Malunya kalau cucu ABAH tak jadi Manusia

Salam 1Malaysia, Kembara cuti sekolah berakhir di Putri Resort, Melaka dengan membawa kakak yang tidak dapat ke Batam kerana mengikuti kelas khas UPSR selama 5 hari. Hari terakhir cuti sekolah hari sibuk bagi kami. Keluarga kami terbahagi dua, ibu perlu menghantar Abang Long ke Madrasah di Kluang, Johor manakala aku pula perlu menghantar Abang Haziq ke Madrasah di Shah Alam.

Sebelum keluar rumah kami duduk bersama untuk muhasabah aktiviti sepanjang cuti sekolah. Aku meminta anak-anak bersyukur dengan nikmat Allah yang diperolehi berbanding dengan rakan-rakan yang lain yang hanya duduk di rumah sepanjang cuti sekolah. Mereka hanya duduk di rumah mungkin kerana tidak berkemampuan atau mungkin ibubapa sibuk bekerja sehingga terlupa anak-anak bercuti.

[ad#advertlets336]

Tugas aku sebagai BAPA bukan sekadar bekerja siang malam mencari rezeki untuk keperluan keluarga tetapi yang lebih penting menjadi KALIFAH kepada keluarga. Kesemua masalah remaja yang sedang berlaku terutama di kalangan remaja Islam adalah apabila BAPA tidak berfungsi sebagai KALIFAH. Sebagai KALIFAH seorang BAPA bukan hanya perlu membawa wang ke rumah tetapi yang paling penting membawa RAHMAT yang hanya boleh diperolehi di rumah ALLAH swt. Seorang BAPA mesti memastikan amalan yang wajib mesti dilaksanakan di rumah seperti solat fardu dan sunat, amalan membaca A-Quran setiap hari dan khidmat kalangan ahli keluarga. BAPA mesti berani menegur anak-anak apabila berlaku kesilapan tetapi menegur itu bukan bermakna tengking herdik.

Mungkin aku tidak dapat menandingi ABAH aku yang perlu bekerja siang dan malam, berbasikal dan perahu, meredah kegelapan malam dengan pelita hadang mencari rezeki membesarkan 6 orang anak sehingga kami semua berjaya. Tetapi sungguh malunya aku sekiranya cucu ABAH gagal menjadi manusia dengan kemewahan yang ada berbanding kami anak-anak ABAH yang tinggal di dalam kebun getah nuun jauh 3km daripada jiran yang paling dekat.

Kepada semua ABAH, AYAH, BAPAK, PAPA, BABA dan semua kaum lelaki yang mempunyai anak, SELAMAT HARI BAPA. Ingatlah kita mempunyai tanggungjawab yang sungguh berat yang akan dipersoalkan kelak di akhirat. Dosa seorang AYAH tidak akan ditanggung oleh anak-anak tetapi dosa anak-anak akan dipertanggungjawapkan kepada seoarang AYAH seandainya mereka tidak dididik dengan betul.

@Dapatkan berita terkini Fifa Worldcup 2010 di http://info.denaihati.com

[ad#Mangga 300]

---

  1. SEMOGA ALLAH MENGHADIAHKAN kepada semua-Nya, pertolongan-Nya dengan kebesaran-Nya, keajaiban-nya disemua urusan masing-masing.
    Entri terbaru Bang Iwan – Daftar Lengkap Nominasi dan Pemenang Piala Citra FFI 2010My Profile

    • Yg Payah anak2nya agar Allah baguskan. Allah bebaskan smua anak2 kita dari jeratan narkoba & seks bebas jika sedang terbelenggu. Dan bagi yg blum terjerat, jgn sampe kena.

      • Buat yg anaknya sdg sakit,agar Allah berikan berjuta2 keajaiban kesembuhan-Nya.

        • Buat yg anak2nya sdg sekolah, sdg kuliahm agar Allah dampingi di setiap thpn belajar hingga dewasanya & bahkan hngga wafatnya nanti & buat keturunan2nya lagi sampe hari akhir.

          • Buat yg belum dikaruniai anak, semoga Allah memberikannya anak keturunan, dan buat yg belom diberikan jodoh, semoga Allah memberikan jodohnya juga keturunannya. Pokoknya segala sesuatu yg berkenaan dgn anak2 kita, semoga Allah mengabulkan do’a2 kita ya.

    • amin :) begitu lah hendaknya kan

  2. Anak dititipkan Allah kepada kita, namun jangankan mengajak anak baca Al Qur’an, jangan2 kita sendiri ga rajin baca Al Qur’an, jangan2 anak2 kita ga kenal masjid, karena bisa jadi kitanya malahan jarang ke masjid, kalo ga ada Jum’at kita bs jd ga ke masjid, jd kalo bisa huruf2 hijaiyah kita kenalin dgn lisan kita sendiri, langsung diajarin sm ayah bundanya,jangan biarkan memori indah belajar kalamnya Allah malah direbut sm guru2 ngaji, make kaen lucu2an kt yg makein, ajarin pk mukenanya untuk anak perempuan, sajadah pertama kali kita gelarin, ajak dia ngelihat bulan dan bintang, bukan gedung salabintana, tp dihalaman rmh kita sambil shalat malem. Mantep..!!! ajak anak2 kita merumput dilapangan rumput mana gt,bukan untuk sekedar jalan2, tapi untuk sholat Dhuha menikmati suasana Dhuha.
    Amit2 ya Allah jangan sampe kita dikubur yang ngajiin malah tetangga, seribu kali banyaknya yg doain tp kalo bukan anak kita duh, duuh sedihnya…jangan sampe jg ya Allah ketika tukang gali kubur nanya, siapa nih yang
    jd ahli warisnya mayyit yg mau ikut ngegali?, lalu gak ada satupun anak2 kita yg turun, sampe yg azanin pun begitu malah orang lain.

  3. Ya, mengurus anak dengan baik itu butuh keinsyafan tingkat tinggi. Butuh ketenangan dan kecerdasan. Menghasilkan anak berkualitas itu bukan perkara mudah sebagaimana menjadi orang tua yang baik juga bukan hal yang gampang.
    Entri terbaru Bang Iwan – Daftar Lengkap Nominasi dan Pemenang Piala Citra FFI 2010My Profile

  4. Ya Allah, hidupkanlah hati anak-anak kami dengan tawakal kepada-Mu, taat dan dzikir kepada-MU, dengan melaksanakan semua perintah-Mu, meninggalkan semua larangan-Mu, dan selalu mengesakan dan selalu mengagungkan-Mu.

    Amin ya Allah ya Rabbal ‘alamin…
    Entri terbaru Bang Iwan – Daftar Lengkap Nominasi dan Pemenang Piala Citra FFI 2010My Profile

  5. Anak adalah anugrah, tempat kita meneruskan cita-cita dan garis keturunan.
    Entri terbaru Bang Iwan – HIDUP SEORANG BLOGGER dan Tradisi MudikMy Profile

  6. ANAKKU MASIH di kindergarden atau tadika

  7. menjadi bapa kepada 2 orang cahayamata.. jadi ayah ni kena banyak bersabar.. kadang – kadang aku sendiri pun hilang sabar… hehehe

  8. taklah menankutkan sangat menjadi ayah

  9. yang pertama masih 15 tahun

  10. anak aku dua lah @mieran

Trackbacks

  1. Malunya kalau cucu ABAH tak jadi Manusia | Denaihati…

    Salam 1Malaysia, Kembara cuti sekolah berakhir di Putri Resort, Melaka dengan membawa kakak yang tidak dapat ke Batam kerana mengikuti kelas khas UPSR selama 5 hari. Hari terakhir cuti sekolah hari sibuk bagi kami. Keluarga kami terbahagi dua, ibu perl…

  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Denaihati, Sup. Sup said: siap translate lg tweetmeme.hehe RT @denaihati Entri terbaru #denaihati "Abah embarrassment if not a grandson of Man" @ http://bit.ly/aHjNsI [...]