Hidupkan Untuk Memberi

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, berulangkali ALLAH SWT berfirman di dalam Al-Quran meminta hamba-Nya Memberi kepada yang memerlukan dan terlalu banyak kelebihan yang diperolehi oleh hamba-Nya yang suka memberi secara ikhlas. Ganjaran bukan sahaja rezeki yang berlipat ganda juga kesihatan, kebahagian, ketenangan jiwa, kejayaan hidup dan sebagainya. Yang paling besar mendapat HIDAYAH dari ALLAH SWT. Bayangkan kalau duit 1billion skim cepat kaya di berikan kepada yang memerlukan.

Antara Firman ALLAH SWT menyeru hambanya memberi dan kelebihan amalan memberi :

“Dan perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya untuk redha Allah dan untuk memperteguh jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buah-buahan dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyirami, maka embun pun memadai. Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan” Al-Baqarah : 265.

“Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuh tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki Dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui” Al-Baqarah : 261.

“Siapa yang meminjami (infakkan) Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya kamu dikembalikan.” Al-Baqarah : 245.

“Mereka bertanya kepadamu (Muhamad) tentang apa yang harus mereka infakkan. Katakanlah, “Harta apa saja yang kamu infakkan, hendaknya diperuntukkan bagi kedua orangtua, kerabat, anak yatim, orang miskin dan orang yang dalam perjalanan.” Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.” Al-Baqarah : 215.

Melabur Saham Akhirat

1. Taska Pasti Sg Panjang, Sabak Bernam – Bank Islam 12056010025780 atas nama Pasti Nadwah Hasanah Pasir Panjang.

2. MADRASAH TAHFIZ AN NUR MUAR – Bank Islam 01023010061392 atas nama Madrasah tahfiz Al-Quran An-Nur, Muar

3. Tabung Kemboja – Maybank atas nama Aslaniah Jamali 162263150925.

4. Sekolah Menegah Agama Arabiah, Kluang – Bank Islam atas nama Tabung Kebajikan SMA Arabiah, Kluang no akaun 01050010013002

Sila tinggalkan nama, nama bank dan no akaun kepada mana-mana organisasi atau individu persendirian yang memerlukan bantuan untuk disenaraikan di sini.

Kepada yang bermurah hati telah memberi  sila maklumkan jumlah kepada email Saya [at] denaihati [dot] com atau kirimkan personal message ke @Facebook Denaihati untuk makluman penerima. 

Baca kisah bagaimana ALLAH SWT malu dengan hamba-Nya yang suka memberi kepada yang memerlukan @ Kisah hamba yang miskin menjadi kaya di zaman Nabi Musa.

Amalan memberi mesti dijadikan sebahagian daripada kehidupan harian sebagaimana kita mengerjakan Solat Fardu 5 waktu sehari semalam. Berapa jumlah tidak penting tetapi IKHLAS. Hidupkan Untuk Memberi.

---

  1. tak berarti hidup ini jika tidak memberi, kita pun mendapatkan sersuatu dari pemberian orang
    Entri terbaru Blog Pendidikan – Pengumuman Hasil Ujian Ulang I Peserta PLPG Sertifikasi Guru 2012 Rayon 125 Sulawesi TengahMy Profile

  2. Hidup itu bukanlah seberapa banyak kita meminta, tetapi seberapa banyak kita memberi.
    Entri terbaru Dapah blog – Guestbook dapah blogMy Profile

  3. Mari kita muliakan kehidupan ini dengan memperbanyak pemberi daripada penerima.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  4. Seorang pemberi adalah orang yang terpanggil untuk menyampaikan sebagian kenikmatan yang ia raih untuk disampaikan kepada orang lain karena mengharap cinta dari Sang Khaliq.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  5. Memberi juga tidak harus menunggu tatkala seseorang sudah menjadi kaya.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  6. Pemberian harus dipilihkan yang terbaik. Memberi kepada seseorang bukan dipilihan dari barang-barang sisa.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  7. Komunitas apapun akan menjadi maju, jika di kalangan itu tumbuh budaya atau kebiasaan memberi.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  8. Sekalipun di kalangan umat Islam banyak orang yang meminta sumbangan, maka sebenarnya ajaran meminta atau mencari sumbangan itu justru tidak ada.
    Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

    • Islam menganjurkan terhadap umatnya agar memberi, dan bukan meminta-minta.
      Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

      • Dikatakan dalam hadits nabi, bahwa tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Artinya member lebih mulia dari pada pihak yang menerima, apalagi menerimanya itu didahului dengan cara meminta-minta.

        Islam mengajarkan agar membayar zakat, infaq dan shadaqah. Kegiatan itu adalah merupakan bentuk memberi sesuatu miliknya kepada orang lain. Selain itu, masih ada lagi jenis pemberian, yaitu berkorban, wakaf dan hibbah. Islam penuh ajaran tentang keharusan memberi. Tidak ada anjuran agar seseorang meminta-minta untuk mendapatkian sumbangan.
        Entri terbaru Bang Iwan – Bob Moog Penemu Synthesizer Moog di Logo Google Hari iniMy Profile

  9. Salam DH
    Diawali dengan sesuatu yang kecil untuk berbagi dan memberi, perbuatan mulia pasti akan membawa kebaikan dunia dan akhirat.
    Entri terbaru Mas Gie – Betwin188.com Agen Bola Terbaik Dukung Anti Rasisme EURO 2012My Profile

  10. Hidupkan Untuk Memberi, tangan diatas lebih mulia dari tangan di bawah
    Entri terbaru Bang Iwan – Ritual Corat – Coret dan Pesta Seks Anak SMA Usai Ujian NasionalMy Profile

  11. Aya amalkan bersedekah setiap 2 minggu. Alhamdulillah rezeki bertambah dari hari ke hari..
    Entri terbaru Aya – Projek 100 BloggersMy Profile

  12. Ass war wab… Mau tanya ketika kita mau membei boleh berharap sesuatu kepada alloh apapun yang kita inginkan? Thanks Was war wab :)

  13. Teruskan hidup untuk memberi DH….
    Entri terbaru W.HabibuRahman – Surat Khabar Punya Cerita # 1My Profile

  14. makasih nasehatnya,,
    memberi dengan ikhlas itu memeng sulit tuk di lakukan kadang kita ngasih orang,,tapi selalu aja ada rasa ingin di lihat orang,,

Trackbacks

  1. [...] 4. Hidupkan Untuk Memberi [...]

  2. [...] yang ada niat untuk infaq sebahagian rezeki sila baca entri “Hidupkan Untuk Memberi“.Like this story? Please consider share and leaving a comment or subscribing to the RSS feed [...]

Artikel pilihan...close