Seminar Buat Duit Affiliate dengan Blog

Kopitiam tipu logo HALAL berdepan hukuman lebih berat

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, isu logo Halal di kopitiam timbul lagi. Mengikut kenyataan Menteri PDNKDP, Ismail Sabri Yaakob denda yang lebih tinggi RM250,000.00 akan dikenakan kepada pengusaha Restauran dan Kopitiam apabila didapati bersalah menipu logo HALAL. Hukum yang lebih berat akan dapat dilaksanakan setelah akta dibentangkan Oktober ini.

Berdasarkan lebih daripada 272 komen di entri Dua Kopitiam yang ada Sijil Halal daripada JAKIM yang  disiarkan di blog ini kira-kira 5 bulan yang lepas majoriti menyalahkan Kerajaan dan Jakim. Bagi aku memang ada benarnya kalau nak disalahkan kepada Kerajaan dan Jakim tetapi bukan keseluruhannya. Kita sebagai umat Islam juga mempunyai tanggungjawab untuk memastikan makanan yang kita ambil benar-benar HALAL dan TAIBAH. Di negara kita ada terlalu banyak pilihan untuk makanan yang sudah pasti HALAL berbanding dengan makanan yang WAS WAS kehalalannya. Negara kita bukan Macau, Chambodia, Thailand atau negara bukan islam yang sukar untuk mencari restauran halal.

Negara kita adalah negara majmuk yang mempunyai hanya sekitar 60% penduduk beragama Islam. Dalam sistem demokrasi sudah pasti tidak menjadi masalah untuk kaum Cina atau India membuka restauran mereka samada Kopitiam atau sebagainya untuk keperluan kaum mereka. Di Malaysia lansung tiada masalah untuk membezakan samada restauran itu halal atau tidak kerana perbezaan Melayu, Cina dan India terlalu jelas berbanding di Indonesia yang 80% penduduknya beragama Islam lebih sukar untuk membezakannya kerana bangsa Indonesia yang sama rupa paras mungkin beragam Hindu, Kristian atau Islam.

Adalah diharap sangat Kerajaan mengambl tidakkan yang pro aktif dengan memastikan hukuman yang lebih berat dikenakan kepada Kopitiam yang tipu logo Halal dan kita sebagai umat Islam MESTI MESTI MESTI menjaga makanan yang kita ambil tanpa perlu marah kepada sesiapa kerana di Malaysia kita ada banyak pilihan. Kepada pengusaha Warung, Restauran dan Kopitiam islam tolong lah tingkatkan kebersihan, perkhidmatan dan kecekapan sehingga kami pengguna Islam selesa untuk memenuhi premis anda. Ramadhan kian dekat pasti status halal buffet ramadhan di hotel dan restauran juga menjadi keutamaan umat islam.

Firman Allah yang bermaksud: “Makanlah apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat-nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa yang di dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.” (Surah al-Nahl, ayat 114-115) Sumber.

Semak status Halal Jakim online dan SMS @ Halal Jakim

[ad#eQurban300]

---

  1. iceman says:

    Pihak berkuasa JAKIM atau mana2 yang ada kuasa nak denda Kopitiam yang tiada atau tipu logo HALAL,berapa dendanya,pada saya tak akan jadi apa2 walau denda RM10.000 masih boleh bayar,jika masih ada pihak atasan atau ada orang2 tertentu dibelakang sesebuah Kopitiam atau mana pusat hiburan,dah jadi macan tu dimalaysia. perpatah bangsa cina cakap.SELAGI ITU LEMBU MAKAN RUMPUT,SELAGI ITULAH BOLEH DITARIK. maksudnya.dituju pada orang melayu tak kira yang kaya atau miskin.

  2. Beberapa golongan BTM dengan kemungkinan titik kritis keharamannya yaitu :
    Pengasam : kritis jika merupakan produk bioteknologi (media fermentasinya).
    Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

  3. untuk mengetahui kehalalan sebuah produk membutuhkan pengkajian dan penelitian yang mendalam.
    Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

    • Selain itu hal masalah tersebut membuat gelisah umat islam yang tahu dan benar-benar berupaya menerapkan perintah dan larangan Allah SWT tentang halal dan haram.

      • Perkembangan teknologi di bidang pangan menyebabkan penentuan status kehalalan pangan menjadi sangat kompleks dan rumit.
        Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

        • Kompleksitas tersebut bukan hanya terjadi karena produk pangan diproses menjadi produk turunannya tetapi pada saat pembuatan produk olahan pangan, dimasukkan atau ditambahkan Bahan Tambahan Pangan (BTM) yang mungkin saja dibuat dari produk tidak halal.

          • Permasalahan yang sering terjadi dalam penentuan pangan halal adalah cara penyembelihan, produk turunan babi dan zat turunannya, khamr dan produk serta zat turunannya, produk mikrobial, serta ada tidaknya kandungan yang berasal dari bagian tubuh manusia.

            • Kehalalan BTM perlu diperhatikan karena berbagai alasan diantaranya pertama, dapat berasal dari berbagai sumber yaitu hewani, nabati, mineral, sintesa kimiawi, fermentasi yang tidak jelas kehalalannya.

            • Kedua, meski digunakan dalam jumlah sedikit dapat menyebabkan ketidakhalalan produk yang menggunakannya, jika BTM tersebut tidak halal.

            • Ketiga, BTM yang banyak dipasarkan masih tergantung pada impor yang umumnya bukan negara Muslim.

  4. Mengkonsumsi pangan haram akan memberikan banyak dampak yang tidak baik bukan hanya menimbulkan penyakit secara fisik melainkan juga penyakit secara mental/spiritual.
    Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

    • Konsumsi pangan tidak halal merupakan dosa pertama yang dilakukan oleh nenek moyang manusia (Nabi Adam AS) yang menyebabkannya dikeluarkan dari surga.

      • Selain itu, konsumsi pangan tidak halal mengakibatkan doa tidak diterima, ibadah ditolak Allah SWT, dan susah taat serta senang maksiat.

        • Salah satu contoh yang sederhana yaitu Allah SWT mengharamkan untuk mengkonsumsi babi dengan segala turunannya dalam beberapa ayat Al-Quran.
          Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

          • Dalam surat Al-Maidah ayat 3, Allah SWT berfirman yang artinya “Diharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya…”.

            • Penelitian para ahli menunjukan bahwa daging babi mengandung cacing pita (Taenia solium) tetapi ternyata tidak hanya itu bahaya yang mengancam orang yang mengkonsumsi babi.

            • Lemak babi juga mengandung kolesterol paling tinggi dibandingkan dengan lemak hewan lainnya dimana konsumsi kolesterol yang tinggi merupakan salah satu penyebab utama terjadinya aterosklerosis (penyebab utama terjadinya penyakit jantung koroner, stroke dan penyakit degeneratif lainnya).
              Entri terbaru munir ardi – Ayo cegah StressMy Profile

            • Darah babi juga mengandung asam urat paling tinggi dimana asam urat merupakan bahan yang jika terdapat dalam darah maka dapat menimbulkan berbagai penyakit pada manusia.
              Ungkapan “You are What You Eat” yang dipopulerkan oleh Franklin P.

  5. kopitiam kat area ayie xde tanda halal..tp ramai melayu datang main wifi..adesss
    Entri terbaru SuaraPeople – UPDATE Kontest Anda Tulis!!!! Anda Menang!!!!My Profile

  6. Mana ada…. baru bacaan kali ke berapa? Belum pun dibuat akta. Pelik sangat, katanya negara Islam tetapi terpaksa keluarkan sijil HALAL. Macam tinggal di negara kafir pula, kena cari kedai HALAL. Oleh kerana ini negara Islam apa yang sngat diperlukan ialah sijil HARAM.

    Negara Islam apa benda… isteri pemimpin pun tidak menutup aurat.

  7. ini adalah hal yang sensitif jadi perlu perhatian sangat

Trackbacks

  1. Kopitiam tipu logo HALAL berdepan hukuman lebih berat | Denaihati…

    isu logo Halal di kopitiam timbul lagi. Mengikut kenyataan Menteri PDNKDP, Ismail Sabri Yaakob denda yang lebih tinggi RM250,000.00 akan dikenakan kepada pengusaha Restauran dan Kopitiam apabila didapati bersalah menipu logo HALAL. Hukum yang lebih ber…

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Denaihati, Denaihati, Paan Deli, kHaiRuL aShRaF, yonna and others. yonna said: RT @denaihati: Terkini dari #denaihati "Kopitiam tipu logo HALAL berdepan hukuman lebih berat" @ http://bit.ly/bpdZSD […]

Artikel pilihan...close