda perlu realistik. Matlamat yang realistik akan membantu dan motivasikan anda untuk memberi keyakinan. Sebagai contoh, matlamat untuk mendapat kenaikan gaji 2 kali ganda dalam masa setahun mungkin tidak realistik. Tetapi, matlamat untuk menaikkan gaji anda sebanyak 20% dalam masa setahun adalah lebih realistik!

      1. Keinginan seumpama api yang membakar. Lagi besar api tersebut, lagi hangat ia akan membakar keinginan jiwa anda dalam mencapai apa jua cita-cita yang anda letakkan untuk diri anda sendiri.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Yes I am the WinnerMy Profile

            1. Ini adalah kerana anda menyenaraikan motivasi-motivasi yang akan mebakar semangat anda untuk terus berusaha dan mencapai kebaikan tersebut.

            2. Manusia adalah insan yang beremosi. Dengan memikirkan kebaikan yang anda akan kecapi, ia akan memandukan anda ke arah mencapai matlamat tersebut.

      1. Berikan sebab-sebab mengapa anda mahukan matlamat anda tercapai, apakah pulangan yang anda akan terima, serta bagaimanakah tahap kepuasan anda sekiranya matlamat itu tercapai- ini akan menyemarakkan lagi semangat anda untuk mencapaikannya.

  1. semua orang mengharapkan, malah mendoakan kejayaan dan kekayaan. Tetapi tidak mengambil keputusan yang jitu untuk mencapai kejayaan. Kita silap kerana tidak meletakkan keutamaan kejayaan dan kekayaan di dalam hidup. Jadi, mulai hari ini tetapkan keutamaan kejayaan dan kekayaan dalam hidup.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Yes I am the WinnerMy Profile

        1. Itu sudah pasti.. manakan dapat benda macam ni tanpa sebarang usaha.. misalnya dalam berbloggin juga macam tu. kalau asyik mengambil content orang lain tanpa ada usaha sendiri pun tiada gunanya.

  2. Manusia selalu punya pilihan.. entah diperjalankan ataukah menjalankan dirinya. Terlalu muluk untuk berharap diperjalankan. Air ini belum bisa mensucikan… manalah layak diperjalankan bagaikan nabi-nabi. Karenanya harus mengalir supaya bisa suci dan mensucikan. Amin.

  3. Untung saja akhir di sini bukanlah akhir hayat. Bila itu yang terjadi, finish-lah sudah. Kita justru akan santai, menunggu keputusan apa yang akan kita dapatkan. Menunggu doa dari anak-anak kita:

    “Ya, Tuhan, semoga engkau senantiasa menyayangi kedua orang tua kami, seperti mereka menyayangi kami sewaktu kecil…”

  4. Mumpung akhir di sini adalah semata-mata akhir tahun dan akan segera dibuka lembaran baru, maka marilah kita semua mulai mengenai diri sendiri kembali. Apa kesejatian yang kita miliki. Watak mana yang perlu diperbaiki, kendala apa yang perlu kita tangani. Bila perlu ajaklah seluruh anggota keluarga untuk memberika penilain dan tentunya sebagai instropeksi diri.

  5. Kegagalan apa yang menimpa kita? Tak juga mendapatkan pekerjaan? Gagal berumah tangga? Selalu menjadi bahan pergunjingan teman sekantor?

  6. Pencapaian apa yang membanggakan kita? Telah melepas masa lajang dan berhasil memperistri anak pejabat? Telah membangun rumah yang layak ditempati untuk keluarga kecil nan bahagia?

  7. Di penghujung akhir tahun, biasanya kita akan berkaca atas apa yang telah dilakukan sepanjang satu tahun terakhir. Apa pencapaian yang patut dibanggakan, dipertahankan dan bahkan diulang.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!