TAKUT untuk BERJAYA!!!

“SIAL betullah RUGI lagi” ..tu lah kata yang terlontar dari mulut kawan aku semalam.

“Kenapalah KAU ni BODOH sangat markah semunya merah je” .. minggu lepas aku dengar jiran aku marahkan anaknya.

“CELAKA betullah upline ni dia kaya aku ni tak dapat apa pun” … bulan lepas aku dengar sepupu aku komplen Upline MLM dia.

“Malang betullah nasib aku asyik-asyik tak dapat TENDER” … dua bulan lepas kawan kontraktor aku merungut.

Semua tu bagi aku keluhan KEGAGALAN. Buruk sangat ke KEGAGALAN ni. Ada orang bijaksana kata KEGAGALAN ini adalah langkah pertama kepada KEJAYAAN. ALLAH swt pula berfirman dalam banyak ayat Al-Quran “Tidak beriman kamu selagi kamu belum diuji”. KEGAGALAN itu pasti ujian ALLAH. Mungkin juga KERUGIAN wang ringgit adalah suatu proses untuk ALLAH swt membersihkan harta benda yang kita miliki yang hanya kita sahaja tahu asal usulnya.

Kita sering membandingkan KEGAGALAN kita dengan mereka yang telah BERJAYA dan terus merasa KECEWA sehingga ada yang lansung berTAUBAT tak nak buat lagi. Pernahkah kita belajar dari mereka yang telah BERJAYA bagaiman pengalaman jatuh bagun mereka? Daripada pembacaan aku tidak ada JUTAWAN yang berjaya tanpa melalui KEGAGALAN.

Ingat pesan ALLAH swt bahawa DIA hanya menguji hambanya dengan ujian yang termampu oleh hambanya. KEGAGALAN adalah sebahagian dari kehidupan untuk menuju KEJAYAAN yang lebih hebat. Kalau kita TAKUT KEGAGALAN bermakna juga kita TAKUT UNTUK BERJAYA. Janji ALLAH swt bahawa DIA hanya menguji dengan KEGAGALAN yang termampu oleh kita. JANGAN TAKUT DENGAN KEGAGALAN dan jangan menyalahkan orang lain bila kita GAGAL.

Comments

  1. says

    Manusia dianjurkan untuk merenung dan mengambil pelajaran dari berbagai macam peristiwa yang terjadi. Islam sangat mendorong umatnya untuk menggunakan potensi yang Allah swt. berikan kepadanya

        • says

          Kita juga tidak pernah menyadari bahwa kaktus dan pohon mawar yang awalnya berduri kini mengembang bunganya. Bunga yang indah yang dihinggapi kupu kupu cantik. Itulah makna dari sebuah kegagalan dan kesuksesan.

  2. says

    bile tgk gmbr hasan merican, rase jelez pun ade…

    bile la pisyek nk kaya macam dia… hehe…

    :mrgreen:
    .-= Pisyek´s last blog ..Jadi hensem dengan Google Apps? =-.

  3. says

    Kita hanya akan dianggap gagal jika kita mengalah. Tak semestinya kita gagal sekali bermakna kita akan gagal selamanya. Mungkin kegagalan itu boleh dijadikan sebagai asaS untuk kita menjadi lebih kuat dan berusaha lebih gigih.
    .-= Steward John´s last blog ..Slug that fires love darts at its chosen mate | An Important Discovery =-.

          • says

            Yakinlah, ada sesuatu yang indah yang sedang menunggu kita, memberikan kita tumpangan menuju mimpi – mimpi kita. Dan terbanglah, terbanglah seperti Elang, terbang yang tinggi, berteriaklah, wahai mimpi – mimpiku, tunggu aku, aku kan datang merengkuhmu!! Percayalah, dan berdoalah, karena Tuhan itu Maha Adil..

          • says

            “Yakinlah, ada sesuatu yang indah yang sedang menunggu kita, memberikan kita tumpangan menuju mimpi – mimpi kita. Dan terbanglah, terbanglah seperti Elang, terbang yang tinggi, berteriaklah, wahai mimpi – mimpiku, tunggu aku, aku kan datang merengkuhmu!! Percayalah, dan berdoalah, karena Tuhan itu Maha Adil..”

            Wa.. bang Iwan siap berajak lagi ni.. hebat la dapat buat sajak dalam komen ni.. hehe
            Entri terbaru Steward John – Webhosting Promotion- Get free DomainMy Profile

        • says

          “Karena dengan berjuta – juta kegagalan lah, pada akhirnya nanti, kita akan menggapai mimpi kita. Mimpi besar kita.”

          Seperti pernah kedengaran dekat komentar bang Iwan sebelumnya.. tapi saya mendukung juga yah.