7 Pergunungan Paling Cantik di Dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Di dunia ini bentuk muka bumi ada pelbagai jenis. Ada dataran panjang, ada lautan luas, ada tasik yang cantik dan juga gunung ganang. Tahu tak apakah gunung yang paling cantik di dunia?

Kami baru kehilangan FB page yg mempunyai lebih 2 juta follower. Mohon seminit LIKE page baru kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini

Kepada yang sukakan keindahan gunung dan pernah mendaki gunung, sudah pasti ingin pergi ke 7 gunung yang paling cantik ini.

7. Gunung Fuji

Gunung Fuji adalah gunung tertinggi di Jepun. Gunung Fuji dikatakan oleh penduduk Jepun sebagai gunung suci kerana ia gunung berapi yang sempurna. Ini adalah gunung tertinggi di Jepun pada 12389 kaki.

Gunung Fuji sangat popular di kalangan orang awam dan artis dari pelbagai tempat di dunia. Gunung Fuji adalah gunung berapi yang aktif, yang meletus pada tahun 1707. Gunung ini tinggi dan dapat dilihat dari Yokohama dan Tokyo pada hari yang cerah.

6. Zhangjiajie

Zhangjiajie terletak di bahagian barat laut wilayah Hunan, China. Ia telah ditetapkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1992. Nama tiga huruf Zhang-jia-jie berasal dari nama sebuah kampung kecil. Ia terkenal dengan puncak yang tidak menentu, hutan tebal, dan gua karst yang besar.

Jambatan kaca Zhangjiajie telah membuka mata pelancong asing selepas filem Avatar. Pergunungan Hallelujah di Avatar diilhamkan di Taman Hutan Nasional Zhangji.

5. Table Mountain

Table Mountain adalah gunung yang paling tinggi, yang terkenal dengan keindahannya. Gunung ini membentuk satu mercu tanda yang menonjol yang menghadap ke Cape Town yang indah. Ketinggian Table Mountain adalah 3,558 kaki.

Table Mountain adalah tarikan pelancong yang datang dari berbagai belahan dunia untuk melihat gunung yang indah ini. Para pelawat datang untuk melakukan aktiviti mendaki dan melakukan lawatan menggunakannya melalui kabel.

4. Matterhorn

Kemuncak Gunung Matterhorn adalah 14,692 kaki tinggi. Matterhorn berada dalam senarai puncak tertinggi di Eropah dan Alpen. Gunung ini adalah gunung pyramidal yang besar. Matterhorn sering dipanggil sebagai “Gunung Pergunungan”. Gunung ini telah menjadi lambang ikonik dan terkenal di Alps Switzerland dan di Alps yang lain.

3. Kirkjufell

Kirkjufell adalah gunung yang sangat indah, yang menjadikannya kegemaran ramai jurugambar. Kedudukan terpencil gunung menjadikannya satu tempat kegemaran untuk fotografi untuk para pelaut dan pelancong.

Gunung ini dikelilingi oleh banyak pantai dan mempunyai satu laluan berjalan yang indah. Ini juga boleh menjadi tempat yang sesuai untuk pendaki yang suka cabaran. Kirkjufell dapat dilihat mengunjurkan ke laut dan menjadikannya lebih cantik.

2. Ama Dablam

Ini adalah gunung yang terletak di kawasan Himalaya di Nepal timur. Puncak utama Ama Dablam ialah 22349 kaki dan puncak timur laut adalah 20243 kaki. Nama, Ama Dablam bermaksud Kalung Ibu.

Gunung ini indah didaki buat kali pertama pada tahun 1961 oleh satu pasukan pendaki yang diketuai oleh legenda Edmund Hillary.

1.Kailash

Gunung Kailash mempunyai ketinggian 21778 kaki. Gunung Kailash juga merupakan tempat yang popular untuk menunaikan haji. Tradisi haji bermula sejak bertahun-tahun. Jemaah haji dari pelbagai tempat di dunia datang untuk melawat Gunung Kailash. Para jamaah percaya bahawa circumambulation di sekitar Gunung Kailash membawa nasib baik. Sesetengah jemaah bahkan melengkapkan seluruh berjalan kaki dalam satu hari.

Gunung Kailash juga merupakan gunung yang popular untuk mendaki gunung. Keindahan gunung ini tidak dapat ditandingi. Para penganut dan ibadah haji datang dari berbagai belahan dunia untuk menyaksikan keindahan Gunung Kailash. Gunung Kailash adalah salah satu gunung yang paling indah di dunia.

Ada yang suka berjalan-jalan dan mendaki gunung? Mana satu pilihan gunung yang ingin dilawati dati 7 gunung paling cantik di dunia ini?

56 Comments

  1. Gunung Kailash tu memang cantik kan. Cuma konpius bab gunung ni dijadikan tempat menunaikan haji je..mungkin kena pencerahan lebih sket

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!