Puasa Enam nikmat keindahan luar biasa

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, kemeriahan Aidilfitri masih terasa tetapi jangan lupa amalan sunat Puasa Enam. Melaksanakan Puasa Enam akan memberi nilai tambah kepada amalan puasa Ramadhan. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya :”Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun.” (Hadis riwayat Muslim). Puasa enam boleh dilaksanakan bermula pada 2 syawal secara berterusan atau juga berselang seli sebanyak enam hari dalam bulan Syawal.

Allah telah melipatgandakan setiap kebaikan dengan sepuluh kali ganda. Puasa bulan Ramadhan setara dengan berpuasa sebanyak sepuluh bulan. Dan puasa enam hari bulan Syawal yang menggenapkannya satu tahun” (HR An-Nasa’i dan Ibnu Majah dan dicantumkan dalam Shahih At-Targhib).

Sayang sangatlah kalau kita tertinggal Puasa Enam hanya kerana sibuk dengan rumah terbuka. Kurbankan enam hari untuk Puasa Enam dan kita masih ada baki 24 hari untuk ziarah hari raya keluarga dan sahabat. Nikmat keindahan luar biasa dapat melaksanakan amalan Puasa Enam hanya dapat dirasai oleh mereka yang tidak meninggalkan amalan yang disunnahkan oleh Rasulullah SAW.

---

  1. di tempat saya puasa sunat 6 hari di bulan syawal disebut nyawalan…
    Entri terbaru Dadan – Laga Euro 2012 : Yunani vs RusiaMy Profile

  2. Salah satu indikator puasa seseorang muslim dapat diterima oleh Allah ialah melaksanakan kebaikan sesudah menjalankan puasa di bulan Ramadlan. Dimana salah satu amal shalih itu ialah puasa sunnah enam hari pada bulan Syawal.
    Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

    • Syawal adalah bulan kembalinya umat Islam kepada fitrahnya, diampuni semua dosanya, setelah melakukan ibadah Ramadhan sebulan penuh. Paling tidak, tanggal 1 Syawal umat Islam “kembali makan pagi” dan diharamkan berpuasa pada hari itu.
      Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

      • Ketibaan Syawal membawa kemenangan bagi mereka yang berjaya menjalani ibadah puasa sepanjang Ramadan. Ia merupakan lambang kemenangan umat Islam hasil dari “peperangan” menentang musuh dalam jiwa yang terbesar, yaitu hawa nafsu.
        Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

        • makanya Demi merawat ketakwaan setelah Ramadhan, kita dianjurkan untuk melanjutkannya dengan puasa enam hari di bulan Syawal.
          Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

          • Ada banyak kekurangan dan kelalaian kita selama bulan suci Ramadhan, maka jadikanlah puasa enam hari bulan Syawal sebagai penyempurna Ramadhan sekaligus sarana pembuktian apakah kita orang yang sukses meraih takwa Ramadhan atau tidak.
            Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

  3. artikel bagus. semoga selalu semangat untuk puasa sunnah. herbalpapua.net

    • Membiasakan puasa setelah Ramadhan menandakan diterimanya puasa Ramadhan, karena apabila Allah Ta’ala menerima amal seorang hamba, pasti Dia menolongnya dalam meningkatkan perbuatan baik setelahnya.
      Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

      • “Pahala’amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya.” Oleh karena itu barangsiapa mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan kebaikan lain, maka hal itu merupakan tanda atas terkabulnya amal pertama.
        Entri terbaru Bang Iwan – KEUMALAMy Profile

Trackbacks

  1. [...] ni, yang aku randomly googled and ada banyak lagi kalau korang rajin cari. Contohnya yang ini. Yang ini pun sama, lagi panjang penerangan yang dikongsi bersama.Matematik melangkaui Ilmuan di [...]

Artikel pilihan...close