Anak ku sorry NO TV

Komen Rizal (kalau minat seni rotan Rizal adalah pakarnya) dalam entri aku Anak tak suka makan sayur :

Ni aku kena dulu.. Tak habis makan nasi ngan sayur atau lobak dalam hidangan mangkuk Kecik, TAK BOLEH MAIN @ Tgk TV. hahahaha. Muka masam cuka setengah hidup (tak nak guna mati) habiskan. Adik beradik aku ketawa tgk aku payah nak habiskan. kekeke

Anak-anak aku ni semakin kurang disiplin semenjak dua menjak ni. Dah mula lalai baca Al-Quran selepas subuh, dah mula lewat-lewatkan solat, dah mula tak patuh dengan jadual harian yang mereka buat sendiri, dah mula malas kemas bilik sendiri, dah mula banyak santai daripada buat latihan……..banyak masa sibuk menonton TV. Tapi alhamdulillah mereka dan semakin kerap bersugi…kerap bersugi boleh menajamkan fikiran dan terang hati.

Kalau dulu rajin juga aku rotan sesekali dengan NIAT mendidik bukan emosi ammarah bak kata perpatah sayangkan anak rotan-rotankan tetapi bila anak-anak dah mula membesar ni nak guna cara psikologi pulak kurangkan denda secara fizikal.

Jadi aku gunakan idea dari komen Rizal. Semalam aku dah terangkan pada anak-anak bahawa this week NO TV. Mereka diam je semasa aku explain denda yang aku kenakan kepada mereka. Kita sebagai ibubapa mesti ada kekuatan dan keberanian untuk bertindak demi kebaikan anak-anak kita di masa hadapan…setidak-tidaknya bila kita di alam kubur kalau tidak dapat doa dari anak-anak, tidak juga anak-anak kita menyusahkan kita dengan dosa-dosa yang mereka buat. Jangan rosakkan anak-anak kita dengan kasih SAYANG yang terlampau dan akhirnya menyusahkan kita di alam akhirat kelak.

P/S : Tunggukan update contest weblog popular 1Malaysia, pemenang penGOMEN terbanyak Julai dan Peluang buat duit dengan Denaihati untuk bulan Ogos bulan Merdeka.

Fadhilat Amal : Firman Allah surah Luqman, 17 : Wahai anakku! Laksanakanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat yang makruf dan cegahlah (mereka) dari yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu, sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting.”

53 Comments

  1. Bila dicermati lebih mendalam ternyata dampak tayangan TV tidak hanya mempengaruhi pola tingkah laku tetapi juga mempengaruhi pola tutur kata anak. Ungkapan โ€œpapa jahatโ€ atau โ€œmama jahatโ€ acap diucapkan seorang anak manakala orang tuanya tidak mengabulkan permintaan anaknya.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Rindu Purnama Sinopsis dan Trailer MovieMy Profile

        1. Sebab, kreativitas yang merupakan kunci pengembangan TV tidak identik dengan penyajian tayangan-tayangan yang berdampak negatif pada perilaku anak.

    1. Jika anak-anak kita setiap hari disuguhi oleh tayangan tayangan tersebut maka tidak heran kalo kelak anak kita bukan saja menjadi orang orang yang tidak cerdas namun juga terganggu kepribadiannya.

          1. Padahal dengan permainan yang baik kerja syaraf motorik dan sensorik akan terangsang sehingga akan meningkatkan kemampuan fisik, kemampuan berbahasa dan kemampuan anak berinteraksi dengan lingkungan sosialnya, berusaha saling memberi.

  2. Dsalam beberapa penelitian, menyimpulkan bahwa konflik dengan orangtua, perkelahian sesama anak, dan kejahatan remaja ternyata erat kolerasinya dengan jumlah jam menonton TV.

    1. Kemudian bagi anak yang sejak dini selama bertahun-tahun menonton tayangan mistis kelak anak akan tumbuh menjadi orang yang selalu ketakutan dan kelak ketika dewasa ia akan mengambil keputusan hanya mengandalkan emosinya saja.

      1. Menonton TV juga akan mengurangi kemampuannya untuk menyenangkan diri sendiri dan melumpuhkan kemampuannya untuk mengemukakan pendapatnya secara logis dan sensitif.

        1. Namun demikian, seberapa besar pengaruh TV apakah baik atau buruk bagi perkembangan jiwa anak, hal ini ditentukan oleh jumlah bimbingan dan pengawasan terhadap anak yang menonton TV.

  3. mm, bgus gk buat denda NO tv ni…kt rumah pn adik2 dya slalu kena mcm tu, malas sgt nk studi huhu…skrg ni diorg dh xpeduli tv dh, ingt dh berubah la rupa2 nya sibuk ngan internet..xpsl2 ibu dya bg denda NO to both haha!
    .-= Dya´s last blog ..Sami Yusuf =-.

            1. Orang terbaik yang melakukan hal ini adalah orang tua mereka sendiri. Dengan membimbing anak ketika menonton TV bukan hanya menjauhkan anak dari pengaruh buruk TV tapi juga dengan cara ini akan terbangun komunikasi yang baik antara anak dengan orang tuanya sehingga terbangun kedekatan anak dengan orang tua.

  4. saya ada seorg cikgu motivasi.. dia dh train dari awal dia dpt anak, no tv! mmg x ajar anak dia tgk tv langsung.. skrg smua anak2 dia cemerlang n hormat ibubapa.. alhamdulillah..
    .-= aduka´s last blog ..Buah Betik Dan Coli =-.

    1. @aduka, Ni kena tahu macam mana sebenarnya dia buat benda tu…
      .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

        1. @zuriey, Masalahnya macam mana nak didik anak agar tidak tengok kartun.. Memang susahlah.. Even kazen saya yang baru berusia 4 tahun tu pun siap hafal lagi jalan cerita kartun2 Mr. Bean.
          .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

    1. @zuriey, Betul tu Zuriey, kena cuba didik dorang agar tidak tengok kartun. Kan bagus kalau anak tu suka channel discovery ker, national geographic ker.. bertambah2 ilmu dalam kepala.
      .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

      1. @Steward John; kanak2 ni hati dia kudus.. menerima perkara yg berat bg diri mereka ni mmg susah.. sbb tu terbitnya kartun.. ringan dan seronok dilayan.. sbb tu bdk2 suka.. nal hindar camne lg..
        .-= aduka´s last blog ..Buah Betik Dan Coli =-.

  5. Saudara, saya nih tak la mempunyai pengalaman sangat dalam bidang tapi hanya sekadar menyuarakan pendapat saya. Memang baik juga kita membataskan benda2 seperti nih, tapi kadang2 jiwa anak tu akan meronta2, kita pun bukannya tahu jiwa orang lain kan. Seperti Saudari Hana cakap dekat atas, kesian juga bila anak tu penat seharian dengan aktivi sekolah dan kelas tambahan tetapi bila dah balik rumah, dibataskan pula aktiviti.

    Seperti saya juga, Kadangkala terasa pula kalau parents tegah kita dari membuat sesuatu misalnya menonton tv atau surfing internet. Yer la setelah seharian menghabiskan masa belajar, memang patut diberikan sedikit ganjaran. Memang juga ada baiknya kita tidak membuang masa dengan menonton TV yang tidak berfaedah, tetapi kena ingat juga Manusia juga perlukan sedikit ruang untuk bernafas. Seeloknya kita cuba seimbangkan benda ni. Tak nak pula lain hari anak tu menyimpan perasaan tidak puas hati dengan kita.
    .-= Steward John´s last blog ..Rumah Kedua? =-.

    1. @Steward John; btol kata steward.. saya sendri pn ngaku mmg bosan jika tiada tv.. tp DH dah mention hanya denda 1 week no tv.. at least 1 week.. ok dah tu dendanya.. dari takde langsung tv..
      .-= aduka´s last blog ..Buah Betik Dan Coli =-.

      1. @aduka, Yer la, 1 week pun agak lama juga.. biar la dalam seminggu tu mungkin bagi chance tengok TV beberapa jam jer daripada tak bagi langsung.
        .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

          1. Tu la pasal… nanti baru umur 12 tahun pemikiran macam umur 35 tahun, bila dah capai 35 tahun. pemikiran unbah pegi pemikiran macam budak 12 tahun pulak.. semua masalah psikologi

  6. Tertarik dengan cara denda kat atas tu.
    Hmm.. no tv. ๐Ÿ™‚
    Kadang kadang kesian juga bila tengok habis sekolah pagi, dia pergi sekolah agama..lepas tu mengaji..kerja sekolah lagi.
    Anyway, memang awak boleh jadi ayah mithali ๐Ÿ™‚
    ๐Ÿ˜‰
    .-= hana´s last blog ..Everyday is a Special Day =-.

    1. @hana; mahu jadi ayah, kena la bertegas.. xleh berlembut sgt pd anak2.. eececeee.. mcm la saya dh ada anak! haha.. tp at least saya dpt ayah yg amat tegas.. jd saya tahu cara dari dia..

      ๐Ÿ™‚
      .-= aduka´s last blog ..Buah Betik Dan Coli =-.

      1. @aduka, Tegas tu, tegas juga.. jangan sahaja benda ni menyebabkan kita dibenci seumur hidup
        .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!