Kerjaya, Keluarga, Harta dan Politik memenjara Manusia

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, aku masih lagi berada di negara orang. Hampir 6 hari aku bermusafir di pendalaman negara orang. Berbagai pengalaman suka duka yang telah aku lalui dan aku saksikan. Selama 6 hari aku terus bergerak daripada satu lokasi ke satu lokasi dengan pesawat, kereta, motorsikal, van, boat dan feri. Sungguh memenatkan tetapi sungguh memuaskan hati.

kerjaya impian

Melalui pengalaman selama 6 hari dan pengalaman lain bermusafir di negara orang seperti di Kemboja juga bermusafir di negara sendiri seperti di Sabah dan Sarawak ada sesuatu yang meresahkan hati.

Daripada hadis Rasulullah s.a.w yang berbunyi…” حب لأخيكَ ما تحِبُّ لنفسكَ ” yang bermaksud: “sayangilah saudara kamu seperti mana kamu sayangi diri kamu sendiri

Anas berkata: Rasulullah s.a.w bersabda,’ Tidak sempurna iman kalian sampai ia mencintai saudaranya sebagai mana ia mencintai dirinya sendiri.” (HR. Bukhori)

Betapa kita sekarang sibuk dengan Kerjaya, Keluarga, Harta dan Politik sehingga tiada masa untuk kita melihat saudara kita yang lain samada di dalam negara atau di luar negara. Setiap saat setiap detik kita termasuk aku asyik memikirkan diri sendiri : fikir kerjaya berapa tinggi jawatan yang kita boleh capai, fikir keluarga bagaimana untuk membahagiakan isteri dan anak-anak, fikir harta berapa banyak kita boleh kumpulkan dan fikir politik bagaimana untuk terus berkuasa dan menguasai. Tiada masa lansung yang kita sediakan untuk memikirkan saudara-saudara lain yang sedang menunggu bantuan kita bukan sekadar bantuan harta benda malah ilmu dan motivasi. Kita terPENJARA dalam dunia kita sendiri.

Firman Allah SWT yang ertinya, “Katakanlah, jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, keluarga, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah yang kamu sukai, adalah lebih utama daripada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusannya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.” (QS. At-Taubah:24)

Sesungguhnya kasih sayang itu cabang (penghubung) kepada Allah SWT. Barang siapa yang menyambungnya,maka Allah akan menyambung (kasih sayang-Nya) dengannya. Dan barang siapa yang memutuskannya, maka Allah akan memutus (kasih sayang-Nya) dengannya.” (HR. Bukhori)

Islam agama penuh dengan kasih sayang. Mewujudkan kasih sayang pada diri sendiri, serta memberikan kasih sayang kepada siapa dan apa yang ada di alam ini adalah ibadah. Kalau kita tidak mampu untuk berjalan di muka bumi, tidak mempu untuk memberi bantuan harta benda, tidak mampu untuk berkongsi ILMU maka DOAkan saudara-suadara kita setiap kali selepas solat semuga mereka diberi kesabaran, hidayah dan keredhaan.

[box type=”shadow”]Sponsor Ads

Rahsia Yakjuj Makjuj sudah terbongkar! Klik Sini

Rahsia magnet rezeki bukan lagi rahsia! Klik Sini

Sedekah pembuka pintu rezeki. Ramai yang masih tidak tahu rahsianya! Klik Sini[/box]

Bersykurnya kita dilahirkan di Malaysia negara penuh dengan rezeki dan dilahirkan dalam Islam..terima kasih Allah SWT tetapi jangan lupa kita memberi kasih sayang kita kepada saudara kita yang lain bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia yang terjangkau oleh kita.

126 Comments

  1. Kerjaya adalah sesuatu pekerjaan yang dilaksanakan oleh seseorang bukan sahaja sebagai satu sumber pendapatannya tetapi juga merupakan manifestasi minat seseorang itu dalam menyumbang kepada pembangunan diri mahu pun masyarakat.

    1. Kerjaya merupakan salah satu perkara terpenting dalam kehidupan insan. Ramai di antara kita yang kurang memberi perhatian kepada pemilihan kerjaya. Pelajar terutamanya hanya sibuk mengejar keputusan cemerlang dalam peperiksaan tanpa memikirkan langsung hala tuju masa depan mereka.

      1. Pemilihan kursus2 asas yang relevan perlu untuk layak menceburi sesuatu jenis kerjaya. Kadang kala berlaku malah kerap juga berlaku di mana seseorang pelajar yang minat kepada sesuatu mendapati senarai lulus matapelajarannya adalah tidak cukup untuk mengikuti sesuatu kursus di institusi pengajian tinggi.

  2. LAZIM remaja mempunyai kerjaya idaman. Malah sejak kanak-kanak lagi, mereka sudah pandai menyebut hendak menjadi doktor, penyanyi atau pelakon. Namun tidak kurang yang sering bertukar cita-cita kerana dipengaruhi oleh persekitaran.

  3. Di zaman Khalifah Rasyidin, zakat telah menjadi salah satu sumber keuangan negara yang masuk ke baitul mall, maka barang siapa yang melanggarnya, ingkar akan kewajibannya akan dikenakan sanksi.

    1. Di antara tujuan dan hikmah zakat adalah, ingin menutupi jurang antara dua golongan kaya dan miskin, kalau hal ini dapat diamati gejala−gejalanya, selama masih ada golongan miskin belum terangkat pada level kehidupan yang wajar maka firman Allah pada surat An−Nahl ayat 71 mengatakan mereka akan mendapatkan balasan yang setimpal ”dan Allah melebihkan kamu dari sebagian yang lain dsalam hal rezeki, tetapi orang−orang yang dilebihkan rezekinya itu tidak mau membayarkan sebagiannya kepada budak−budak yang mereka miliki, agar merasakan pula rezeki itu dan mengapa mereka mengingkari nikmat Allah swt”.

      1. Dalam surat yang lain ada lagi firman Allah yang lebih keras, yaitu pada surat At−taubah ayat 34−35 yang artinya, ”Hai orang−orang yang beriman, sesungguhnya sebagian besar dari orang−orang alim yahudi, memakan harta orang, dengan jalan yang bakhil dan mereka menghalangi−halangi orang ke jalan Allah, dan orang−orang yang menyimpan emas dan perak, dan tidak menafkahkan hartanya pada jalan Allah, maka beritahukanlah pada mereka, bahwa mereka akan mendapatkan siksa yang amat pedih.

        1. Pada hari itu dipanaskan emas dan perak, di dalam neraka jahanam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung, dan punggung mereka, seraya dikatakan kepadanya, itulah harta bendamu yang kamu timpakan untuk dirimu sendiri, oleh sebab itu rasakanlah sekarang dari benda−benda emas dan perak yang kamu simpan itu.”

          1. Islam membenci orang−orang yang mengumpulkan harta untuk dirinya sendiri, dengan membiarkan tetangganya hidup melarat menggali sampah dan keringat yang membasahi badannya setiap hari.

            1. Walaupun demikian pada harta oarang−orang kaya, ada hak−hak orang miskin, bukanlah berarti orang−orang yang tidak mampu itu pasif saja, menunggu pembagiannya dari orang−orang kaya.

            2. Islam sangat mencela hidup berleha−leha dan bermalas−malasan. Karena hal ini sangat bertentangan dengan ikhtiar dan usaha dalam Islam. Islam mempunyai motivasi gerak; lebih baik memberi daripada menerima. Dengan demikian Islam tidaklah bermaksud dengan menunaikan zakat, tanpa perhitungan, berarti membiarkan orang dalam status menerima.

            1. Harmonisasi islam dalam teori syariat ini adalah terhadap kelompok bermodal, harus diberikan kepada orang−orang yang berhak menerimanya, melalui lembaga yang ditentukan sebanyak 2,5%.

  4. Dalam sebuah riwayat diceritakan bahwa suatu ketika Fathimah, didapati seorang sahabat muslim mengenakan “cadar” atau “cadur” yang penuh tambalan disana-sini, sehingga orang tersebut karena
    prihatinnya menyampaikan ini kepada Rasulaullah SAW, tentang keadaan ini kemudian Rasulalullah SAW berkata ” Tahukah engkau wahai fulan, wanita itu adalah Fathimah Puteri Rasulallah SAW, Dia adalah Penghulu wanita semesta alam” Artinya Rasulalullah SAW sangat bangga akan kezuhudan keluarga Ahlul baitnya, sebagai teladan seluruh umat, bahwa yang dikatakan dunia tentang Kemiskinan adalah bukan merupakan suatu aib.

      1. Nilai-nilai kemanusiaan inilah yang seharusnya menancap pada hati setiap muslim ” menurut saya, jangan pernah takut kekurangan rejeki, harta, ataupun uang” karena percayalah Allah sudah menjamin rejeki kita masing-masing.

        1. Sekalipun kita ngoyo mencarinya, jika itu bukan rejeki kita, apalagi jika kita menghalalkan segala cara demi meraihnya, maka kita akan mendapatkan kesia-siaan.

          1. Sebaliknya selama kita bekerja Ikhlas, mencari rejeki demi mencapai ridho-Nya, maka rejeki akan mengalir dari sisi yang tidak kita duga-duga.

            1. sepertinya dalam pikiran kita, orang yang kaya hartanya, pasti tentram hartanya, padahal tak jarang diantara mereka yang enggan menafkahkah hartanya, dijalan-Nya, meyakini dunia adalah segala-galanya, hingga dia dikafirkan oleh uangnya.

            2. Akan tetapi dia selalu lupa bahwa Allah-lah yang Maha Kaya. Dan kekayaan hanya sementara, apa yang menjadi milik Allah, sewaktu-waktu pasti akan kembali kepada-Nya.

  5. • Sesungguhnya kaya ilmu itu lebih mulia daripada kaya harta. Kekayaan dengan sesuatu yang diluar hakikat manusia, jika kekayaan tersebut musnah dalam satu malam, pemiliknya jatuh miskin. Sedang kekayaan dengan ilmu, seseorang tidak khawatir jatuh miskin, bahwa kekayaan ilmunya bertambah. Itulah kekayaan yang tertinggi seperti dikatakan dalam sebuah syair : “Aku kaya tanpa harta dari manusia semuanya. Sesungguhnya kekayaan tertinggi adalah dari sesuatu dan bukan dengannya”.

  6. Sebenarnya bermacam-macam maklumat yang kita dapat di dalam IT dalam menghuraikan intipati ILMU dan HARTA ,kebanyakkannya adalah seakan sama pengertiannya,tetapi saya cukup tertarik dengan beberapa maklumat yang senghaja saya adun bagi tetapan semua.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

    1. Setiap perbuatan ada matlamatnya masing-masing. Tetapi apa yang kita inginkan dalam hidup ini? Ilmu, harta atau selainnya? Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada setiap butir terdapat seratus biji.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

        1. Jika direnung manakah yang lebih utama, ILMU atau HARTA? Tentu sekali ilmu kerana seperti kata sayidina Ali: “Ilmu akan menjaga diri mu, sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya.” Namun alangkah baiknya jika kita KAYA KEDUA-DUANYA. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah SWT iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya. Inilah pendapat yang menyukung kedua-duanya.
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Metrotik LaunchingMy Profile

            1. Sedang kelezatan ilmu, ia adalah kelezatan akal dicampur dengan rohani yang mirip dengan kelezatan para Malaikat . Antara kedua kelezatan tersebut (kelezatan dengan harta dan kelezatan dengan ilmu) terdapat perbedaan yang kentara.

  7. Jika engkau mencari kedekatan dengan Sang Kekasih, cintailah setiap orang. Dengan hanya memandang kebaikan mereka baik ketika mereka hadir, ataupun tidak. Jika engkau menginginkan kejernihan dan kesegaran, layaknya hembusan angin di pagi hari; jadilah seperti matahari yang tidak memiliki apapun, tetapi menyinari dan memberikan kehangatan kepada siapapun.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

  8. Sifat lemah manusia membutuhkan sesuatu di luar dirinya yang bersifat Maha. Ketika manusia berhasil ‘ menemukan’ Sang Maha ini, maka pada saat itulah ia merasa bebas karena keresahan hati telah terobati.
    Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

    1. Penghambaan pada Allah Yang Esa telah menjadikan manusia menggapai kebebasan sejatinya. Gimana nggak kalo semua aturan Allah Swt. yang harus ditaati sebagai bukti taat sebagai hamba, pas bener dengan fitrah dan akal manusia.
      Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

      1. Bersyukurlah kita yang sudah dikaruniai iman dan Islam sejak lahir. Meskipun begitu, iman ini haruslah ditingkatkan terus dan terus. Apalagi Allah Swt. sudah memberi bekal akal untuk semakin meyakini iman Islam ini.
        Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

        1. Bila potensi akal ini maksimal kamu gunakan, tak akan pernah goyah meskipun banyak orang dan peristiwa datang berusaha untuk meruntuhkannya. Bahkan dalam kondisi sepahit apa pun menurut kebanyakan orang, seorang mukmin itu bisa merasakan manisnya iman. Hebat!
          Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

      1. Jangankan manusia, lalat aja bila ditangkap dan dimasukkan toples pastilah berjuang keras untuk menemukan jalan keluar agar bisa bebas lagi. Apalagi manusia yang mempunyai akal untuk berpikir, sudah pasti ia tak akan mau dipenjara atau diperbudak.

            1. berapa banyak yang lemah tak berdaya di bawah kerling wanita. Kebebasannya jadi hilang karena yang ada hanya terpenjara pada nafsu syahwat saja. Begitu juga dengan harta dan tahta. Terjadinya saling bunuh dan pertikaian biasanya bermula dari rebutan harta dan tahta.
              Curahan rasa Bang Iwan @ ..Keutamaan Bulan SyawalMy Profile

  9. Maka jika seseorang yang merasa tertunda bahkan sulit menggapai cita-cita dan harapannya. Cobalah untuk menghilangkan hijab atau penghalang itu dengan memohon ampunan dan keridhoan orangtua.

        1. uang benar-benar memabukkan, sehingga hamba yang shaleh sekalipun di era ini merelakan hidupnya, hanya untuk semata-mata menjadi hamba BERHALA YANG DISEBUT UANG, hingga saya selalu teringat oleh perkataan seorang “zuhud”, yang hidup dengan mengacuhkan dunia dan merawat akhiratnya yaitu Ali Bin Abi Thalib RA.

          Beliau selalu mengatakan ” Wahai dunia, bujuk dan rayulah orang selainku ! “

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!