Apa yang kita ingin dalam hidup ini

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, dalam kehidupan abad 21 yang pantas semuanya dihujung jari sehingga tiada masa untuk berhenti sebentar untuk berfikir. Rasulullah SAW telah wafat lebih daripada 1400 tahun tetapi ketika hidupnya Baginda ada bersabda yang maksudnya lebih kurang “berfikir sesaat lebih baik daripada beribadah 70 tahun”. Nasihat Rasulullah SAW memang sesuai untuk umat akhir zaman seperti kita yang semakin malas berfikir walaupun ganjarannya besar dan menerima apa sahaja informasi tanpa ditapis.

rantaian blok dalam kehidupan

Pernahkah kita berfikir sesaat untuk diri sendiri : Apa yang kita ingin dalam hidup ini?

Ini sebahagian jawaban dari pada Rakan Facebook Denaihati.

Bagaimana pula rakan-rakan yang lain?

168 Comments

    1. Kehidupan kita ini kan sudah ditentukan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tidak pernah mengetahui bagaimana sebenarnya takdir kita. Untuk itu, kita harus berjuang untuk mendapatkan sesuatu. Dalam menjalani kehidupan ini, saya apa adanya saja. Setiap perjalanan harus dilalui dengan baik. Yang paling penting adalah bagaimana kita berserah diri kepada Tuhan.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..ENAK SAMA ENAKMy Profile

      1. Walau kita berusaha dan berjuang untuk menggapai sesuatu yang kita inginkan, kita harus tetap ingat bahwa segala sesuatunya ditentukan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..ENAK SAMA ENAKMy Profile

        1. Kita harus tetap merasa optimis dalam kehidupan ini. Tentunya dalam menjalankannya, harus ada keikhlasan. Keikhlasan untuk kehilangan sesuatu dan keikhlasan untuk memberikan sesuatu. Saat tangan kanan memberi, tangan kiri tidak boleh tahu.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..ENAK SAMA ENAKMy Profile

          1. Kalau hati kita sudah bersih dengan keikhlasan tadi, kita tidak akan pernah mengatakan “dia dulu begini…dia dulu begitu.” Sehingga dengan demikian, kita tidak ada menyimpan rasa dendam, tidak ada yang mengganjal di hati dan perasaan kita tidak menjadi gundah gulana.
            Curahan rasa Bang Iwan @ ..ENAK SAMA ENAKMy Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!