Soal jawab solat Jamak masih ramai keliru

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar sahabat pembaca setia dan juga yang pertama kali terjumpa blog ini. Dah baca ke entri sebelum ini “selamat hari guru jasa mu tidak terhitung“. Kali ini Abang nak berkongi ilmu soal jawab solat jamak untuk kaki travel.

Mohon seminit LIKE page kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini

Sebaik sahaja keluar dari Surau Al Ikhlas Bukit Belimbing Balakong, sahabat abang kata “macam silap je Ustaz Ridwan tu, yang lima hari kenapa pulak tak boleh jamak?”

Abang kata ilmu yang Ustaz Ridwan kongsi tentang solat jamak sama dengan apa yang abang faham. Kalau kita sudah niat nak duduk kampung lima hari iaitu dah tahu bila nak balik makanya kita tak boleh jamak, yang boleh jamak masa perjalanan pergi dan balik je.

Sahabat abang merungut lagi, tu yang keliru. kan kita ada masa safar pergi dan balik. Macam lain je ustaz ni ajar. Abang kata itu kalau kita nak balik tiga hari, yang ustaz tu cerita kalau lima hari.

Sahabat tu berlalu sambil berkata “pening, pening, pening”

Sebenarnya ramai lagi yang masih keliru bab solat jamak ni.

solat di new zealand

Berikut sedikit soal jawab solat Jamak yang Abang catat daripada tazkirah Ustaz Ridwan mengikut kefahaman imam Shafie yang beliau faham untuk nota Abang sendiri.

Solat Jamak Qasar takdim dan takhir

  1. Solat Jamak Qasar adalah gabungan dua solat yang dipendekkan apabila cukup syarat dua marhalah. Jarak dua marhalah untuk imam Shafie adalah perjalanan 91 KM atau lebih.
  2. Solat jamak qasar Zuhur dan Asar maksudnya gabungkan dengan dipendekkan kepada dua rakaat untuk kedua-dua solat. Boleh di Jamak Qasar taqdim yang mengabungkan solat zuhur bersama solat asar dan jamak qasar takhir yang mengabungkan solat asar bersama solat zuhur.
  3. Solat jamak qasar Maghrib dan Isyak maksudnya gabungkan dengan dipendekkan kepada dua rakaat untuk solat Isyak dan kekalkan tiga rakaat solat maghrib. Boleh di Jamak Qasar taqdim yang mengabungkan solat maghrib bersama solat isyak dan jamak qasar takhir yang mengabungkan solat isyak bersama solat maghrib.
  4. Untuk solat jamak qasar takhir asar dan zuhur, kita boleh dahulukan solat zuhur kemudian solat asar atau solat asar dahulu kemudian solat zhur.
  5. Untuk solat jamak qasar takhir isyak dan maghrib, kita boleh dahulukan solat maghrib kemudian solat isyak atau solat isyak dahulu kemudian solat maghrib.

Solat Jamak Musafir kurang tiga hari

Kita dibolehkan solat jamak apabila bermusafir kurang daripada tiga hari walaupun kita sudah tahu bila nak balik. Contohnya hari 1 perjalanan, hari 2 musafir, hari 3 musafir, hari 4 musafir dan hari 5 perjalanan balik.

solat fardu di taman Fairlie

Solat Jamak musafir lebih tiga hari apabila sudah ada niat bila nak balik

Kita tidak bolehkan solat jamak apabila bermusafir lebih daripada tiga hari apabila kita sudah tahu bila nak balik. Contohnya hari 1 perjalanan, hari 2 musafir, hari 3 musafir, hari 4 musafir, hari 5 musafir dan hari 6 balik. Kita hanya boleh jamak dalam perjalanan pergi dan dalam perjalanan balik. Kita tidak boleh jamak apabila sudah sampai ke lokasi musafir juga tidak boleh jamak pada hari 2, 3, 4 dan 6.

Niat Jamak Taqdim Empat Rakaat

Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala

Solat Jamak musafir lebih tiga hari apabila tiada niat bila nak balik

Kita bolehkan solat jamak apabila bermusafir lebih daripada tiga hari dan tidak tahu bila nak balik. Contohnya hari 1 perjalanan, hari 2 musafir, hari 3 musafir, hari 4 musafir, hari 5 musafir, hari 6 musafir dan lagi, lagi tidak tahu bila nak balik mungkin kerana menjaga keluarga sakit atau menunggu arahan bos kerana bekerja di luar kawasan. Kita boleh jamak semua solat sehingga 18 hari. Selepas 18 hari tidak boleh jamak lagi.

Niat Jamak Taqdim Beserta Qasar

Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala

Solat jamak apabila sudah sampai rumah lebih awal

Kita solat jamak taqdim zuhur atau maghrib kerana sudah bermusafir lebih dua marhalah tapi sampai rumah awal sebelum masuk masuk waktu asar atau isyak.  Adakah perlu ulang solat asar atau isyak. Ustaz kata tak perlu sebab kita sudah cukup syarat bermusafir lebih dua marhalah.

Solat jamak tapi berpatah balik

Niat hati nak bermusafir melebihi dua marhalah maka dalam perjalanan belum cukup dua marhalah kita pun solat jamak. Selepas solat terpaksa berpatah balik ke rumah sebab jalan sangat-sangat jem ada kemalangan atau ada sebab-sebab lain. Apa status solat jamak kita. Ustaz kata kena ulang balik kedua-dua solat mengikut waktu yang sebenar apabila sampai rumah.

Jemaah selepas solat jumaat di masjid al aqsa

Solat jamak bersama imam solat biasa

Dalam musafir, kita singgah di Masjid ketika jemaah sedang solat berjemaah. Ramai musafir akan solat sendiri kerana fikir orang berniat jamak tak boleh solat bersama dengan jemaah biasa. Ustaz kata kita boleh solat bersama jemaah biasa dengan niat jamak dan ikut rakaat yang mereka solat kemudian solat yang kedua kita solat sendiri dan qasarkan.

Niat Jamak Takhir Empat Rakaat

Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah

Paling kritikal di surau RnR highway masing-msing solat sendiri dan kekadang ada beberapa jemaah solat serentak asalan niat jamak. Kalau mereka faham sebenarnya tak salah untuk solat bersama yang penting niat kita jangan fikirkan niat imam yang kita ikut.

Solat jamak di kampung

  1. Kita duduk Kuala Lumpur balik kampung contoh di Gemas yang jarak  lebih dua marhalah maka tak ada masalah untuk solat jamak dengan syarat seperti kurang tiga hari atau lebih tiga hari ikut niat.
  2. Kita duduk Kuala Lumpur sudah berniat daripad awal bila pencen nak duduk kampung sebab di KL kos mahal dan sebagainya. Ustaz kata bila balik kampung walaupun sehari, walaupun lebih dua marhalah  tidak boleh jamak sebab kita sudah meniat nak duduk kampung.

Teringat pesan mudir madrasah tahfiz An Nur, anak-anak yang bersekolah dimadrasah walaupun sudah bertahun bila balik rumah tidak boleh jamak kerana rumah adalah tempat bermastautin.

Niat Jamak Takhir Beserta Qasar

Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah

Niat solat jamak takhir

Kita mesti niat solat jamak takhir pada waktu awal waktu untuk layak buat jamak takhir. Kalau tidak ada niat ustaz kata tak boleh jamak takhir dan mesti di qada kan solat tersebut.

Ini antara catatan soal jawab solat jamak  yang Abang faham, kalau ada kekeliruan sila rujuk  ustaz terdekat. Abang memang suka bermusafir jadi kena faham kaedah yang betul solat jamak imam shafie dan bagus juga kalau boleh faham cara imam-imam lain supaya kita tidak keliru. Kepada yang terlepas nak baca kisah kembara sila klik Kembara Denaihati.

Abang Denaihati (jangan lupa follower FB Abang untuk banyak lagi kisah motivasi)
Founder  Denaihati

Nota : Baca juga artikel menarik dibawah dan share pada kawan-kawan niat sebagai amal jika ia memberikan menafaat.

22 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!