Batas bersosial di sosial media

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, teringat seorang sahabat Blogger tegur kawan-kawan sebab suka letak gambar anak di status facebook terutama dengan aksi seksi tak berbaju, kalau gambar kucing melepak atas sofa tak de masalah. Pernah juga terbaca bagaimana penjahat mencolek seorang budak di sekolah setelah membaca status facebook ibunya tetapi tak ingat baca kat mana. Mengikut pakar analisa jenayah dengan sekeping gambar di sosial media hampir semua rahsia peribadi kita dapat diselongkar oleh mereka yang memerlukan.

Apabila berjalan di sosial media tak kiralah samada di Facebook, Instagram, Twitter dan lain-lain memang berbagai ragam cara penggunaannya. Ada yang menjadikan sosial media sebagai rakan mereka untuk mencurah hati dan perasaan kerana tiada tempat lain untuk mencurah rasa hati. Ada yang menggunakan sosial media sebagai tempat berkomunikasi antara sahabat juga keluarga. Ramai juga yang menggunakan sosial media sebagai platform bisnis untuk mempromosi produk sehingga ada yang sudah berjaya menjadi jutawan.

MSMW2013
Wajah Kak Jie dalam instagram PM Najib Razak di MSMW2013

Pernah juga tengok seseorang yang lebih sepuluh kali sehari update gambar anaknya yang comel dengan berbagai gaya dan aksi di instagram. Aku pulak yang jadi risau sehingga terfikir takkan mereka tak fikir bahaya dengan tindakan mereka itu atau pun bagilah sedikit privasi anak sendiri jangan terlalu over expose. Kita tidak tahu dalam beribu yang follow kita siapa sebenarnya mereka bukanlah berprasangka buruk tetapi sudah banyak kejadian yang telah berlaku. Teringat kisah seorang ibu yang terlalu leka dengan Facebook sehingga anak hilang nyawa dan berapa banyak lagi kecelakaan lain yang berlaku.

Aplikasi Android & iOS Denaihati
Statistik telah menunjukkan banyak keruntuhan rumah tangga berlaku kerana sosial media. Mungkin anda ada pengalaman sendiri atau pengalaman kawan-kawan di sekeliling yang bercerai kerana facebook. Sejak kebelakangan ini biasa juga kita baca wanita terpedaya di facebook buka sahaja hilang duit berpuluh ribu malah hilang kehormatan diri dengan lelaki yang baru mereka kenal melalui sosial media. Aku selalu pesan pada anak-anak supaya tidak obses dengan sosial media kerana mereka datang dan pergi begitu sahaja seperti apa yg sudah terjadi kepada friendster dan myspace. Jangan terjebak dengan dunia khayalan ciptaan sosial media sehingga memusnahkan kehidupan kerana apabila sosial media ditutup yang sengsara adalah kita sedang owner sosial media kaya raya.

batas bersosial di facebook

Jadi anda dalam kelas yang mana?? Apa batas anda bila bersosial di sosial media, adakah anda akan berkongsi segalanya kisah peribadi??

301 Comments

Comments are closed.

OTHER POSTS

Subscribe to Denaihati

Dapatkan artikel terkini terus dalam email anda!