Blogger Trafik Hunter

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, Blogger Trafik Hunter atau Blogger Gila Trafik menjadi perkataan panas seminggu dua ni. Rasanya tak elok aku komen isu ini di ruang komen blog yang lain walaupun ramai Rakan Blogger yang membahaskan isu ini. Aku cuba mengupas isu ini dari dua sudut yang berbeza.

1. Dunia online sudah banyak berubah. Ada Blogger dahulu dah sekarang yang hanya menjadi penulis blog sambilan kerana mereka sudah mempunyai pekerjaan tetap atau suri rumah yang mempunyai ekonomi yang stabil. Sekarang semakin ramai Blogger yang menjadi penulis blog sepenuh masa dan mencari pendapatan hasil dari blog mereka kerana sukarnya mencari pekerjaan. Kerajaan sendiri pun mengalakkan rakyat untuk mencari sumber pendapatan melalui internet.

Jadi kita kena faham terdapat dua kumpulan Blogger iaitu Blogger Sepenuh Masa dan Blogger Sambilan. Blogger sepenuh masa sudah pasti akan menjadi Blogger Trafik Hunter kerana itu merupakan antara syarat utama untuk menjana pendapatan. Blogger sepenuh masa mempunyai rangkaiaan network tersendiri manakala Blogger sambilan mempunyai rakaian network yang lain. Persoalannya kenapa ramai Blogger yang ini menuduh Blogger yang satu lagi Trafik Hunter atau Gila Trafik. Kenapa tidak biarkan mereka dalam dunia mereka dan kita dalam dunia kita. Bukan mudah Blogger Sepenuh Masa mencari rezeki dalam dunia yang semakin mencabar. Nampak keperitan di wajah beberapa Blogger sepenuh Masa yang telah aku bersua muka.

2. Ada juga Rakan Blogger yang salah melaporkan berita dikatakan sebagai Blogger Trafik Hunter. Ramai Rakan Blogger yang membuat entri tentang Pendedahan Makcik Hajjah Sitt AlWuzara dan yang terbaru kisah Bulan Mengelilingi Kaabah dan akhirnya didapati berita ini tidak tepat. Adakah benar semua Blogger yang menulis berita ini adalah Trafik Hunter atau ramai yang menulis kerana ingin berkongsi informasi dengan pembaca blog mereka. Apalah perasaan Blogger ini apabila membaca komen diruang komen blog yang lain ada Rakan Blogger menuduh mereka sebagai Trafik Hunter atau Gila Trafik.

Sarang Tabuan jangan dijolok bila dijolok tabuan keluar menyegat. Terdengar pulak Blogger yang terasa membalas komen dengan perkataan yang tidak enak dibaca. Akhirnya ini menimbulkan situasi yang tidak harmoni di kalangan Blogger khasnya Blogger Melayu yang tak berapa kerat yang berjaya. Tak perlulah kita cuba menjadikan orang lain seperti kita maksudnya kalau kita memang Blogger Trafik Hunter tak perlulah cuba menjadikan Blogger sambilan seperti kita atau kalaulah kita Blogger sambilan jangan pulak marah dan cuba mengubah Blogger trafik hunter menjadi seperti kita.

Setiap daripada kita mempunyai peranan dan visi tersendiri menjadi Blogger yang penting bagaimana kita boleh bersama dalam dunia yang berbeza. Tak salah Rakan Blogger menegur antara satu sama lain tetapi jangan Rakan Blogger yang lain menambah rempah ratus dalam komen-komen yang diberi sehingga menyinggung perasaan yang lain.

Ini pandangan peribadi yang tidak mesti disetujui. Mungkin Rakan Blogger ada pandangan tersendiri, kongsikan.

Ilmu blog terlalu luas mungkin boleh baca Tips Jadi Penulis Blog Yang Baik nukilan Blogger Liza Razak sebagai panduan.

95 Comments

  1. Sekarang ni semua nak kejar trafik & seo… tapi perkongsian yang dikongsi dalam blog tak berapa sesuai & takder umphhhh….. saya pun baru nak bertatih…. cuba check semula apa sebenarnya Panda Update…. then you will find something interesting…look for yourself ok ?? cowwwwwwww
    Curahan rasa zack @ ..Kami Menunggu HariMy Profile

  2. Selagi manusia dinamakan manusia mcm tulah jadinya, tak ada yang perfect. Setiap blogger secara sedar atau tidak pasti ada yang memerhatikan korang, tambahan blog yang trafiknya ribu2, dah tentulah banyak mata yang usha, ada yang positif dan dah barang pasti banyak yang negetif…

    Apa2 pun selesa tengok blog denaihati yg dah berubah wajah, lebih kemas. Dah tentu banyak modal yang dikeluarkan, wang ringgit dan masa berjam2 nak kemaskan template, supaya trafik sentia mencurah2, tapi org tak nampak jerit perih dan kepayahan dan masa yang diambil untuk menarik trafik, trafik trafik…..

    Orang nak kata apa usah ambil pusing, yang penting kepuasan mengodek template tu berjam2 (ada nikmat tersendiri)

  3. hahaha, anemah setubuh gan, klo ane jadi blogger dulu itu karena HOBI, tapi sekarangmah jadi ngejar trafik buat kalo udah gede diduitin, hahaaha
    soalnya dul umasih pake gretongan gan, skrangmah hosting ma domain beli dewek, haha

  4. jadilah diri sendiri , jangan lah kamu mencampuri/ mengurusi orang lain…
    jadilah blogger yang bersahabat dengan blogger lainnya… jalinlah tali silaturahmi diantara kita…

  5. setiap blogger ada cara masing- masing..
    blogger yang banyak trafik mesti sebarkan perkara yang orang nak baca..
    Klo share perkara baik.. alhamdullillah.. dapat pahala..

    tapi klo sebarkan fitnah atau sesuatu yang berdosa..
    pandai- pandai la tanggung sendiri..

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!