Terkini Pertempuran Kesultanan Sulu di Lahad Datu dan Semporna

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, terkini (3/3/13) : Lima anggota pasukan keselamatan terkorban dalam serang hendap Pertempuran Kesultanan Sulu di Kampung Seri Jaya Siminul, Semporna, Sabah petang semalam, kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib. Sumber – Malaysiakini.

Berita terkini Pihak Keselamatan Mengempur Penceroboh di SINI.

Senarai Wira Negara Yang Terkorban dan Cedera (Sumber)

Lahad Datu
Terkorban
  1. Inspektor 17992 Zulkifli B. Mamat
  2. Koperal 113088 Sabarudin B. Daud
 Tercedera
  1. Koperal 135383 Azman B. Ampong
  2. Koperal 152133 Mohd Tarmizi B. Hashim
  3. Konstabel 176533 Mohamad Qaiyum’aiqal B. Zolkifli

korban Lahad Datu

Semporna
  1. Supritendan Ibrahim Lebar (Cawangan Khas E1, Bukit Aman)
  2. ASP Michael, (KCKD Semporna)
  3. Sarjan Aziz, (PGA Btn 14 Semporna)
  4. Koperal Azrul, (PGA Btn 14 Semporna)
  5. Sarjan Baharin, (Cawangan Khas E1, IPK Sabah)
  6. Koperal Salam, (Cawangan Khas, IPD Tawau)

korban Semporna

UNTUK DAPAT MAKLUMAT TERKINI PERTEMPURAN LAHAD DATU DAN SEMPORNA SILA KE FB INI

Polis Malaysia mengesahkan bahawa dua anggota komando polis Malaysia dan 12 lelaki bersenjata Sulu terbunuh dalam Pertempuran Kesultanan Sulu antara Pasukan Gerakan Am Malaysia dan kumpulan bersenjata itu hari ini. Sumber INI.

Kita biasa dengar peperangan berlaku di luar negara tetapi kini peperangan sedang berlaku di Malaysia demi mempertahankan maruah negara. Pertempuran di Lahad Datu sedang berlaku antara pasukan pertahanan Malaysia dan penceroboh yang mengelar diri mereka sebagai keturunan Sultan Sulu. Mengikut sumber di SINI menyatakan 10 penceroboh sudah terbunuh dan 2 Komando wira negara juga terkorban.

Peceroboh Lahad Datu - Sumber Google

Berbagai laporan dikeluarkan oleh berbagai media massa dalam dan luar negara tetapi berita rasmi belum dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Filipina. Pihak Kerajaan sudah pasti akan mengeluarkan laporan rasmi pada masa yang sesuai untuk makluman dunia.

Mengikut laporan terbaru di SINI yang dilaporkan oleh Jabatan Hal Ehwal Luar Kerajaan Filipina bahawa penceroboh telah menyerah diri tetapi angka yang terkorban hanya tiga orang tidak sama dengan kebanyakan laporan yang dilaporkan.

Pencerobohan Lahad Datu

Dunia telah mengiktiraf Sabah sebahagian daripada Malaysia jadi sudah pasti Malaysia akan mempertahankan Sabah sehingga titisan darah terakhir. Sebarang tuntutan mesti dibuat melalui PBB bukan secara kekerasan kerana ianya tidak akan membawa kebaikan.

Yang peliknya kenapa pencerobohan ini berlaku ketika bahang PRU13 semakin memanas atau mungkin ada kaitan dengan Suruhanjaya Siasatan DiRaja Pendatang Haram Sabah seperti berita INI dan INI dan INI apabila jerat yang diharap tidak mengena tetapi akhirnya terjerat leher sendiri jadi pencerobohan dirancang untuk mengalih perhatian Kerajaan dan Rakyat. Kerajaan yang lambat bertindak dikatakan lembab tetapi bila Kerajaan sudah bertindak dan ada yang terkorban, Kerajaan dikatakan kejam .. sudah terbaca dibanyak blog-blog politik.

Kerajaan Malaysia sudah sangat berlembut dengan penceroboh dengan memberi masa lebih daripada dua minggu untuk berunding tetapi penceroboh tegas tidak mahu berganjak dari bumi Sabah. Terkini Azzimudie memberitahu Radio dzMM Filipina bahawa kumpulannya tidak akan kembali ke Filipina kerana ia akan “memalukan” mereka dan kesultanan Sulu. “Kita tidak boleh pulang ke Filipina kerana ia akan memalukan kita. Kami telah menegaskan niat kami datang ke sini,” Azzimudie dipetik sebagai berkata. Menurutnya, dia dan 275 pengikutnya mahu tinggal di Kampung Tanduo di Lahad Datu manakala kerajaan Filipina sedang mengadakan perbincangan dengan kerajaan Malaysia untuk menyelesaikan isu itu.

Korban Lahad Datu

Kita doakan semuga peristiwa hitam Pertempuran Kesultanan Sulu ini berakhir segera dan tiada pertempuran balas dendam selepas ini. Al-Fatihah kepada mereka yang terkorban.

---

  1. ilyas ramli says:

    Negara Malaysia itu negara Maling, negara tak bermatabat, negara tak berbudaya, Malaysia itu negara yang tak tahu arah pandang, Malaysia adalah negara Maling, semua di maling !!! culture, island dari beberapa negara kau maling malingsia. Malaysia Fucking country !!! Malingsia negara islam tapi tak ada jiwa islam, Malaysia negara munafik dan maling !!
    Thailand, philifina dan indonesia benci negara malingsia, gayang malaysia, hancurkan budak inggris dan tak tahu malu, lihat asal usul kalian, kalian malaysia negara anjing inggris !!! bumi hanguskan Malaysia.

    Semoga kerajaan Sulu berjaya !!! dan kami thailand, philipina, indonesia bersatu dukung sulu, hancurkan negara islam malaysia munafik dan penjilat !!!

    GANYANG MALINGSIA… !!!!!

    • Jangan kecewa bila malaysia mendahului indonesia dari semua hal. Aku doakan semuga suatu hari Indonesia akan maju jaya lebih hebat dari malaysia.

  2. Moga saja semuanya cepat selesai dengan baik.
    Entri terbaru Bang Iwan – Jadwal Perempat Final Liga Champions 2012/2013My Profile

  3. Malaysian,Put aside you political view and stand together. Sulu-History is History. If u want Sabah , u should speak to your great grandfather soul before he sold it to Brunei. This is fact. We choose to be Malaysian and WE are GRATEFUL WE ARE!!!!!!!

  4. I pray for the peace of our warriors’ souls and the safety of those who are still fighting to protect this country. Semoga smua rakyat Malaysia bersatu and put aside your political view and negative thoughts for the sake of this country. Apa yg kita ada d Malaysia tidak akan ada di negara Islam lain. Bersyukurlah. Itulah sbbnya si Sulu a.k.a datuk Raphaella ni nak sangat kat Sabah….biasala org kalah judi mmang macam ni.meroyan.

  5. fakta Sultan sulu dan pengikutnya serang malaysia guna senjata kerana mereka tahu tidak mungkin menang dimahkamah antarabangsa mengenai hak sabah. pasal itu guna kekerasan.
    Entri terbaru blogaul – Emma Watson Kini Berani Menampakkan Buah DadanyaMy Profile

    • Memang korang ni dasar lanun tulah suka kekerasan! Tak mengenang budi, yang bertenggek kat pasar Sabah tu siapa??????? bukan bangsa korang! Bagi msuk pcuma nak buat kacau plak. Blogaul …aku xtau ko ni siapa but I am positive that ko ni bukan org yang cintakan negara and bagus ja d anta ke PALESTIN.

  6. Malays Supremacy says:

    You are stupid. Just because of this, you blaming the whole malay race.??It doesnt make any sense. Maybe you should learn more about Sabah history and Sulu descendants. True king will never let his people die. We gave them chance and time to settledown. This ‘fake king’ of sulu just thirst of his own people blood. It is sad to see this fake king just watch his people killed. Why now?? why not in the previous year.. You think we can just simply entitle him as king? You probably do the same if you were us.

  7. The fact is Sabah is Sulu territory…
    Stupid malay

    • ko lagi bodoh, sebab dah terang2 sulu xda hak keatas Sabah lagi. Sulu dah kalah masa penjajah datang ke sabah lagi… pastu puak sulu lari ke filipina.. selepas dah aman, dan dunia dah iktiraf sabah bawah jajahan Malaysia.. baru lah terkial2 nak sabah semula, kenapa tak berusaha perang habis2 habisan ke atas penjajah seperti pejuang lain, seperti tok gajah, rentap dan pejuang2 lain melawan penjajah??? kenapa lari??? dan untuk menunjukkan lagi tahap kebodohan puak pemberontok sulu ni… dorang datang cuma berbekalkan senapang, mortar dan bom, xdew bantuan dari udara, laut dan juga tak dapat bantuan dari philipina sendiri pun, pastu nak serang Malaysia dengan kekuatan ketenteraan taraf dunia.. ??? …. salute pada pejuang negara yang terkorban, yang sedang, yang lepas dan akan berjuang untuk negara… kasi bunuh puak pemberontak ni !!!!
      Entri terbaru firdaus – Video Yang Akan Buat Korang Hilang StressMy Profile

    • Yes sulu was..I repeat that WAS..if u people understand the past form. Before u guys try to enter others country ..do best for YOUR PHILIPHINE which is STILLLLL and IS under corruption. Do u guys understand history or the bloody pirate blood is stil in yours. USE YOUR BRAIN!!!!!!!

    • Raphaella…. I am so sorry to hear that U r extremely happy to read about this. What does this show u as a person? A PIRATE of course…..we choose to be MALAYSIANS and not PHILIPHINOSSSSSS bcoz we dont want our child to be extremely stupid LIKE YOU.

      • TOTALLY AGREE!!!!!!! But not all phillipinos r like her.We do appreciate what M’sian has done to help our country and the respect shown by your PM is amazing. We are grateful for that and hope that good relationship will be maintained.

  8. semakin pening isu ini bila dipolitikkan. Malaysia tidak mahu pertumpahan darah berlaku tapi tidak mendapat sambutan baik dari pihak penceroboh. Takziah kepada keluarga wira negara yang terkorban.
    Entri terbaru Sya Isya – KURSUS PERCUMA UNTUK MENJADI USAHAWAN EMAS YANG BERJAYAMy Profile

  9. mohon parti politik dapat bersatu untuk selesaikan krisis ni. ni berkaitan negara. janganlag saling tuding menuding
    Entri terbaru boni kacak – Video Arahan Pertama Aku Untuk Team Penyamun Inc.My Profile

  10. harap ia tidak berkait dengan isu politik malaysia
    Entri terbaru zuan – > Rimba Bara Kembali!My Profile

Trackbacks

  1. [...] nak tahu kisah peperangan ni, boleh la pergi ke laman blog rakan blogger. Artikel yang bertajuk Pertempuran Kesultanan Sulu di Lahad Datu sangat menyanyat hati. Entah la. Aku tak pandai nak komen bab-bab politik ni. Confius pun ada kalau [...]