Arab Saudi Hentikan sementara Kemasukan Jemaah Umrah, Cegah Covid-19

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Berita terbaru dari Arab Saudi untuk Jemaah Umrah Malaysia dan Dunia

Arab Saudi berhentikan sementara kedatangan semua jemaah umrah dari luar negaranya. Penghentian ini dilakukan untuk mencegah penyebaran virus corona.

Jemaah umrah dari sejumlah negara untuk sementara waktu ditangguhkan. Selain umrah, ada juga larangan sementara mendatangi Masjid Nabawi.

Kebijaksanaan itu diambil Kementerian Luar Arab Saudi atas rekomendasi Kementerian Kesihatan. Pemerintah Saudi menyatakan langkah pencegahan virus corona itu bersifat sementara dan akan terus dievaluasi.

Selain menghentikan kedatangan jemaah umrah dari semua negara, Arab Saudi juga menangguhkan kedatangan orang-orang dengan visa pelancong dari banyak negara dengan risiko penyebaran virus corona.

Menurut Arab Saudi, negara-negara tersebut adalah China, Iran, Italia, Korea Selatan, Jepun, Thailand, Malaysia, Indonesia, Pakistan, Afghanistan, Irak, Filipina, Singapura, India, Lebanon, Suriah, Yaman, Azerbaijan, Kazakhstan, Uzbekistan, Somalia, dan Vietnam atau negara lain yang akan menunjukkan lebih banyak peningkatan kasus corona.

Semoga bakal Jemaah Umrah bersabar dengan berita terbaru ini.

4 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!