Wang Bantuan Rakyat RM500 jadi RM5000

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, teringat kata-kata seorang Pegawai Kementerian Kewangan dalam rancangan bual bicara di Astro Awani, katanya bagi orang miskin wang Bantuan Rakyat RM500 budget 2012 sangat besar nilainya. Teringat ketika zaman sesak aku dulu ibarat kata orang kais pagi makan pagi kais petang makan petang memanglah setuju dengan kata-kata Pegawai Kementerian Kewangan ni tapi soalnya kalau wang RM500 dibelanjakan sekali shopping kat Giant mesti habis punyalah.

Bukan kah bagus kalau wang Bantuan Rakyat RM500 ini boleh dikembangkan menjadi RM5000 atau mungkin RM50,000. Boleh ke RM500 jadi RM5,000? Kalau boleh memanglah bagus sangat barulah berkembang duit dan berpanjangan duit tu. Rakan Blogger ada ke cadangan bernas untuk membantu mereka yang layak menerima Bantuan Rakyat menggunakan duit ini dengan cara yang betul.

Cadangan aku  gunakan wang RM500 untuk modal perniagaan antaranya :

1. Modal beli kerepek dan jual di pejabat atau tempat kerja. Kalau untung bersih 20% jadi dengan modal RM500 boleh dapat untung RM100. Pusingan kedua sudah ada modal RM600. Kalau kita boleh buat 5 pusingan dengan pulangan 20% tanpa mengambil keuntungan maka dengan modal RM500 boleh jadi rm1243. Selepas 5 pusingan kita keluarkan 10% untuk belanja rumah dan selebihnya  jadikan modal untuk mengembangkan perniagaan. Perniagaan ini sudah pernah aku lakukan dan memang boleh berjaya yang penting kena buah sifat malu. Jual beli krepek lebih mudah kerana kita tidak perlu beli peralatan hanya perlu beli daripada pembekal dan jual semula.

2. Modal masuk syarikat Multi Level yang terkenal seperti Cosway, Zulian atau sebagainya (jangan masuk syarikat MLM yg tak tahu hujung pangkal). Usaha bersungguh-sungguh ikut sistem dan cara yang betul insya Allah RM500 boleh jadi RM5,000 dalam tempoh 6 bulan. Kalau tak nak buat network boleh jual barang sahaja kerana biasanya ahli MLM akan mendapat harga yang lebih murah daripada pelanggan biasa.

3. Apa pulak cadangan Rakan Blogger untuk RM500 jadi Rm5,000?

Aku tak nampak cara lain untuk menyelesaikan masalah kewangan melainkan dengan cara berniaga. Untuk berjaya dalam perniagaan perlu ada ilmu berniaga dan jangan takut untuk gagal. Semuga cadangan kita dapat membantu semua yang ada masalah kewangan yang berpanjangan.

Jangan lupa juga keluarkan sedikit daripada RM500 infaqkan kepada yang memerlukan kerana sudah janji ALLAH SWT setiap infaq yang ikhlas akan diberi ganjaran dengan rezeki yang berlipat kali ganda. Buangkan perasaan tidak cukup kerana perasaan itu hanya mainan syaitan yang akan menjerat manusia untuk tidak mendapat rezeki yang lebih banyak.

Hayati Firman ALLAH SWT yang maksudnya : “Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuh tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki Dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui” Al-Baqarah : 261.

 

Nota : Kepada yang belum tahu cara tuntut wang Bantuan Rakyat budget 2012 sila lansung ke entri “Cara Tuntut Bantuan Rakyat RM500“.

---

  1. cara ketiga tu pasti jarang yg di buat oleh sesiapa kan…

  2. beruntunglah sesiapa yg layak dapat bantuan kerajaan tu…
    Entri terbaru Nana – Cicak jadi driverMy Profile

  3. idea yang bernas jugak tu.. cuma malas atau rajin je..
    Entri terbaru Oh! budu – Maafkan aku Nuffnang. Selamat datang Adverlets!My Profile

  4. dunia semakin sukar. iklim sektor perniagaan sudah tidak menentu akibat ketepuan. persaingan semakin sengit. yang jatuh lebih banyak. hanya yang unik dan mempunyai modal yang banyak mampu bertahan..
    Entri terbaru Syarih – Erti Perkahwinan Dan Sunnah Rasulullah s.a.w.My Profile

  5. Sesungguhnya RM 500 tidak akan menjadi RM 5000 tanpa apa-apa usaha. Berniaga merupakan usaha yang bijak bagi menggandakan wang.
    Walaupun perniagaan menjanjikan keuntungan tetapi tanpa ilmu juga tidak akan dapat menentukan wang akan digandakan.
    Oleh yang demikian, perniagaan dengan ilmu yang secukupnya serta faktor lain seperti teknik perniagaan, tempat, produk yang ditawarkan serta harga yang ditawarkan akan mendorong prmbeli untuk membeli.
    Menjual kerepek boleh menjana wang. Menjual keropok, nasi lemak, nasi bungkus, kueh Melayu juga boleh menjana pendapatan lebih. Yang penting, cari keperluan setempat dan tawarkan dengan harga yang berpatutan, pasti akan melipatgandakan modal yang dikeluarkan.
    Entri terbaru shahrir hj ahmad – Just a few Facebook Facts and FiguresMy Profile

  6. Sebanyak saya membaca Artikel,baru kali ini saya menemukan Artikel yang Amazing. boleh di coba. Terimaksih
    Entri terbaru minyak bulus – Khasiat Minyak BulusMy Profile

  7. Sangat Amazing Artikel dan Info. Wajib di coba.
    Entri terbaru MenoHerbs – Testimoni PurwocengMy Profile

  8. Tipsnya boleh dicoba, Artikelnya sanagt bermanfaat.
    Entri terbaru sambung nyawa – Testimoni PurwocengMy Profile

  9. Terimakasih Info dan Artikelnya. Wajib dicoba
    Entri terbaru sambiloto – Testimoni PurwocengMy Profile

Trackbacks

  1. [...] Kepada yang layak dapat RM500 ini ada formula untuk RM500 jadi RM5000. [...]

  2. [...] juga mendapat RM100 untuk setiap orang anak aku. Bodohlah kalau aku tak ambil wang RM100 ini. Biarlah apa orang nak kata, kalau kita berhak maka kita perlulah mengambilnya. Janganlah kita [...]