Terkini Pilihan Raya DUN Sarawak

LIVE Keputusan Pilihan Raya DUN Sarawak1Malaysia Politik

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, pilihan raya adalah amalan yang mesti ada dalam sitem demokrasi sesebuah negara. Sistem demokrasi adalah sistem ciptaan Y4hudi untuk menidakkan sistem Negara Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Sistem demokrasi dieksport keseluruh dunia dan negara yang tidak mengamalkan demokrasi akan disisih oleh kuasa besar. Sejarah telah membuktikan bahawa setiap sistem ciptaan manusia akan musnah suatu hari seperti sistem komunis. Pasti suatu hari sistem demokrasi juga akan musnah ditelan zaman.

Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen yang mempunyai sistem Pilihan Raya untuk memilih wakil rakyat. Kini giliran rakyat Sarawak memilih wakil rakyat.

Gambar pencalonan Tan Sri Abdul Taib Mahmud

[ad#Adsense234x60]

Perebutan DUN Sarawak bermula setelah tempoh penamaan calon tamat. Barisan Nasional yang sedang memerintah akan tentang oleh Pakatan Rakyat dan calon Bebas. Senarai calon ADUN BN mengikut parti, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) bertanding di 35 kerusi, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) 19 kerusi, Parti Rakyat Sarawak (PRS) 9 kerusi manakala Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) 8 kerusi

Pilihan Raya DUN Sarawak kali ini pasti akan bersaing dengan hebat antara calon. Berbagai isu Nasional, Negeri dan Peribadi akan ditelanjangkan sepanjang kampen selama 10 hari. Isu Pembangunan, Korupsi, Seks dan sebagainya pasti akan dinyanyikan di atas pentas ketika berpidato.

Biarkan Rakyat Sarawak menentukan siapa pemimpin mereka kerana tidak lama lagi sudah pasti akan sampai giliran kita untuk memilih. Kepada rakyat Malaysia yang sudah layak memilih pastikan anda mendaftar sebagai pengundi. Menjadi pengundi berdaftar adalah tanggungjawab kita sebagai rakyat kepada sesebuah negara. Siapa yang nak kita pilih adalah hak peribadi. Adalah berdosa seandainya kita tidak menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang rakyat sesebuah negara dan pasti akan ditanya suatu hari kelak.

TERKINI

1. Barisan Nasional (BN) meletakkan calon di 71 kawasan akan ditentang calon DAP di 15 kawasan, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) 26, Parti Keadilan Rakyat (PKR) 49, Pas (5), Parti Cinta Malaysia (PCM) 6 dan Bebas 41 kawasan – MALAYSIAKINI

2. Senarai penuh calon DUN SARAWAK – Thestar

3. Berita terkini Pilihan Raya DUN Sarawak @ 1Malaysia Politik .

[ad#nuffnang336]

---

  1. So far BN ok lagi kat kawasan ni, kpg aku maju je.. sebab wakil rakyat memang buat kerja.
    Entri terbaru tarmizishukri – Terlalu Taksub Berpolitik- Salah KeMy Profile

    • Pemimpin bersama Rakyat dan rajin buat kerja kita kekalkan yang malas nak action je kita ganti dan yang banyak cakap selalunya kurang kerja.

  2. Pilihlah pemimpin yang bertanggungjawab dan tidak mengkhianati amanah yang telah diberi.

    FARISZ@AZ.Com
    FARISZ@AZ.Com FanPage
    Entri terbaru FARISZ – Lafaz syahadah hanya kerana Iklan BasMy Profile

  3. Sengit tuu politik ne ,jarang mencelah bab politik ne
    Entri terbaru Razlan – Contoh ResumeMy Profile

  4. klu tak kuar mengundi boleh tak? hik hik hik
    Entri terbaru fiqa – Aku Sibuk Di Hari Penamaan CalonMy Profile

  5. bila la taib mahmud ni nak turun? menantu dia pon dok tuntut harta sepencarian beratus2 juta ringgit. hmm
    Entri terbaru ekspresiruang – Teknik Pencahayaan Sempurna Di Kubu Rekaan A-CeroMy Profile

  6. semoga pilihanraya berjalan dengan lancar dan pemimpin yang betul-betul berkaliber akan memimpin

  7. tak mo terlibat ngan politik

    jom baca dan komen Telur ayam pon ade tiruan ?
    Entri terbaru shah – Telur ayam pon ade tiruan My Profile

    • sikap sebagai rakyat yang salah… memanglah kita tak mahu terlibat… tapi mahu atau tidak..tanggungjawab sebagai seorang rakyat yang prihatin adalah melibatkan diri untuk mengubah keadaan… kalau semua orang asyik bersikap berpeluk tubuh sahaja dan tak kisah memang boleh dikatakan bahawa dia mementingkan diri…

      jangan terasa ya…
      Entri terbaru Pendekar – AKU ADA IMPIAN- ADAKAH AKU DAH BERUBAHMy Profile

    • sama lah. tak penah mendaftar lagi hahahaha

  8. semoga pilihanraya ni berjalan dengan lancar tanpa ada pergaduhan. pilihlah pemimpin yang ingin membantu rakyat. jangan menyesal dikemudian hari
    Entri terbaru nasslimdiet2 – Tips untuk mengurangkan dengkuranMy Profile

  9. semoga pilihan raya kali ni bersih
    lagipun BN nampak boleh lagi kali ni kat area tan sri tu..
    Entri terbaru syahrilhafiz – Apa itu Kod QRMy Profile

  10. Guna sebaik-sebaiknya kuasa memilih. Pilih yang kurang bercakap tapi buat kerja. Bukannya pemimpin yang ibarat bising macam tong kosong di ketuk

  11. Pilihlah wakil anda yang betul2 boleh wewakili anda … jangan pilih wakil yang pandai wakil ambil duit je tetapi bila ada masalah, nak di tengahkan satu isu tak nak wakil… apa cerita ?
    Entri terbaru benjy – KETAGIH DARAH EMAS – 18 SXGMy Profile

  12. harapnya penduduk sarawak lebih celik dalam memilih pemerintah yg betul-betul membela nasib rakyat.

    • Barisan atau pakatan tak jauh berbeza kalau tak percaya tanya orang bisnis di selangor n penang. Slogan memang power tapi hakikatnya hampas jadi pilihlah mana yg berkenan dihati.

      • nama pun manusia… dua-dua mahu memang kalau bertanding… tapi sesiapa yang lebih berjaya menawan hati orang ramai… dialah yang menang…

        ala-ala pertandingan populariti gitu…

        ala-ala anugerah bintang politih popular gitu… hahah…
        Entri terbaru Pendekar – AKU ADA IMPIAN- ADAKAH AKU DAH BERUBAHMy Profile

  13. Semoga tak ade ape-ape yang mengganggu pilihanraya.
    Entri terbaru Do – Have You Ever Been Poison After Eating FishMy Profile

  14. Semoga saja semuanya bisa berlangsung dengan aman dan tertib.
    Entri terbaru Bang Iwan – Film Hanung BramantyoMy Profile

Trackbacks

  1. [...] orang calon yang bertanding bagi merebut 71 kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak yang dipertandingkan kali ini. Pertandingan kali ini tetap berlangsung di antara BN dan Pakatan [...]

  2. [...] ini bermulalah hari untuk merebut Negeri Sarawak, Proses penamaan calon untuk pilihan raya umum Dewan Undangan Negeri Sarawak (DUN) Ke-10 berjalan dengan lancar pagi tadi. Pilihan Raya Negeri Sarawak ini akan berlangsung pada 16 April [...]