Siem Reap ke Battambang satu catatan perjalanan

Spread the love

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, dah lama juga kami tidak menjengok rakan-rakan di Kemboja kerana sibuk dengan Pilihan Raya Umum ke 13. Kami dalam eQurban memang mempunyai fahaman politik yang berbeza tetapi tetap boleh bekerjasama dengan harmoni kerana mengamalkan kesederhanaan. Kita sering melaungkan slogan demokrasi tetapi ramai yang tidak dapat mengamalkan dengan memaksa orang lain mengikut fahaman kita. Demokrasi itukan maksudnya bebas memilih ideologi dan sanggup menerima kemenangan pilihan majoriti biar pun hanya dengan kelebihan satu undi.

Kembara musafir Kemboja kali ini agak mencabar kerana dalam tempoh tiga hari kami akan bergerak dari Siem Reap terus ke Battambang dan berakhir di Phnom Penh. Perjalanan ratusan kilometer kali ini pasti tidak akan membosankan kerana kami akan ditemani oleh Ustaz Noehas dan Hj Zainal yang memang banyak ceritanya. Banyak program telah diatur oleh rakan kongsi kami, Koperasi Muslim Kemboja yang akan dikongsikan di entri ini.

Sampai seawal lima pagi dan sempat ngopi di LCCT sementara menunggu AirAsia ke Siem Reap.

LCCT

Alhamdulillah tepat jam 7.50 am waktu Kemboja lewat satu jam daripada waktu Malaysia pesawat AirAsia selamat mendarat.

AirAsia

Daripada Angkor International Airport Siem Reap kami dibawa terus ke Restoran Muslim Family kepunyaan Ustaz Hj Musa (hp +85512946220) untuk sarapan pagi. Restoran Halal ini disebelah masjid terletak di Stung Thmey Village, sebuah perkampungan Islam di pinggir bandar Siem Reap. Restoran ini dilengkapi dengan kemudahan WiFi yang membuatkan semua terpaku mengadap smartphone update facebook dan whatsapp.

Restoran Muslim Family Siem Reap

Lokasi pertama tujuan kami selepas sarapan pagi adalah Tongle Sap, tasik tawar terbesar di Asia Tenggara. Musim sekarang musim panas jadi air memang surut dah keroh. Tasik ini dikelilingi kampung terapung dan mencari sumber pendapatan kepada penduduk yang menjadi nelayan.

Tongle Sap Siem Reap

Dalam perjalanan pulang dari Tongle Sap kami singgah di Masjid Ar Rafee’ah yang selesai pembinaan pada tahun 2012 dan Madrasah Ar Rafee’ah dalam proses pembinaan.

Masjid Al Rafee'ah Siem Reap

Kami makan tengahari di Restoran Muslim Family dengan hidangan istimewa “Daging Lembu Naik Bukit”, pelik namanya tapi sedap rasanya. Banyak juga restoran halal di Siem Reap antaranya D’Wau  dan KFC. Setelah solat jamak Zuhur dan Asar di Masjid Al Nikmah, masjid terbesar di Siem Reap sebelah restoran Muslim Family kami bergerak ke Angkor Watt.

Restoran Muslim Family Siem Reap
Angkor Watt Siem Reap

Rugi kalau datang Siem Reap tak merasa makanan istimewa yang dinamakan Kelan seperti lemang tapi dengan resipi berbeza ada tambahan kacang. Cuaca panas memang segar bila dapat basahkan tekak dengan air tebu yang segar dan manis kemudian pekena air kelapa yang muda, sejuk dan manis.

Setelah melawat Angkor Watt dengan bayaran masuk usd20 seorang yang merupakan antara tapak sejarah dunia kami bergerak menuju ke Battambang. Kami sampai di Hotel Khemara Battambang sebelum maghrib setelah mengharung perjalanan lebih 3 jam. Selepas membersihkan diri kami dibawa ke Masjid Dhia Uddin untuk solat Jamak Isyak dan Magrib, makan malam dan mengikuti majlis ceramah oleh mufti Kemboja, Datuk Kamaruddin.

Hotel Khemara Battambang
Masjid Diya Uddin Battambang

Selesai majlis kami berehat di hotel kerana hari kedua akan ada majlis perasmian sekolah dan bergerak pula ke Phnom Penh dengan perjalanan lebih 300 km.

Spread the love

59 Comments

1. perjalanan yang sungguh menyeronokan walau pun saya tak pernah pergi namun dapat saya rasakan kehebatan melancung ketempat asing dapat juga meninba ilmu pengetahuan.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!