5 cara mudah dan tips untuk dapatkan Bitcoin

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jika ada satu perkara yang banyak orang mahu sekarang ialah mencari cara untuk mendapatkan Bitcoin.

Ia merupakan salah satu aset paling hangat untuk dimiliki, bukan hanya untuk status mitosnya sebagai mata wang digital yang terdesentralisasi, tanpa nama dan tanpa izin yang pertama di dunia, tetapi juga potensi yang dipegang dalam masa terdekat.

Bitcoin telah menjadi aset terbaik dalam tempoh 10 tahun yang lalu, malah melampaui keuntungan emas, pasaran saham AS, dan ekuiti lain.

Berikut adalah perbandingan pulangan Bitcoin vs aset kewangan lain:

Bitcoin – + 194%
Bijih Besi – + 67%
Ekuiti Rusia – + 33%
WTI Oil – + 31%
Tech Stok – + 23%

Untuk meletakkan perspektif yang lebih panjang, prestasi enam tahun emas telah menghasilkan peningkatan nilai aset sebanyak 10%. Sementara itu, prestasi Bitcoin dalam satu malam pada bulan Jun adalah 12%. Dan prestasi Bitcoin selama 6 tahun yang lalu?

Sesiapa yang meneka sama ada Bitcoin akan meneruskan kenaikan di graf parabola, dan banyak pakar serta penganalisis kritikal menimbang dengan ramalan harga Bitcoin mereka sendiri untuk tahun 2019. Tetapi satu perkara yang pasti adalah harga aset cryptocurrency nombor satu masih lagi panjang, iaitu kenaikan harga.

Bitcoin masih belum mati dan terdapat banyak sebab mengapa ia adalah idea yang baik untuk memiliki sekurang-kurangnya sebilangan kecil Bitcoin untuk jangka panjang. Persoalan seterusnya yang ramai mungkin tanya ialah “bagaimana saya mendapatkan Bitcoin?”

Tidak seperti bertahun-tahun yang lalu ketika Bitcoin berada dalam dua dan tiga angka, jauh lebih mahal untuk membeli Bitcoin hari ini. Untuk mendapatkan tangan anda pada 0.1 Bitcoin, beribu-ribu ringgit, yang mungkin gaji beberapa bulan. Dan ada juga yang tidak mampu membeli Bitcoin di Malaysia dengan serendah 0.01.

Kita juga boleh lihat Harga terkini Bitcoin dan 10 Top Cryptocurrency dunia.

Jadi, adakah terdapat cara lain untuk mendapatkan Bitcoin selain membeli? Ramai akan terkejut mengetahui bahawa terdapat beberapa cara, sebenarnya.

Berikut adalah 5 cara anda boleh mendapatkan Bitcoin (tanpa membelinya):

1. Bekerja untuk Bitcoin

Industri cryptocurrency telah meluas ke titik di mana pekerjaan blockchain adalah antara yang terbaik dan sangat dicari oleh graduan, pemaju berpengalaman dan eksekutif berpengalaman.

Terdapat banyak papan kerja sekarang yang mengiklankan pekerjaan untuk pekerja sepenuh masa, sambilan, kontraktual dan bebas. Beberapa platform kerja crypto yang lebih popular termasuk CryptoJobs , Angel’s List, r/Jobs4Bitcoin, Bitwage dan pelbagai lagi.

2. Dapatkan BTC dengan pinjaman

Sekiranya anda mempunyai beberapa mata wang kripto, anda boleh menggunakannya untuk mendapatkan Bitcoin secara pasif.

Terdapat beberapa syarikat sekarang yang menawarkan perkhidmatan pinjaman crypto, di mana pengguna mempunyai pilihan untuk menyimpan kriptub mata wang mereka di platform dan peminjam kemudian dapat meminjam dana tersebut.

Berikut adalah senarai pendek syarikat terkemuka yang menawarkan pinjaman crypto:Celsius.network, Nexo, Blockfi, Binance, BitBond dan pelbagai lagi.

Sekiranya anda mempunyai mata wang kripto selain Bitcoin, anda boleh menukarnya kepada Bitcoin dalam pertukaran seperti Remitano (dengan menggunakan ciri Swap). Kemudian, anda boleh menggunakan Bitcoin anda untuk mendepositkan dalam platform kredit crypto untuk mendapatkan Bitcoin secara percuma.

3. Perlombongan Bitcoin

Cara asal mendapatkan Bitcoin adalah melalui perlombongan. Perlombongan cryptocurrency adalah asas yang menguasai blok block. Dengan menggunakan komputer untuk menyelesaikan masalah matematik kompleks (yang membantu mengesahkan transaksi Bitcoin), pelombong akan menerima Bitcoin sebagai hadiah sebagai pertukaran untuk meminjam kuasa pengkomputeran mereka.

Sudah tentu, untuk memulakan perlombongan tidak bebas. Anda perlu melabur dalam rig perlombongan yang betul, yang boleh menjadi crypto miner (ASIC miner) atau komputer yang berkuasa.

4. Dapatkan Bitcoin dengan pemasaran affiliate

Banyak syarikat dan platform crypto menawarkan program affiliate. Apabila anda melanggan program ini, anda akan menerima pautan affiliate yang kemudiannya anda dapat menyebarkannya ke rangkaian anda. Setiap orang menyertai platform melalui pautan sekutu anda, anda akan menerima komisen.

Sesetengah platform juga menawarkan pendapatan gabungan daripada pengguna yang berdagang di platform. Dan ada yang menawarkan pendapatan seumur hidup. Maksudnya selama pedagang (yang bergabung di bawah link afiliasi anda) berdagang, anda akan mendapat komisen kecil dari perdagangan mereka.

Sebagai contoh, apabila anda merujuk rakan untuk menyertai Remitano, anda akan mendapat 0.01 Bitcoin (sekali rakan anda melakukan perdagangan sekurang-kurangnya 2 Bitcoin).

5. Belajar tentang cryptocurrency untuk mendapatkan Bitcoin

Salah satu cara yang paling unik untuk mendapatkan Bitcoin adalah dari Coinbase Earn. Platform menawarkan beberapa kursus yang membolehkan pengguna Coinbase memperoleh sedikit Bitcoin dengan meneruskan kursus yang tersedia.

Apa yang anda perlu lakukan hanyalah membaca dan menyelesaikan kursus dan anda akan menerima Bitcoin percuma. Ini cara yang baik untuk memberi kuasa kepada orang ramai untuk mempelajari lebih lanjut mengenai cryptocurrency, dapatkannya secara percuma, dan ganjakannya pada masa yang sama.

Walaupun jumlahnya agak kecil berbanding dengan cara lain yang disebutkan dalam artikel ini, ia masih merupakan cara terbaik untuk mendapatkan Bitcoin sambil meningkatkan pengetahuan anda di blockchain.

Perjalanan crypto masih jauh, dari hanya dapat memperoleh Bitcoin melalui perlombongan, ramai orang dapat memperolehnya melalui banyak cara lain. Terdapat juga laman web Bitcoin yang akan memberikan anda sejumlah kecil Satoshis untuk menyelesaikan tugas mudah, tetapi berhati-hati kerana banyak laman web tersebut adalah penipuan dan boleh mengurangkan Bitcoin anda (atau cryptocurrencies lain) dari dompet anda.

Ada yang nak kongsikan cara nak dapatkan bitcoin? Lagipun, siapa yang tidak mahu mendapatkan Bitcoin percuma, kan?

One Comment

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!