2021 sekali lagi Salji meliputi Masjid Al Aqsa kali terakhir tahun 2013

Spread the love

Penduduk Baitulmuqaddis bangun pada pagi Khamis (18/2) melihat limpahan salji menutupi jalan raya dan kanak-kanak bermain bola salji di kota yang diselimuti lapisan putih setelah salji turun semalaman.

Sekali lagi Masjid Al Aqsa diliputi salji pada Rabu (16/2) malam menyebabkan pihak berkuasa terpaksa menutup jalan raya utama ke Jerusalem.

Salji di Al aqsa

Hujan Salji sangat lebat di Masjid Al Aqsa apa tandanya? @ https://youtu.be/cw24jQ6t_WU (subcribe ya)

Namun, kota itu dibuka setelah keadaan kembali reda. Lalu ramai penduduk sekitar keluar dari rumah masing-masing untuk menikmati pemandangan yang jarang berlaku itu.

“Kami datang dari Tel Aviv untuk bermain salji yang jarang turun di Jerusalem, kali terakhir pada 2013,” kata salah seorang penduduk.

Salji di Syria, Lebanon dan Jordan

Menurut laporan, Syria, Lebanon dan Jordan turut diliputi salji pada Rabu yang mana daerah-daerah itu sudah bertahun tidak dituruni salji.

Denaihati Menjejaki Baitulmuqadis melalui Jordan
Salji di Jordan pada tahin 2013

Salji pernah turun untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun di Marjaayoun, sebuah bandar di selatan Lebanon, dan di Bayda di timur Libya.

Angin kencang telah mengakibatkan gangguan kuasa elektrik di sebahagian besar wilayah Lebanon, memaksa banyak penduduk, yang sudah terbiasa dengan gangguan elektrik, bergantung pada generator selama berjam-jam.

Menurut National News Agency, pasukan penyelamat menyelamatkan empat orang yang terperangkap di dalam kenderaan mereka.

Hujan Salji sangat lebat di Masjid Al Aqsa apa tandanya? @ https://youtu.be/cw24jQ6t_WU (subcribe ya)

Kembara Palestine Denaihati.com
Salji 2013 di Baitulmuqaddis

Di pergunungan wilayah As Suwayda, Syria, salji tercatat setinggi 15cm, lapor berita rasminya.

Jalan di beberapa wilayah ditutup. Di pusat wilayah Hama, jentolak menyodok salji untuk membuka jalan sementara banyak kenderaan tergelincir di atas ais, menyebabkan gangguan lalu lintas.

Pengalaman bermain sajli di Baitulmiqaddis pada tahun 2013

Walau begitu, pelabuhan negara tetap dibuka. Kemudian, pihak berkuasa tempatan di wilayah Sweida, Quneitra, Daraa dan Tartus menutup sekolah pada Khamis kerana hujan salji yang lebat.

Di barat Syria yang dikuasai puak penentang, pasukan pertahanan awam telah membangunkan timbunan tanah sejak Selasa di sekitar kem pelarian untuk mencegah hujan dari membanjiri kawasan tersebut.

Denaihati.com #KembaraPalestine

Hampir 3 juta orang tinggal di sana, sebahagian besar di khemah dan tempat perlindungan sementara.

Hujan lebat bulan lalu merosakkan lebih dari 190 lokasi perlindungan, menghancur dan merosakkan lebih dari 10 ribu khemah.


Spread the love
OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!