Nilai Dahulu, Sekarang dan Esok

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, suatu perkongsian untuk difikir-fikirkan.

10 tahun dahulu
USD1000 = RM3700
1oz Gold = USD280
1oz Silver = USD5

Sekarang
USD1000 = RM3000 ni inflasi ke?
1oz Gold = USD1770 siapa simpan mesti kaya tapi macam dah mahal je!
1oz Silver = USD39 murah ni kalau nak dibandingkan harga emas.

Esok
USD1000 = agaknya RM500 patutlah pakar ekonomi kata duit semakin tak bernilai.
1oz Gold = katanya boleh sampai USD5000 wooo mahalnya kayalah siapa yang simpan
1oz Silver = Ada pakar ekonomi kata harganya akan lebih mahal dari Gold.

Kesimpulan hari ini …. Tengah fikir nak simpan duit, gold atau silver ya!!

137 Comments

  1. Para investor memprediksi “Perak dan emas akan naik berlipat ganda dalam kurun waktu lima tahun hingga tujuh tahun mendatang, bahkan perak akan naik lebih dari 1.000 persen,”

  2. Mengapa perak diprediksi akan menjadi mahal dalam beberapa tahun ke depan? Hal ini tak lepas dari keunikan. Perak yang sudah menjadi menjadi bagian dari alat fotografi , kesehatan, sampai dengan perhiasan tidak ada yang mendaur ulang. Apalagi perak berbentuk batangan bersertifikat memang diproduksi untuk tujuan investasi.

    1. Berbeda dengan perak, emas selalu didaur ulang menjadi bagian dari barang-barang seperti jam tangan hingga perhiasan. Karena adanya daur ulang itulah lama-kelamaan emas menjadi tidak unik lagi ketimbang perak.Untuk itu bagi anda yang menyadari hal ini, maka sangat bijak jika menjadikan perak sebagai lahan investasi yang akan mendatangkan keuntungan berlimpah dimasa depan.

      1. Selain itu alasan mengapa memilih investasi Logam Perak ini adalah keterjangkaunya dibandingkan berinvestasi emas yang biasanya dibeli oleh orang-orang kaya. Artinya, perak lebih terjangkau oleh masyarakat daripada emas.

  3. Investor logam mulia sering sekali menanyakan pertanyaan seperti ini.
    “Apakah sebaiknya saya investasi di perak atau emas?”

    Ada beberapa alasan mengapa perak memiliki kelebihan dibanding investasi emas.

      1. Ketika emas naik menjadi dua kali lipat, perak cenderung setidaknya naik 3 kali lipat. Hal ini sendiri terjadi waktu itu ketika tahun 2010, dimana harga emas naik sekitar 30 persen, namun perak sempat melonjak naik 300%

            1. Memang akan lebih mudah menggunakan emas sebagai alat pembayaran yang bernilai mahal, namun untuk barang / jasa dengan nilai kecil tetap perak lah pilihan alternatif pembayarannya.

  4. Emas merupakan suatu bentuk aset investasi yang biasanya dimiliki oleh seseorang untuk melindungi nilai kekayaannya dan berguna untuk investasi jangka panjang.

    1. Emas memiliki nilai kadarnya, terutama biasanya emas yang paling dicari adalah emas yang murni dengan kadar 24karat, karena emas 24karat memiliki kadar kemurnian sebesar 99,9%.

      1. Harga emas cenderung naik dari tahun ke tahun, dan jarang sekali mengalami penurunan harga yang signifikan kalaupun harganya turun.

        1. Nilai emas tidak terpengaruh inflasi, jadi apabila inflasi naik, maka harga emas juga mengalami kenaikan, sehingga aset yang kita miliki tidak berkurang jumlahnya

          1. Nilai emas tidak terpengaruh oleh krisis ekonomi, jadi apabila negara kita mengalami krisis ekonomi, maka nilai jual emas tidak terpengaruh dengan krisis yang terjadi tersebut

            1. Nilai emas tidak terpengaruh sistem perbankan dan keputusan pemerintah, sehingga walaupun tingkat suku bunga naik, posisi emas tetap kuat dan mengikuti inflasinya, dan semakin naik

    1. Betul, mulakan secara kecil kecilan. Katakan separuh daripada simpanan ditukar kepada emas paling kecil, 1/2 dinar berharga RM350. Setiap bulan tukar dan tukar. Lama lama jadi bukit.

      Bagi pelajar yang ada pinjaman atau biasiswa, setiap semester beli satu Dinar nescaya tamat pembelajaran akan nampak hasilnya. Kuramg kurang dapat guna emas untuk bayar balik pinjaman.

      1. Harga minyak selari dengan harga emas sebab masing masing ialah komoditi. Harga emas dan harga minyak akan naik bila nilai USD semakin menyusut. Jadi, USD susut, emas naik.

        Pesanan saya, ada duit terus tukar kepada komoditi emas atau perak sebab utama ialah kalis inflasi 🙂

  5. tiga-tiga saya nak simpan. sebab nanti kalo nak pakai duit cepat, gold and silver itu amik mase jugak untuk liquidize. wiiiiiiiiiiiiiiii
    Curahan rasa piah becok @ ..memo melekitMy Profile

    1. Emas dan perak memang aset cair, lagi senang daripada hartanah. Hartanah perlukan masa untuk dijual. Tapi saya tak nafikan hartanah paling terbaik sebagai pelaburan, emas nombor dua dibelakangnya.

      Dan emas bernilai dalam apa jua bentuk sama ada serbuk, kepingan, atau jongkong. Duit fiat bila dikoyak dah tak laku.

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!