Sahabatku setiap kesukaran disertakan kemudahan

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, sahabat aku tahu engkau sedang bersedih dengan masalah demi masalah yang sedang melanda. Belum abis masalah lama datang lagi masalah baru. Aku tahu kekadang kau rasa betapa tidak adilnya hidup ini apabila masalah demi masalah bertali arus sedang orang lain hidup bahagia, tenang dan gembira.

Klik untuk Minda Aktif Membantu memperbaiki emosi lebih seimbang

Sahabat buangkan perasaan sakit itu, buangkan perasaan rasa tidak adil itu, buangkan segala perasaan negatif yang bersarang di hati kerana kalau kita melihat sekeliling sebenarnya ada ramai yang nasibnya lebih teruk daripada sahabat. Lihat sahaja bagaimana para wali terdahulu, para sahabat terdahulu dan paling hebat Rasulullah SAW lebih hebat diuji dengan berbagai masalah yang tidak termampu oleh kita menghadapi.

jangan-bersedih-setiap-masalah-ada-penyelesainnya

Sebenarnya setiap ujian yang kita lalui sudah ada ubatnya yang telah ALLAH SWT jelaskan dalam Al Quran. Kalau sahabat terlupa joom kita baca perkongsian dari Blogger Yusdigan semuga memberi sedikit ubat resah di hati.

KENAPA AKU DIUJI?

Surat Al-Ankabut: 2-3 “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Surah Al-Baqarah ayat 216 “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Surah Al-Baqarah ayat 286 “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

Baca juga : Masalah Hidup in shaa Allah ada jalanya

BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

Surah Al-Imran ayat 139 “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!!

Surah Yusuf ayat 87 “Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir.”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?

Surah Ali-Imran ayat 200 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”

APA JAWAPANNYA?

Surah Al-Baqarah ayat 45-46 ”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya.”

SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU?

Surah Ali-Imran: 173 “Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Surah At-Taubah ayat 129 “Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”

Terjemahan Surah Alam-Nasyrah (atau Al-Isyirah)

[1] Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk)?
[2] Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam).
[3] Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?
[4] Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
[5] Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
[6] (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
[7] Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
[8] Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

Cuma ingat sahabat apabila selesai satu masalah pasti akan datang masalah yang lain … itu adalah resam kehidupan TETAPI kalau masalah yang sama terus berulang dan berulang dan berulang …  sahabat muhasabah diri pasti ada perkara yang tergantung antara kita dengan ALLAH sehingga tiada jalan menyelesaian yang ditunjukkan … lihat hubungan kita dengan ibu bapa kera redha ibu bapa adalah redha ALLAH.

ALLAH tidak pernah zalim pada hambanya melainkan kita yang selalu menzalimi diri kita sendiri ….

---

    Kongsi pendapat anda

    *

    CommentLuv badge

  1. Masha Allah, Allahu Akbar. Alhamdulillah. Terima kasih atas perkongsian ini.
    Entri terbaru Muhammad Faridzuan Majid – 5 Entri Denaihati yang Mencuit HatiMy Profile

  2. Selalunye kite fikir kite tak mampu nak menanggung ujian yang diturunkan oleh Allah. Padahal Allah tak kan turunkan ujian kepada seseorang itu kalau die tak mampu.
    Entri terbaru Fadzi Razak – Berbuka Puasa Dengan Uncle JackMy Profile

  3. setiap ujian pasti ada hikmah nya :) dan semakin tinggi derajat kita di mata Allah SWT bila menghadapi itu semua dengan thawakal :)
    Entri terbaru Resep Masakan Nusantara – Tips Agar Mata Tidak Pedih Saat Memotong BawangMy Profile

  4. salam,
    salah satu benda penting bila kita face kesukaran/kesusahan/ujian adalah perlunya orang2 disekeliling untuk untuk bagi sokongan dan tempat untuk luah perasaan. kalu kita face masalah sorang2 memang susah…

  5. saya suka entri ini. baca dua tiga kali pun takpa
    Entri terbaru faizal – Bayi 5 Tahun Meninggal Dunia Di TaskaMy Profile

  6. Setiap kali diuji, saya percaya Allah sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik buat kita.
    Entri terbaru anif – Kemalangan – Peringatan Untuk Diri SendiriMy Profile