Seks Suami Isteri malam Aidilfitri

Assalamualaikum dan salam Aidilfitri, apa khabar semua? Aidilfitri tahun ni memang agak meletihkan daripada 10 akhir Ramadhan tak berhenti bergerak. Awal Syawal pun banyak bergerak menziarahi kedua-dua orang tua di Segamat dan Sabak Bernam. Tiada apa yang lebih indah di Aidilfitri selain dapat mengucup tangan kedua ayah dan ibu, kan mereka ini jambatan Syurga untuk kita.

Aidilfitri ini memang terlalu indah untuk sebuah keluarga terutama yang sering duduk berjauhan. Memang ramai suami isteri yang duduk berjauhan kerana komitmen kerjaya dan cita-cita seperti Kak Jie. Selalunya suami atau isteri yang berjauhan akan pulang sehari sebelum Aidilfitri.

Seks Suami Isteri

Aidilfitri tahun ini aku dapat soalan cepu emas darpada seorang sahabat yang duduk berjuahan dari isteri. Pasangan yang pernah tinggal berjauhan sahaja tahu perasaan mereka.

Bro, apa hukum hubungan seks suami isteri malam Aidilfitri?

Tak pernah pulak aku dengan hukum haram hubungan seks suami isteri malam Aidilfitri. Setahu aku hubungan seks suami isteri hanya haram ketika isteri haid & nifas dan haram melalui dubur. Haram juga dilakukan ketika melaksanakan puasa Ramadhan dan perlaku mesti membayar kembali dengan berpuasa dua bulan berturut-turut dan memberi makan kepada 60 orang miskin. Haram juga berjimak ketika sedang berihram haji dan umrah dan jika berlaku akan dikenakan dam.

Itu dari ilmu aku yang cetek tapi tak boleh nak kongsi begitu sahaja tanpa rujukan. Sebelum nak bagi jawapan aku buat sedikit rujukan.

Daripada pembacaan beberapa buku terdapat khilaf hukum seks suami isteri malam Aidilfitri. Ada ulama yang membenarkan dan ada ulama tidak membenarkan.

Mungkin para ustaz yang membaca entri ini boleh berkongsi ilmu dari sumber-sumber yang saih.

Kepada Rakan Blogger yang belum berkahwin jadikan entri ini sebagai sumber ilmu persiapan dan mungkin entri “Selamatkah seks ketika hamil” juga boleh jadi sumber ilmu.

Majoriti pendapat dari rujukan beberapa ustaz menyatakan tiada khilaf dalam soal seks suami isteri malam Aidilfitri :

1. Ustaz Fadli (Penasihat Syariah eQurban.com) : Pada dasar hukum, tiada dalil & hujjah yg sahih lagi kukuh dari sumber agama (alquran, hadis, ijma’ n qias) yg mengatakan haram@larangan seorg suami bersama dgn isterinya pd mlm raya krn para jaguh fiqh yang muktabar (imam malik, imam hanafi, imam syafie n imam ahmad) juga berittifaq (setuju ) bahawa dibolehkan seorg suami bersama isterinya pd semua keadaan yg dibenarkan, dan tiada larang secara mutlak dalam kalangan tokoh ahli hadis, fuqaha’ n lain2 sekiranya si suami bersama dgn istrinya pd mlm raya.

2. Ustaz Effendi (Mudir Madrasah Tahfiz An Nuur) : hukum jimak suami isteri adalah pada bila2 masa kecuali pada waktu iktikaf, haji, umrah, haid, nifas dan siang ramadhan sahaja. tidak ada khilaf ulama dalam bab ni. hanya ada kata2 dari sebahagian orang awan yg menyangka kalau jimak pada malam raya maka syaitan akan melekat sekali sebab mereka baru dilepaskan selepas diikat sepanjang ramadhan. itu hanya dakwaan tanpa hujah. nabi saw dah ajar doa jimak supaya dijauhi syaitan ketika berjimak. harap maklum.

3. Ustaz Azwan Muhamad : Tidaklah sampai jatuh haram utk jimak pada malam Aidilfitri. Hukumnya seperti yang telah disepakti oleh ulama adalah makruh. Antara waktu-waktu yang makruh selain 2 malam hari raya ialah pada pertengahan (tanggal 15) bulan Islam (waktu bulan mengambang). Makruh jima’ di bawah matahari atau bulan mengambang. Makruh jima’ selepas solat zohor hingga ke petang.
Makruh lelaki melihat faraj isterinya dan perempuan melihat zakar suaminya boleh mewarisi buta. Makruh jima’ jika dapat dilihat atau didengar orang malah haram sekiranya sengaja dilihat orang. Juga makruh. Juga makruh pada malam Rabu dan antara waktu azan dan iqomah.

4. Hj Muhamad Khanafi (CEO eQurban.com) : memang tak pernah dengar hukum camtu..dr sudut dalil al quran dan hadis..hanya ade 3 situasi saja iaitu pada waktu siang ramadhan,waktu haid dan nifas,dan waktu berihram haji dan umrah.Ketiga2 situasi itu secara jelas ade hukumnya.sy berpandangan kemungkinan sandaran hukum haram jimak suami isteri mlm adidilfitri ini berdasarkan hadis dhaif.sebenarnya hadis dhaif hanya boleh digunakan dlm soal2 fadhail amal sahaja dan bukannya soal hukum.

Nota Tambahan Seks Suami Isteri

1. Seks Suami Isteri ketika haid.

2. Seks Suami Isteri kerap ok ke.

3. Seks Sebabkan Perceraian.

4. Seks Pagi dan kebaikannya.

---

  1. Mitos yang banyak juga dipahami masyarakat di Indonesia
    Entri terbaru Blog Keperawatan – Tanda Serangan JantungMy Profile

  2. eh, baru perasan ada link ke kartikel.
    thanks abam denaihati ;)
    Entri terbaru kartikel.com – Google Maps dapat kesan kelibat UFO?My Profile

  3. Hubungan intim pada malam hari raya atau siang harinya hukumnya mubah. Dan tidak ada larangan hubungan intim kecuali ketika siang hari ramadhan (bagi yang wajib puasa),
    Entri terbaru Blog Keperawatan – Pengumuman Hasil Test Tulis CPNS 2012My Profile

  4. artikel yang menarik..bagus untuk orang bujang macam saya ni..hehehe..
    Entri terbaru admuhammad – di mana nilai dan erti kemerdekaan buat kita?My Profile

  5. menarik sekali artikelnya menurut saya berhubungan suami istri di malam idul fitri tidak haram asal istri tidak dalam keadaan haid dan tidak melalui dubur, tapi sebaiknya malam idul fitri dipergunakan untuk takbiran agar besok tidak kesiangan bangun untuk shalat sunah idul fitri nya,terima kasih sudah berbagi
    Entri terbaru yandi – Pengobatan Kanker Paru-ParuMy Profile

  6. Di awal kandungan, adalah agar berhati-hati agar kandungan itu tidak terjejas/keguguran, jika dilakukan secara kasar/ganas.
    Entri terbaru sensasi2020 – 10 entri terbaik DenaihatiMy Profile

  7. Bersama isteri ketika isteri mengandung, tidak haram malah dapat pahala lagi tapi kena pastikan keadaan kandungannya.
    Entri terbaru sensasi2020 – 10 entri terbaik DenaihatiMy Profile

  8. Pengetahuan yg dibuat oleh DH, dihrp agar semua yg masih keliru, was-was dah mula faham.
    Entri terbaru sensasi2020 – 10 entri terbaik DenaihatiMy Profile

  9. Pernah juga dengar dari dulu lagi, org tua kata haram bersama di mlm raya, tapi tak pernah ikut pun.
    Entri terbaru sensasi2020 – 10 entri terbaik DenaihatiMy Profile

  10. Dengan entri di atas tentunya akan menambah wawasan serta pengetahuan kita semua mengenai hukum dalam berhubungan suami istri di malam hari raya
    Entri terbaru Blog Keperawatan – Prosedur PCI Jantung / Percutaneus InterventionMy Profile

  11. Memang saya juga belum menjumpai apa yang telah diuraikan di atas sahabat
    Entri terbaru Blog Keperawatan – Prosedur PCI Jantung / Percutaneus InterventionMy Profile

  12. tak sempat kot…hehehe..sebab dah penat beraya kan…
    Entri terbaru hafizal – Bonus Raya Aidilfitri 2012 Dengan 10 Entri Terbaik DenaihatiMy Profile

  13. Rasa aku umat islam yang menyambut raya tak terfikir untuk melakukan seks disebabkan keletihan atau sibuk dimalam raya
    Entri terbaru onlajer – Malam 1 SyawalMy Profile

  14. Kalau sekarang, mau siang mau malam dah halal…
    Entri terbaru Dadan – 10 Entri Terbaik DenaihatiMy Profile

Trackbacks

  1. […] setiap tahun bermula tahun ini. Ilmu memang penting tanpa ilmu soal kecil seperti isu “Hubungan Suami Isteri Malam Raya” pun menjadi isu kepada sebahagian […]

  2. […] AidilFitri setiap tahun bermula tahun ini. Ilmu memang penting tanpa ilmu soal kecil seperti isu “Hubungan Suami Isteri Malam Raya” pun menjadi isu kepada sebahagian […]

  3. […] setiap tahun bermula tahun ini. Ilmu memang penting tanpa ilmu soal kecil seperti isu “Hubungan Suami Isteri Malam Raya” pun menjadi isu kepada sebahagian […]

  4. [...] Seks Suami Isteri Malam Aidilfitri [...]

  5. [...] Seks Suami Isteri Malam AidilfitriSemak [...]