Akibat tertinggal satu solat

Bila aku terbaca hadis nie rasa sesak nafas aku..

Hazrat Abu laith samarqandi rah menyebut dalam kitabnya ‘Qurratul Uyun’  bahawa Rasullulah bersabda “Sesiapa yang meninggalkan satu solah fardu dengan sengaja namanya akan tertulis di pintu neraka yang pasti akan memasukinya”.

Dalam hadis yang lain Rasullulah bersabda satu waktu yg kita lalaikan kita akan dimasukkan kedalam neraka selama satu huqub,nak tahu berapa lama satu huqub nie..tak lama sangat cuma 80 tahun waktu akhirat jer..dan berapa lama 80 tahun waktu akhirat..tak le lama sangat cuma 28 800 tahun je waktu dunia..jadi kalau sepanjang kita hidup dah tinggalkan 100 kali solat kali le sendiri.Jadi berbaloi ke ke kita tinggalkan solat yang hanya 5 minit tu..jangan tanya soal kita ikhlas ke tak ikhlas,kyusuk ke tak kyusuk..yang penting mesti solat dulu.agak ngeri juga tengok kawan kawan ,sanak saudara dan tengok orang islam hari nie mudah mudahnya tinggalkan solat..bagi aku orang yang tinggalkan solat nie anggap le tiada bahagian dia di mukabumi nie..sebab kita makan dari pokok dan haiwan yang Allah hidupkan,dia pegang makan dari tangan yang Allah pinjamkan,kita merasa nikmat makan manis,pahit,masam dan masin dari khazanah Allah tapi bila azan kita tak sujud pada Allah..Adil ke kita..Nabi yang maksum juga sembahyang sampai bengkak kakinya.

Doakan le semuga seluruh umat islam akan kembali sembahyang seperti mana zaman nabi Muhammad…dimana semua lelaki akil baligh telah bersembahyang berjemaah dan wanita wanita samada di rumah dan dimasjid (pada zaman ini keutamaannya di rumah) telah sembayang awal waktu. Jika kita mampu lakukan seperti ini Allah akan tundukkan kuasa politik,ekonomi dan seluruh kekayan kepada orang Islam.Hari ini kita tidak mencari kejayaan dalam solat..kita cari kejayaan dalam politik cara yahudi,ekonomi cara yahudi,cara hidup cara yahudi sedang dalam azan dah bagi tau carilah kejayaan dalam solat..tetapi manusia  degil .. Ya Allah ampun lah dosa umat yang hari ni telah letakkan dalam hati mereka kebesaran dunia hingga kami tidak nampak kebesaran mu Ya Allah..kami telah letakkan kenikmatan pada dunia hingga menutup kenikmatan besar di dalam syurga..aminnnn

Keterangan PenulisEntri Akibat tertinggal satu solat adalah hasil karya Amin yang merupakan seorang pendakwa bebas dan blogger. Blog beliau Carihikmah.blogspot.com penuh dengan panduan dan tips kehidupan yang dapat membantu teman-teman blogger untuk meneruskan kehidupan.

[ad#nuffnang336]

131 Comments

  1. Super cool. Adroit concept and execution. Liking the social locale you incorporated into the craft creation.
    Regards, Joe

  2. Pingback: Bulu kucing najis? |
        1. Demi Allah, yang telah mengutusmu sebagai nabi pembawa kebenaran, sesungguhnya orang yang meninggalkan sholat, setiap hari mendapat 1.000 laknat dan murka. Para malaikat melaknatnya dari langit pertama hingga ketujuh.

            1. Ia juga tidak berhak memperoleh rahmat Allah.Tempatnya kelak di dasar neraka bersama orang-orang munafik, siksanya akan dilipatgandakan, dan di hari kiamat ketika dipanggil untuk diadili akan datang dengan tangan terikat di lehernya.

            2. Para malaikat memukulinya, pintu neraka jahanam akandibukakan baginya, dan ia melesat bagai anak panah ke dalamnya, terjun dengan kepala terlebih dulu, menukik ke tempat Qorun dan Haman di dasar neraka.

      1. Ketika ia menyuapkan makanan ke dalam mulutnya, makanan itu berkata, ‘Wahai musuh Allah, semoga Allah melaknatmu, kamu memakan rezeki Allah namun tidak menunaikan kewajiban-kewajiban dari-Nya.’ Ketahuilah, sesungguhnya bencana yang paling dahsyat, perbuatan yang paling buruk, dan aib yang paling nista adalah kurangnya perhatian terhadap sholat lima waktu, sholat Jumat, dan sholat berjemaah. Padahal, semua itu ibadah-ibadah yang oleh Allah SWT ditinggikan derajatnya, dan dihapuskan dosa-dosa maksiat bagi siapa saja yang menjalankannya.
        Curahan rasa munir ardi @ ..Final score 0 – 3 Indonesia Vs MalaysiaMy Profile

            1. dihindarkan dari kesempitan hidup, diselamatkan dari siksa kubur, dikaruniai kemampuan untuk menerima kitab catatan amal dengan tangan kanan, dapat melewati jembatan shirathal mustaqim secepat kilat, dan dimasukkan ke dalam surga tanpa hisab.

            1. Tiba-tiba saat ia dipanggil untuk memenuhi janji yang tidak dapat ditunda-tunda (kematian), maka ia pun kemudian mencari bekal, hanya saja yang ia dapati hanya-lah tanah, sementara ia tidak mendapatkan orang yang dapat me-nyelamatkannya atau menolongnya, wal’iyadzu billah.

            1. Jika meninggalkan shalat memang perkara yang boleh disepelekan atau ditolerir, niscaya orang yang sedang sakit tidak akan diperintahkan untuk mengerjakannya.

            2. Ini menunjukkan bahwa orang yang meninggalkan shalat cenderung menuruti hawa nafsunya, mengikuti keinginan syahwat, serta mengabaikan jalan yang lurus dan sesuai dengan logika akal manusia.

        1. Hal ini ditunjukkan dengan bagaimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menerima wahyu perintah shalat, yaitu dengan dimi’rajkan ke langit didampingi malaikat Jibril ‘Alaihis salam. Setelah beliau sampai di Sidratul Muntaha, Allah Ta’ala berbicara langsung kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

  3. Rasulullah SAW. bersabda, “Barangsiapa menjaga shalat, niscaya di muliakan oleh Allah dengan lima kemuliaan” :

    1. Allah menghilangkan kesempitan hidupnya
    2. Allah hilangkan siksa kubur darinya
    3. Allah akan memberikan buku catatan amalnya dengan tangan kanannya
    4. Dia akan melewati jembatan (Shirat) bagaikan kilat
    5. Akan masuk syurga tanpa hisab
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..FIFA Tunjuk Rusia &amp Qatar Gelar Piala Dunia 2018 &amp 2022My Profile

        1. Adapun siksa ketika akan mati :

          1. Mati dalam keadaan hina
          2. Mati dalam keadaan lapar
          3. Mati dalam keadaan haus, yang seandainya diberikan semua air laut tidak akan menghilangkan rasa hausnya

          1. Adapun siksa kubur :

            1. Allah menyempitkan liang kuburnya sehingga bersilang tulang rusuknya
            2. Tubuhnya dipanggang di atas bara api siang dan malam
            3. Dalam kuburnya terdapat ular yang bernama Suja’ul Aqro’ yang akan menerkamnya karena menyia-nyiakan shalat. Ular itu akan menyiksanya, yang lamanya sesuai dengan waktu shalat

            1. Adapun siksa yang menimpanya waktu bertemu dengan Tuhan:

              1. Apabila langit telah terbuka, maka malaikat datang kepadanya dengan membawa rantai. Panjang rantai tsb. tujuh hasta. Rantai itu digantungkan ke leher orang tersebut, kemudian dimasukkan ke dalam mulutnya dan keluar dari duburnya. Lalu malaikat mengumumkan : ‘Ini adalah balasan orang yang menyepelekan perintah Allah’. Ibnu Abbas r.a berkata, ‘seandainya lingkaran rantai itu jatuh ke bumi pasti dapat membakar bumi’.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..FIFA Tunjuk Rusia &amp Qatar Gelar Piala Dunia 2018 &amp 2022My Profile

            2. 3. Menjadi hitam pada hari kiamat wajah orang yang meninggalkan shalat, dan sesungguhnya dalam neraka Jahannam terdapat jurang yang disebut “Lam-lam”. Di dalamnya terdapat banyak ular, setiap ular itu sebesar leher unta, panjangnya sepanjang perjalanan sebulan. Ular itu menyengat orang yang meninggalkan shalat sampai mendidih bisanya dalam tubuh orang itu selama tujuh puluh tahun kemudian membusuk dagingnya.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..FIFA Tunjuk Rusia &amp Qatar Gelar Piala Dunia 2018 &amp 2022My Profile

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!